کد خبر: ۶۵۸۹۲۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
ثبت تالاب مرزی هورالعظیم درکنوانسیون رامسر

عراق تالاب هورالعظیم را ثبت کرد، ایران کجاست؟

معاون محیط زیست دریایی و امور تالاب­های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از دو سوم مجموعه تالاب هورالعظیم در کشور عراق قرار دارد و این کشور بخش مربوط به خود را درکنوانسیون رامسر به ثبت رسانده است، گفت: لازم است کشور ما نیز به سرعت بخش ایرانی تالاب مزبور را ثبت کند که حدود ۶۰ هزار هکتار است و این محدوده در طول سال همیشه پر از آب است.
آفتاب‌‌نیوز :

احمدرضا لاهیجان زاده در نشست مشورتی با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات و بخش­های حقوقی و محیط زیست امورخارجه با موضوع «ثبت تالاب مرزی هورالعظیم درکنوانسیون رامسر» برگزار شد، افزود: براساس اسناد بالادستی تعهداتی به عهده مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست است و یکی از آن‌ها ثبت تالاب­‌های کشور در کنوانسیون رامسر است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۱۷۲ کشور عضو کنوانسیون رامسرهستند، اظهارکرد: تالاب با ارزش هورالعظیم هنوز در کنوانسیون رامسر ثبت نشده است و سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است بخش اکولوژیک این تالاب شامل حوضه‌های یک، دو و سه را در کنوانسیون رامسر ثبت کند.

عراق تالاب هورالعظیم را ثبت کرد، ایران کجاست؟

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت ثبت تالاب­ها­ی کشور در کنوانسیون رامسر گفت: یکی از دلایل اصلی که باعث شد پروژه‌­های تالاب بین‌المللی هامون به تصویب اتحادیه اروپا برسد ثبت این تالاب در کنوانسیون رامسر بود و یک امتیاز مهم تلقی می‌شد و اتحادیه اروپا و برنامه توسعه ملل متحد برای احیای تالاب‌های بین المللی هامون ۱۰ میلیون یورو اختصاص دادند.

لاهیجان زاده به مشکلات تالاب شادگان درخوزستان اشاره کرد و گفت: اگر این تالاب ثبت کنوانسیون رامسر نشده بود تا امروز به دلایل فعالیت‌­های صنعتی و گردشگری از میان رفته بود. وقتی تالابی ثبت کنوانسیون رامسرمی‌شود نقش یاری‌دهنده برای حفاظت از آن در داخل کشور به وجود می‌آید.

بر اساس این گزارش در ادامه نشست وضعیت اکولوژیک و چالش­‌های زیست محیطی پیش روی تالاب هورالعظیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای حاضر در جلسه دیدگاه­‌های خود را درباره راهکار‌های حقوقی برای پیوستن تالاب هورالعظیم به کنوانسیون رامسر ارائه کردند. در این جلسه مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست فرم اطلاعات تهیه شده برای تالاب هورالعظیم را اصلاح و درجلسه آتی تصمیم نهایی اتخاذ شود.

به گزارش معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کنوانسیون رامسر قدیمی­ترین معاهده بین المللی با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است و آغاز آن در دوم ماه فوریه ۱۹۷۱ (۱۳ بهمن ۱۳۴۹) در شهر ایرانی رامسر بوده و کنوانسیون نام خود را از این شهر اقتباس کرده است. قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران پروتکل اصلاحی کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی (کنوانسیون رامسر) را در خردادماه ١٣٦٤ مجلس شورای اسلامی تصویب کرد.

طرف‌های معاهده در این کنوانسیون تالاب‌های حائز اهمیت سرزمین خود را با توجه به معیار‌های کنوانسیون در فهرست مربوطه به ثبت می­‌رسانند تا حفظ و حراست و بهره‌برداری صحیح از آن‌ها را در سرزمین خود تسهیل کنند و با اعمال مدیریت صحیح تنوع زیستی به ویژه پرندگان آبزی در تالاب‌های مربوطه را افزایش دهند و تسهیلات لازم برای حفاظت تالاب‌ها و پرندگان آبزی را فراهم کنند. نماینده و سازمان مرجع کنوانسیون رامسر در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست است که مسؤولیت نظارت و اجرای آن را برعهده دارد.

بیش از ۳ میلیون هکتار تالاب در کشور وجود دارد که حدود ۱.۵میلیون هکتار از مجموع مساحت تالاب‌های ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا پایان سال جاری بخشی از تالاب هورالعظیم شامل حوضه‌های یک، دو و سه را که ارزش زیستگاهی و اکولوژیک بالاتری دارند را در کنوانسیون رامسر ثبت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
France
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
1
14
بابا مواظب این کشور باشید. چرا اعتراض نمیکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
1
21
اصلا بیایید همه چیز را بدهید به عراق ببینیم راضی می شوند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
5
در ایران برخی مسئولین مسابقه بخور بخور و افزایش ثروت خود را راه انداخته اند هیچ کس به فکر کار نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
2
در بدبختی خودش دست و پا میزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
2
شما بودید در این وضعیت باج نمیدادید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین