کد خبر: ۶۵۸۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶

فرصت‌سوزی بزرگ دولت در پیوستن به WTO

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیچ گونه مانع سیاسی در اعمال نفوذ قدرت‌های بزرگ برای پیوستن ایران به WTO وجود ندارد و ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی باعث تعویق در ارسال گزارش رژیم تجاری ایران به سازمان جهانی تجارت شده كه این موضوع یك فرصت سوزی بزرگ است.

اسفندیار امیدبخش، مدیركل دفتر نمایدگی تام‌الاختیار تجاری ایران در همایش الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت تصریح كرد: هیچ گونه مانع سیاسی، حقوقی و اقتصادی برای بررسی رژیم تجاری ایران در سازمان جهانی تجارت وجود ندارد و فقط ناهماهنگی بین وزارت امور خارجه و وزارت بازرگانی باعث تعویق در ارسال گزارش رژیم تجاری ایران به سازمان جهانی تجارت شده است.

وی گفت: پیوستن ایران به WTO به عنوان یك فرایند اجرایی و اداری مطرح است و هیچ ارتباطی به اعمال نفوذ قدرت‌ها و همچنین آماده نبودن صنایع كشور برای حضور در بازارهای جهانی ندارد. در اینجا ما از وزارت امور خارجه برای تاخیر در ارسال مجموع قوانین تجاری ایران گلایه‌مندیم.

امیدبخش تصزیح کرد: رژیم تجاری ایران از 20 تیر امسال به تصویب رسیده و اجازه رسمی آن داده شده اما در طول این سه ماه اقدامی برای ارسال آن نشده است.

مدیركل دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری ایران با بیان اینكه نگاه كشور به WTO صرفا یك نگاه ابزاری و به منظور گسترش حضور در بازارهای جهانی و رشد صادرات غیر نفتی است گفت: پیوستن به WTO هیچ پیامد منفی برای نظام ندارد و این‌گونه نیست كه اگر ما عضو این سازمان شویم باید هویت سیاسی خود را زیرپا بگذاریم. در حال حاضر اجرای اصل 44 در كشور فضایی را به وجود آورده است كه باید مجهز به قوانین مدرن برای حضور در بازارهای جهانی باشیم.

امیدبخش با اشاره به اینكه اكثر شركای تجاری ما یا عضو WTO یا در آستانه پیوستن به این سازمان هستند گفت: آنها از ما انتظار دارند كه براساس قوانین جهانی با آنها مذاكره كنیم و ما هم طی شش سال گذشته سعی در نهادینه كردن قوانینی منطبق با استانداردهای جهانی در كشور داشته‌ایم.

وی تاكید كرد: بسیاری از قوانینی كه در حال حاضر به تصویب مجلس می‌رسد و هر اصلاحی كه صورت می‌گیرد با الگو قرار دادن قوانین WTO انجام می‌شود و هدف از این كار این است كه كشور به هنگام پیوستن به WTO آمادگی‌های لازم داشته باشد و این كار به طور اتفاقی انجام نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین