کد خبر: ۶۵۹۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷

سیروس گرجستانی، مرد همیشه گرفتار طنزهای تلویزیونی

اگر برای لحظه‌ای هم که شده چشمانتان را ببندید و «هاشم آقا» ی «متهم گریخت»، رییس نظمیه «کلاه پهلوی» و البته میانسالی و پیری «شهریار» را به‌خاطر بیاورید، قطعا بر این ادعا صحه می‌گذارید که سیروس گرجستانی - مرد همیشه گرفتار سریال‌های طنز - در ایفای نقش‌های متنوعی در تلویزیون کوشا بوده و مقابل دوربین ظاهر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

علی‌اکبر محمودزاده گرجستانی با نام هنری سیروس گرجستانی امروز با رفتنش، پرونده ایفای نقش‌های متنوع در تلویزیون را بست.

همین اواخر بود که شبکه آی‌فیلم با پخش سریال «متهم گریخت» یاد و خاطره هنرنمایی‌هایش در سریال‌های تلویزیونی و خصوصا کارهای کمدی را دوباره زنده کرد.

سیروس گرجستانی، مرد همیشه گرفتار طنزهای تلویزیونی

آغاز فعالیت گرجستانی مانند بسیاری از بازیگران هم دهه‌ی خودش به تئاتر برمی‌گردد؛ اواخر دهه ۴۰. پس از آن بود که هفت سال بعد وارد تلویزیون شد و در ادامه با تله‌تئاتری از هادی مرزبان خود را در قاب جادو تثبیت کرد.

گرجستانی در بسیاری از سریال‌های طنز دهه ۸۰ و ۹۰ بازی کرده است و به نوعی می‌توان او را مرد همیشه گرفتار مجموعه‌های تلویزیونی نامید. دردسرهای او و خانواده‌اش در سریال‌های تلویزیونی، طنز تلخی را به همراه داشت که مخاطب تلویزیونی را به شدت درگیر می‌کرد و البته بیینده آیینه‌ای از مشکلات اجتماعی خود و دیگران را در او می‌دید.

سریال‌هایی چون «متهم گریخت»، «روزگار خوش حبیب آقا»، «زن بابا»، «دنگ و فنگ روزگار»، «خوش‌نشین‌ها» و البته «سه دونگ سه دونگ» نمونه‌هایی از این دست کارهای این بازیگر هستند.

با این حال بی‌انصافی است اگر گرجستانی را صرفا بازیگر سریال‌های طنز بنامیم. نقش ماندگار او در سریال «شهریار» کمال تبریزی (سال ۸۴) و همچنین ایفای نقشش در مجموعه تاریخی «کلاه پهلوی» مرحوم ضیاءالدین دری نمونه‌هایی از نقش‌های جدی این بازیگر در قاب جادوست که اتفاقا به‌خوبی هم از پس انجامشان برآمد.

خودش در این زمینه گفته بود: «به یک بازیگر نقش‌های متفاوتی محول می‌شود و او موظف به ایفای آن‌هاست؛ ضمن این که بدم نمی‌آید نقش‌های متفاوتی را بازی کنم اما به شرط آن که این نقش‌ها به من پیشنهاد شود.» و البته اضافه کرده بود: «اگر مدت زمانی به بازیگر بی‌کاری بخورد، مجبور است نقش‌هایی که چندان مطلوبش نیست را هم بازی کند؛ چرا که حرفه ما بازیگری است و زندگی‌مان از این راه تامین می‌شود.»

ایفای نقش گرجستانی در «کلاه پهلوی»، بعد از «کیف انگلیسی»، دیگر ساخته موفق دری اتفاق افتاد. او در این سریال، نقش «یاور نیکوکار» رییس نظمیه را بازی کرد که اتفاقا در همان سال (اردیبهشت ۹۲ ) سر صحنه این سریال دچار سانحه شد؛ از اسبی که سوار بر آن بود، سقوط کرد و از ناحیه‌ی سر دچار شکستگی شد. با این حال دیری نپایید که خبر بازگشتش به صحنه در رسانه‌ها منتشر شد.

او زمانی مقابل دوربین «کلاه پهلوی» قرار گرفت که بازی در سریال «شهریار» کمال تبریزی را تازه تمام کرده بود. گرجستانی درباره درباره ایفای نقش در مجموعه کمال تبریزی به ایسنا گفته بود، «خیلی تلاش کردم تا بتوانم نقش استاد شهریار را از ۴۸ سالگی به بعد به‌خوبی و به نحوی که کارگردان راضی باشد، بازی کنم.»

او در پاسخ به این پرسش که برای ایفای نقش «استاد شهریار» از چه منابعی بهره برده هم چنین اظهار کرده بود: «چهار نوار از صحبت‌ها و نظرات استاد شهریار برای من تهیه شده و من آن‌ها را بارها گوش کردم. این نوارها خیلی به بازی من کمک کرد.»

«شاهرگ» آخرین سریالی که از او در شبکه دو پخش می‌شود هم موضوعی کاملا جدی دارد که موضوعی امنیتی در سال‌های پس از انقلاب را روایت می‌کند.

از نکات جالب توجه در زندگی سیروس گرجستانی فعالیتش در فوتبال است. در حقیقت او پیش از اینکه بازیگر باشد، ورزشکار حرفه‌ای بود و مدت ۱۰ - ۱۲ سال در تیم فوتبال شاهین بازی کرد. خودش گفته بود که درآمد فوتبال کفاف خرج زندگی‌اش را تمی‌داده بنابراین فوتبال را رها کرده و به بازیگری پرداخته است.

امروز (پنجشنبه) خبر درگذشت ناگهانی این بازیگر در سن ۷۶ سالگی و بر اثر سکته قلبی منتشر شد؛ خبری که در ادامه درگذشت زنده‌یاد محمدعلی کشاورز بار دیگر اهالی سینما و تلویزیون و دوست‌داران فرهنگ و هنر را داغدار از دست دادن هنرمند پیشکسوتی دیگر کرد.

از دیگر سریال‌های ماندگار سیروس گرجستانی می‌توان به مجموعه‌های همسران (بازیگر مهمان)، امام علی (ع)، کاکتوس(سری اول) و ولایت عشق اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین