کد خبر: ۶۵۹۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷

دلار در سراشیبی

ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش کاهش یافت.
آفتاب‌‌نیوز :

 با وجود آن که با بازگشایی تدریجی اقتصاد، شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند اما رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است چالش‌های کاملا محسوسی بر سر راه اقتصاد وجود دارد. جروم پاول چشم‌انداز اقتصاد آمریکا را کاملا نامطمئن دانست و افزود: همه چیز به این بستگی دارد که سرعت شیوع کرونا تا چه حد مهار شود و تلاش‌های دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی تا چه حد موفق باشد.

به گزارش رویترز،به نظر می‌رسد که روابط ترامپ و پاول رو به بهبود است و این مساله می تواند جایگاه دلار را تقویت کند: رئیس جمهور آمریکا که تا پیش از بحران کرونا بارها و بارها به تندی از جروم پاول انتقاد کرده بود، این بار در یک عقب نشینی آشکار از عملکرد وی ابراز خوشحالی کرد. ترامپ با بیان اینکه در ابتدا چندان از عملکرد پاول راضی نبوده است افزود: در حال حاضر از عملکردش خیلی خوشحال هستم.

دلار در سراشیبی

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.

تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۸۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۳۶ هزار و ۷۷۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۳۲ هزار و ۵۶۹ نفر، برزیل با ۶۴ هزار و ۹۰۰ نفر، انگلیس با ۴۴ هزار و ۲۲۰ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۸۶۱ نفر و مکزیک با ۳۰ هزار و ۶۳۹ نفر بوده است.

رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در "بانک ملی استرالیا" گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاستگذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد آمریکا چه قدر بوده است.

با توجه به افزایش مخارج دولت، روند صعودی بدهی و کسری بودجه در آمریکا ادامه دارد: میزان بدهی‌های آمریکا تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ به ۲۶ تریلیون و ۳۲۳ میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده است. کسری بودجه دولت آمریکا نیز تا پایان ماه ژوئن به شش تریلیون و ۲۵۱ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار رسیده است.

یوکیو ایشیزوکی - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه " دایوا سکیوریتیز" - گفت: این احتمال وجود دارد که با موج دوم همه گیری در جهان مواجه شویم اما آن طور که موضع‌گیری سیاست‌گذاران نشان می دهد، کسی قصد ندارد بار دیگر یک قرنطینه سراسری و طولانی را نظیر آنچه در فاز نخست با آن مواجه شدیم، اعمال کند.

در قاره سبز، شاخص‌های کلان اقتصادی منتشره درباره کشورهای اروپایی نشان دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.

ینس ویدمان - رئیس بانک مرکزی آلمان - در مصاحبه با روزنامه " آلگماینه تسایتونگ" با اشاره به بازگشت تدریجی میزان تولیدات به سطوح پیش از زمان بحران کرونا گفته است: در ماه‌های اخیر شاید با یکی از حادترین شرایط اقتصادی تاریخ خود مواجه شده بودیم اما فکر می کنم به احتمال زیاد از سخت ترین شرایط موجود عبور کرده‌ایم. خبر خوب این است که اکنون در جایی قرار داریم که شرایط رفته رفته رو به بهبود رفته است.

تحلیل‌گران بانک "آی ان جی" در یادداشتی نوشتند: در روزهای اخیر شاهد نوسان آرام در بازار ارز بوده‌ایم و این می‌تواند باعث آسودگی بیشتر خاطر معامله‌گران شود. در کوتاه مدت ریسک‌های کرونایی باقی خواهد ماند و باید آن ها را در محاسبات لحاظ کرد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۵۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۶۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

مخالفت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظیر هلند، دانمارک، سوئد و اتریش با طرح پیشنهادی فرانسه و آلمان تاکنون مانع از آن شده است تا بسته یک تریلیون یورویی حمایتی از اقتصادهای اروپایی در برابر ویروس کرونا به مرحله اجرا درآید. از سوی دیگر مرزهای اتحادیه اروپا هنوز به روی شمار زیادی از کشورها بسته باقی خواهد ماند که این مساله روی تجارت خارجی و جریانات سرمایه ای موثر خواهد بود.

در انگلیس نیز به دنبال کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور، بوریس جانسون- نخست وزیر - از ارائه یک بسته حمایتی جدید از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا خبر داده است. جانسون هم چنین از اعمال تغییرات ساختاری در شیوه مدیریت و بودجه بندی دولت خبر داده است.

از طرف دیگر اگر چه پیشنهاد انگلیس برای محدودیت‌های زمانی معاملات بازارهای ارزی دو طرف کانال مانس با مخالفت برخی از طرف های اروپایی مواجه شده است اما مقامات انگلیسی از توافق با سوئیس بر سر تقویت همکاری در حوزه بازارهای مالی و ارزی خبر داده اند.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد صعود نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۸ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲ به ۱.۲۸۲ دلار رسید.

مینوری اوچیدا - تحلیلگر بازار ارز در بانک "میتسوبیشی"- گفت: به صورت کلی بازار با توجه به تحولات اخیر محتاط شده است. کاهش روابط تجاری و تعطیلی کسب و کارها تقاضا برای ارز را کاهش داده است و انتظار می رود این روند دست کم تا دو ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

ارزهای آسیایی

در آسیا نرخ برابری ارز کماکان تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌های مرکزی قرار دارد. کره جنوبی اعلام کرده است سومین و احتمالا آخرین بسته محرک را رونمایی خواهد کرد که ارزش آن ۲۷۰ تریلیون وون ( ۲۲۵ میلیارد دلار) خواهد بود. این بسته محرک هم صرف حمایت از کسب و کارها و هم صرف پرداخت یارانه های نقدی مستقیم به خانوارها خواهد شد.

برای پنجمین بار در طول سال جاری نرخ بیکاری در سومین اقتصاد بزرگ جهان افزایشی شده است؛ به گونه‌ای که طبق اعلام وزارت ارتباطات و امور داخلی، نرخ بیکاری در ژاپن تا پایان ماه می با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲.۹ درصد رسیده است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۰۷.۶۸۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۵۴ یوان چین اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین