آفتابنیوز : آفتاب: دكتر «هادی خانیكی» مدیرعامل موسسه بینالمللی گفت وگوی فرهنگها و تمدنها متضررین اصلی ایده گفتوگوی تمدنها را افراطیون و تندروها دانست.
به گزارش آفتاب، این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در بیان ارزیابی خود نسبت به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر منفعلانه بودن موضع طراحان ایده گفتوگوی تمدنها این نوع اظهارات غیر منصفانه را حاوی مطالب جدیدی ندانست و تنها نكتهای كه در سخنان الهام جالب توجه به نظر میرسد را این دانست كه این سخنان از زبان یك مسوول رسمی دولت كه سخنگوی دولت نهم و وزیر دادگستری آن محسوب میشود، بیان شده است.
وی با یادآوری واكنشها و تحلیلهایی كه در رسانهها و محافل خصوصی جناح رقیب اصلاحات نسبت به ایده گفتوگوی تمدنها و سفرهایی كه خاتمی در این راستا انجام میدهد وجود دارد، افزود: طرح مجدد این اظهارات توسط سخنگوی دولت از این باب اهمیت دارد كه در گذشته این اظهارات از زبان رسمی بیان نشده بود ، اما امروز كسی آن را مطرح میكند كه هم سخنگوی دولت، هم عضو شورای نگهبان و هم وزیر دادگستری است و علاوه بر آن این سخنان زمانی بیان میشود كه كتاب همسر آقای الهام تحت عنوان «میهمان كاخ سفید» علیه آقای خاتمی و حضور موفقشان در مجامع بینالمللی چاپ شده است.
عضو شورای مرکزی جبههمشارکت در ادامه اظهاراتش با اشاره به زمانی كه از طرح ایده گفتوگوی تمدنها توسط رییس جمهور سابق كشورمان سپری شده است، خاطرنشان كرد: گویا طی این زمان برای بعضی این مصلحت را ایجاد كرده كه ایده یاد شده را به فراموشی بسپارند.
وی درادامه با نقبی به جریان طرح ایده گفتوگوی تمدنها كه به پنجاه وسومین مجمع عمومی سازمان ملل بازمیگردد، گفت: خاتمی درشهریور ماه 1377 و همزمان با دومین سال ریاست جمهوریاش و در پنجاه وسومین مجمع عمومی سازمان ملل این ایده را مطرح كرد.
مدیر عامل موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگها و تمدنها در ادامه با استناد به مقدمهای كه خاتمی پیش از طرح ایده گفتوگوی تمدنها آن را قرائت كرد ، هر گونه تحلیل نسبت به ایده گفت وگوی تمدنها را مبتنی بر مطالعهاین بخش از سخنان خاتمی دانست.
خانیكی در ادامه به نقل از خاتمی اظهارداشت: رییس جمهور سابق كشورمان در معرفی این ایده تصریح كرد "من از ایران سرفراز آمدهام؛ به نمایندگی از ملتی بزرگ و پر آوازه كه از دهها قرن پیش صاحب تمدن بوده و پس از پذیرش آیین اسلام درتاسیس و بسط تمدن اسلامی نقش ممتاز داشته است، ملتی كه با تكیه بر غنای فرهنگی و انسانی خویش تندبادهای سخت خود كامگی و تحجر و نیز خودباختگی در برابر بیگانه را از سر گذرانده و در دوران جدید تاریخش پیشتاز تاسیس جامعه مدنی و نظام مشروطیت در شرق بوده است. هر چند كه در اثر دخالت بیگانگان و كم تجربگی در این آزمون ناكامی داشته است."
وی در ادامه با استناد به سخنان خاتمی در پنجاه وسومین مجمع عمومی سازمان ملل تصریح كرد :رییس جمهور سابق كشورمان در این سخنرانی تاكید كرد"ملت ایران صاحب انقلابی مردمی است،انقلابی كه نه با زور اسلحه و سلاح آتشین بلكه با سلاح كلام و ارشاد بر رژیم كودتا پیروز شد و در مسیر تجربه نوین خود جنگ تحمیلی 8 ساله و فشارها و تحریمهای گوناگون را تحمل كرد و بزرگترین قربانی تروریسم این پدیده شوم و نفرت انگیز قرن بیستم بوده است و هم اكنون این ملت با تكیه بر گذشته خود بی آنكه دچار ارتجاع شود به فردایی بهتر میاندیشد."
خانیكی در ادامه با قرائت ادامه سخنان خاتمی در پنجاه وسومین مجمع عمومی سازمان ملل كه در آن از انقلاب ایران به عنوان انقلاب كلام در برابر زور نام برده و این ویژگی را رمز بقاء انقلاب دانسته است،گفت:خاتمی در این سخنرانی یادآور شد"مطمئنا انقلابی كه بر اندازیاش با كلام بوده است در دوران ساختن و آبادانی بیشترو بهتر میتواند متكی بر كلام و منطق باشد و به همین جهت نیز به جای جنگ تمدنها منادی گفتوگوی تمدنها و فرهنگهاست."
خانیكی ادامه داد :خاتمی در این سخنرانی گفت "به نام جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد میكنم كه در گام اول سال 2001 از سوی سازمان ملل سال گفتوگوی تمدنها نامیده شود با این امید كه با این گفتوگو نخستین گام های ضروری برای تحقق عدالت و آرامش جهانی برداشته شود."
مدیرعامل موسسه بین المللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها در ادامه با تاكید بر ضرورت مطالعه تمام بخشهای این سخنرانی خاتمی برای ارایه تحلیل نسبت به منفعلانه یا غیر منفعلانه بودن ایده گفت وگوی تمدنها تصریح كرد: این پیشنهاد خاتمی به تصویب قطعنامه ای از سوی سازمان ملل متحد با اتفاق آرا منتهی شد و سال 2001 سال گفتوگوی فرهنگها و تمدنها نام گرفت.
وی كه موضع خاتمی در سخنرانی و طرح این ایده در پنجاه وسومین مجمع عمومی سازمان ملل را مبتنی بر منطقی ایرانی و انقلابی اسلامی ارزیابی میكرد، افزود: فراموش كاری عمدی لازم است تا این دیدگاه نادیده گرفته شود ، شاید هم تعدد مشاغل و نگاه از موضع قدرت باعث شود انصاف در داوری مخدوش گردد، همچنانكه آقای الهام نگاهی دور از واقعیت به مسئله داشت.
خانیكی در ادامه با اشاره به اقبالی كه در سطح جهان نسبت به ایده گفتوگوی تمدنها وجود دارد این ایده را ایدهای كه فراتر از حوزه سیاست مطرح شد و فراتر از این حوزه اثر گذار است، معرفی كرد.
وی با استناد به سخنرانی كوفی عنان به عنوان دبیر كل وقت سازمان ملل در اولین مجمع عمومی این سازمان بعد از واقعه 11 سپتامبر اظهار داشت :در آن فضای تحریك شده علیه جهان اسلام و كشورهای اسلامی كوفی عنان اعلام كرد كه خاتمی با این پیشنهاد (نامگذاری سالی به نام سال گفتوگوی تمدنها) نه تنها بریك محمل ضروری تفاهم تاكید كرد، بلكه به سازمان ملل متحد نیز خدمت كرد.
مدیر عامل موسسه بین المللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها در ادامه مراجعه به این اظهارات كوفی عنان را زمینهساز روشن شدن این مساله دانست كه ایده گفتوگوب تمدنها از سر كرنش برابر غرب مطرح شده یا دستاوردها و فرصتهای مهم و جدیدی را برای ایران و جهان اسلام ایجاد كرده است.
وی در ادامه همچنین به اظهارات دبیر كل یونسكو پیرامون ایده گفتوگوی تمدنها كه وی نیز در همان سال 2001 این ایده را ایدهای ابتكار آمیز و جسورانه از سوی ایران میداند، گفت: دبیر كل یونسكو در سخنانی كه در دانشگاه آكسفورد داشت دستاوردهای این ایده را متعلق به تمدن اسلامی میداند كه طرح چنین ایدههایی از آموزههای آن محسوب میشود.
وی با بیان اینكه موارد فراوانی از داوریهای جهانی در حمایت از ایده گفتوگوی تمدنها وجود دارد كه اظهارات اخیر سخنگوی دولت درباره این ایده را زیر سووال میبرد، افزود: دستاورد و پیامدهای طرح گفت وگوی تمدنها فراتر از آن چیزی است كه در ایران از آن دریافتهاند.
خانیكی همچنین با استناد به موضع دبیر كل وقت سازمان كنفرانس اسلامی در قبال ایده گفتوگوی تمدنها یادآور شد كه وی این ایده را جزو افتخارات این سازمان میداند.
خانیكی در ادامه با عجولانه خواندن اقدام اخیر سخنگوی دولت نهم در زیر سوال بردن ایده گفتوگوی تمدنهای دولت اصلاحات، ایده گفت وگوی تمدنها را متعلق به جهان اسلام و جهان صلح طلب معاصر دانست و وی را به مطالعه آثار و گفتارهای كه در این زمینه وجود دارد دعوت كرد .
خانیكی در ادامه به پیامدها و آثار این ایده پرداخت و با بیان اینكه دو بار در سازمان ملل به دنبال سخنان روسای جمهور ایران دو قطعنامه صادر شد، از تصویب پیشنهاد نامگذاری سال 2001 به نام سال گفت وگوی تمدنها به عنوان اولین مورد نام برد و گفت: این پیشنهاد باعث شد كه تمام شبهاتی كه نسبت به ماجراجویی ایران وجود دارد به بایگانی سپرده شود و تمام جهان نسبت به این نگاه اسلامی ایرانی كرنش كردند.
وی اضافه كرد :در سال 1385 بعد از سخنرانی آقای رییس جمهور درباره هولوكاسات به پیشنهاد بعضی كشورهای غربی قطعنامهای تصویب میشود كه جزو بدترین قطعنامههایی است كه در مورد حقوق مردم فلسطین میتوان بهآن استناد كرد. در پی طرح هولوكاست ، این مسئله كه تا پیش از این ایده مورد ادعای صهیونیستها بود به قطعنامهای جهانی تبدیل شد و تردید در مورد هولوكاست ممنوع شد كه این نیز موفقیتی برای افراطیون صیهونیستی بود.
وی در ادامه با مقایسه این دو نگاه گفت :ایده گفتوگوی تمدنها نه تنها تصویر مثبتی از ایران ارایه كرد ، بلكه حتی تاثیر دشمنانه و خشونت باری كه از اسلام و ایران ارایه میشد را تغییر داد.علاوه بر این ایده گفتوگوی تمدنها برای همه مسلمانان این پیامد را به همراه داشت كه آنها در جهان صلح طلب مطرحشوند.
خانیكی در ادامه با طبیعی خواندن تفاوت نگاههای دولت اصلاحات و دولت نهم درباره ایده گفتوگوی تمدنها آن را متاثر از تفاوت آنها در عرصه نگاه به مساله سیاست خارجی دانست و اظهارداشت:سیاستی كه محصولش نگرانی باشد خیلی امنیت و فرصت به بار نمیآورد و باعث دور شدن كشورها كوچك و بزرگ از ما میشود و طبیعتا امكان حضور بیشتر قدرتهای بزرگجهانی را به منطقهفراهم میكند .
وی در پایان در پاسخ به اظهارات اخیر سخنگوی دولت درباره نسبت ایدهگفتوگوی تمدنها و محور شرارت نامیده شدن ایران ، این نامگذاری را نه پاسخی به این ایده بلكه پاسخی به سیاستهای غلط دولت نهم در مورد حوادث منطقه دانست و گفت: تندروی و افراط گری از مواردی است كه همه جهان آن را محكوم و دشمنان حداكثر استفاده را از آن میكنند.