کد خبر: ۶۵۹۶۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴

مبتلایان به کرونا از ماسک‌های فیلتردار استفاده نکنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: افرادی که به کرونا مبتلا هستند به هیچ وجه نباید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند چراکه ویروس از طریق این سوپاپ به راحتی منتشر می‌شود.
مبتلایان به کرونا از ماسک‌های فیلتردار استفاده نکنند
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس گزارش پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، فریدون رحمانی با بیان اینکه واقعیت‌های علمی بیماری‌ها را نمی‌توان پنهان کرد، افزود: در اسفند و فروردین‌ماه با توجه به ترسی که از ابتلا به بیماری کرونا وجود داشت مسائل حفاظتی به خوبی رعایت شد، نتیجه این رفتار مردم این بود که در اردیبهشت‌ماه و اوایل خرداد بیماری فروکش کرد و کمترین موارد ابتلا را داشتیم تا جایی که روزها هیچ مورد فوتی در استان ثبت نشد.

رحمانی با بیان اینکه این ارقام فقط عدد نیستند بلکه انسان‌هایی هستند که پدر یا مادر خانواده بوده و چندین خانوار را درگیر غم و فقدان می‌کند، افزود: بیماری کرونا متفاوت‌تر از بیماری‌های دیگر است، این بیماری همچون سیل است که اگر همان ابتدا بتوان مقابل آن ایستاد، تخریب کمتری خواهد داشت، ولی اگر طغیان کرد و ویرانگر شد دیگر نمی‌توان در مقابل آن ایستادگی کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: اگر توصیه‌های بهداشتی رعایت شود، بیماری هم فروکش می‌کند.

وی به باور غلط بین مردم که می‌گویند اگر قرار است مبتلا شویم، هم اکنون که تابستان است و ویروس ضعیف‌تر است مبتلا شویم راحت‌تر هستیم، اشاره و اضافه کرد: اگر روش همه‌گیری جوابگو بود کشورهای دنیا سعی در مهار و کنترل بیماری نداشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: واقعیت این است که مردم ایران در بحران‌های حاد همکاری بسیار خوبی دارند ولی وقتی مسئله مزمن، طولانی و خسته‌کننده می‌شود، همکاریشان تضعیف می‌شود، این واقعیت در برخورد با ویروس کرونا می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

وی گفت: ویروس کرونا حالت انفجاری و غافل‌گیرانه دارد، همچنین ویروس یک گسترش پنهان دارد که به صورت ناگهانی خود را نشان می‌دهد لذا لازم است با این ویروس به صورت جدی‌تری رفتار شود.

رحمانی با اشاره به اینکه میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در هفته گذشته از سوی مردم چهارمحال و بختیاری بسیار بالا رفته است، افزود: امیدواریم نتیجه این رفتار شایسته مردم را در هفته‌های آینده مشاهده کنیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ظرفیت آزمایشگاه‌ها محدود است، هر چقدر تعداد نمونه‌های آزمایشگاهی بالا رود احتمال خطای آزمایشگاهی نیز بیشتر می‌شود، بنابراین تصمیم بر این شده است تا افرادی که توسط پزشک معاینه می‌شوند و به احتمال بسیار قوی مبتلا به کرونا هستند مورد آزمایش قرار گیرند و اطرافیانشان باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: افرادی که علائم خفیف بیماری را دارند بعد از یک هفته بهبودی می‌توانند به سر کار خود برگردند و آن‌هایی که علائم شدیدتری دارند بعد از دو هفته می‌توانند به زندگی عادی و کار خود بازگردند.

وی با اشاره به اینکه پس از دو هفته بیماری از فرد مبتلا قابل انتقال نیست مگر کادر پزشکی، تصریح کرد: این افراد باید آزمایش نهایی بدهند و در صورت منفی بودن می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند.

رحمانی با بیان اینکه هجوم آوردن برای انجام تست می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد، یادآور شد: تجمع در محل و احتمال حضور بیمار کرونامثبت، افزایش نمونه‌ها و احتمال بروز خطا و... ازجمله این تبعات هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه این روزها از هر ۱۰۰ نفر موارد مشکوک که تست گرفته می‌شود آزمایش حدود ۴۰ نفر آن‌ها مثبت می‌شود، بیان کرد: با میزان محافظتی که مردم دارند و رعایتی که می‌کنند پیش‌بینی می‌شود بیماری هفته آینده فروکش کند.

وی ادامه داد: به عنوان یک قانون کلی مردم می‌توانند هر ماسکی که دارند استفاده کنند ولی بدون ماسک بیرون نیایند.

رحمانی عنوان کرد: ماسک‌های جراحی زمانی که دو نفر استفاده کنند و یک نفر از آن‌ها مبتلا به کرونا باشد، بیش از ۹۰ درصد محافظت ایجاد می‌کند، اگر فرد بیمار ماسک زده باشد و فرد سالم ماسک نداشته باشد نزدیک به ۷۵ درصد محافظت ایجاد می‌کند، اگر فرد سالم ماسک داشته و فرد بیمار نداشته باشد شانس انتقال بسیار بالا خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: افرادی که به کرونا مبتلا هستند به هیچ وجه نباید از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند چراکه ویروس از طریق این سوپاپ به راحتی منتشر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
0
الیته حتما منظورتون ماسک سوپاپ داره نه ماسک فیلتردار
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین