کد خبر: ۶۵۹۶۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰

ظریف: وزارت خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است از خود دفاع کند/خیلی‌ها با کشیدن عکس مار، جامعه را تهیج می‌کنند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروه‌هایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده می‌کنند»، گفت: همانطور که دیروز هم در جلسه مجلس مشاهده شد، وزارت امور خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است از خود دفاع کند.
ظریف: وزارت خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است از خود دفاع کند/خیلی‌ها با کشیدن عکس مار، جامعه را تهیج می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه با بیان اینکه «امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروه‌هایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده می‌کنند»، گفت: همانطور که دیروز هم در جلسه مجلس مشاهده شد، وزارت امور خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است از خود دفاع کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ظهر دوشنبه در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروه‌هایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده میکنند.

وی افزود: شاید کمتر زمانی برای کشوری این میزان فشار از سوی برخی قدرت‌ها به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده بود؛ این اتفاق به دلیل بالندگی و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است که نگرانی ایجاد کرده و موجب صف‌کشی علیه کشور شده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور خود در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی گفت: همزمان همانطور که دیروز هم دیدید وزارت امور خارجه در مقابل دوستان داخلی هم مجبور است به دفاع از خود بپردازد؛ گرچه ما وظیفه خود را دفاع از کشور می‌دانیم و برای دفاع از وزیر و وزارت خارجه حقوق نمی‌گیریم بلکه همه همکاران من برای دفاع از کشور همه فشارها و توهین‌ها را به جان می‌خرند ولی حاضر نیستند حرف‌هایی که لازم است برای دفاع از خودشان بیان کنند، اما برای منافع ملی بیان آنها مناسب نیست؛ این رسم ما در هفت سال قبل بوده و در یکسال آتی نیز همچنان پابرجا خواهد بود.

وی افزود: اگر روابط ما با همسایگان مبتنی بر حسن‌هم‌جواری باشد، هیچ چیزی جز کنوانسیون جامع خزر کمک نمی‌کند. یا روابط ۲۵ ساله ما با چین در واقع منافع ملی ما را مورد توجه قرار می‌دهد، اما متاسفانه در این موضوعات شاهد دروغ پردازی هایی هستیم؛ در رابطه با چین امروز هم جناح اصولگرایان، هم اصلاح طلبان و هم ضد انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند از دیپلماسی کاریکاتوری ساخته و آن را دفن کردند و متوجه هم نشدند که چه کردند.

وزیر امور خارجه گفت: اصولاً مباحث سیاست خارجی مباحثی نیست که همه موضوعات آن قابل بحث در مجامع عمومی باشد؛ نه اینکه ما چیزی برای پنهان کردن از مردم داریم، بلکه خیلی از این موضوعات در حال مذاکره است مثلاً در موضوع کنوانسیون خزر، ایران درحال مذاکره درباره موضوع خط مبداء است اگر ما بخواهیم توضیح در این باره بدهیم دست طرف مقابل را باز کرده ایم در حالی که طرف مقابل هنوز نمی‌داند حداقل و حداکثر ما در این مذاکرات چیست؛ یا درباره سند ۲۵ ساله با چین تازه مذاکرات نهایی ما آغاز شده است.

ظریف اظهار کرد: دیروز یکی از نمایندگان می‌گفت چرا شما نمایندگان را در جلسات خود راه نمی‌دهید؛ اتفاقا همان برادر در مذاکرات به کلی سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد؛ همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد؛ چون هرکجا که روس ها خواستند از ما نفت بخرند، آمریکایی ها جلوی آن را گرفتند، درحالیکه می‌شد جور دیگری رفتار شود؛ درباره چین و برجام هم همین‌گونه است؛ این یک معضلی است که سیاست خارجی با آن روبروست و کسی هم به کمک ما نمی‌آید.

وی تصریح کرد: اگر همه کسانی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند و به وزارت خارجه فشار می‌آوردند، به شفافیت معتقد باشند، متوجه می‌شوند که چرا وزارت خارجه این اعتقاد را دارد؛ لذا ما بیشترین علاقه را داریم تا بتوانیم شفاف عمل کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: بالاخره امروز سیاست خارجی به کف خیابان آمده و خیلی ها با کشیدن عکس مار، جامعه را تهیج می‌کنند همانطور که امروز درباره چین این کار را انجام دادند، و این خطری است که وزارت خارجه را تهدید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
1
2
آقاي ظريف بالندگي و توانمندي باعث شده كه مقابل ما صف آرايي شود؟ يعني بالندگي كشورهاي اروپايي و حتي آسيايي مثل كره و ژاپن و هند و.. كمتر از ماست .نه برادر خودت هم ميدوني كه موضوع اين نيست .
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
1
1
بزرگترین ...... ظریف به ملت ایران قرارداد ۲۵ ساله چین است ، آیا اعضای مجلس یازدهم اقتدار جلوگیری از ایران فروشی را دارند؟
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
1
2
ظریف قوی ترین ذهن دیپلاماسی و زبان بین المللی سیاست را دارد . بجای اینکه از خدا بخواهند, این نعمت ها را ,به انها هم بدهد, کوته اندیشی کرده حسادت میکنند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین