کد خبر: ۶۵۹۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
در افغانستان سالانه حدود یک میلیون نوزاد به دنیا می‌آید

وزارت بهداشت افغانستان: فعلا بچه‌دار نشوید

وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان به شهروندان این کشور توصیه کرد که برای جلوگیری از مرگ و میر و مشکلات جدی برای زنان حامله که نسبت به بیماری کووید۱۹بیشتر آسیب‌پذیر هستند، برای بچه‌دار شدن "یکی، دو سال" صبر کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

اکمل سمسور، سخنگوی این وزارتخانه امروز (دوشنبه ۱۶ سرطان/تیر) در یک نشست خبری گفت که زنان حامله نسبت به بقیه، بیماری‌شان شدید می‌شود و کسانی که در شرایط فعلی حامله شوند، با مشکلات جدی رو به رو می‌شوند بنابراین تا کشف و دسترسی به واکسن ویروس کرونا بهتر است خانواده‌ها برنامه بچه‌دار شدن شان را به تاخیر بیندازند.

به اساس اطلاعات وزارت صحت، در افغانستان سالانه حدود یک میلیون نوزاد به دنیا می‌آید.

وزارت بهداشت افغانستان: فعلا بچه‌دار نشوید

آقای سمسور می‌گوید که در افغانستان ۷۲ درصد بیماران کووید ۱۹ را مردان و ۲۸ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند و در بین موارد فوتی نیز ۲۲ درصد زنان هستند. ‌

آقای سمسور همچنین افزود که هنوز هم میزان آزمایش‌های مثبت کرونا در این کشور حدود ۳۵ درصد است. او از مردم خواست تا کاهش خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و رسیدن این عدد به حداقل ۵ درصد چند ماه دیگر نیز برای برگشت به زندگی عادی صبر کنند.

وزارت بهداشت بر رعایت محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حالی تاکید دارد که اکثر شهروندان افغان این اصول را رعایت نمی کنند.

محمد یعقوب حیدری، والی کابل نیز می‌گوید که سهل‌سازی محدودیت‌ها آغاز شده و امکان دارد به زودی مکاتب/مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها نیز باز شوند.

به گفته او این روند برای بازگشت به زندگی عادی باید با رعایت اصول بهداشتی، فاصله اجتماعی و راه نینداختن تجمعات به خصوص در فضاهای سرپوشیده صورت گیرد.

آمار وزارت بهداشت نیز هر روز نسبت به گذشته، از شمار نسبتا کمتر ابتلا به کرونا خبر می‌دهد اما بسیاری به این باورند که حالا مردم با دیدن علایم بیماری برای آزمایش مراجعه نمی‌کنند، خود را قرنطین کرده و دوره بیماری را می‌گذرانند.

در تازه ترین مورد وزارت صحت افغانستان اعلام کرد که در یک شبانه روز گذشته ۲۳۹ مورد تازه بیماری کووید ۱۹ در این کشور شناسایی شده و حالا شمار مبتلایان به ۳۳ هزار و ۱۹۰ نفر رسیده است.

این نهاد همچنین از ثبت ۳۴ مرگ ناشی از این بیماری خبر داده است. آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در افغانستان به اضافه موارد تازه به ۸۹۸ نفر می‌رسد.

با بهبود یافتن ۷۳۷ بیمار جدید نیز وزارت بهداشت گفته شمار بهبودیافتگان کووید ۱۹ به بیش از ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است.

موارد تازه شناسایی شده بیماری در یک شبانه روز گذشته شامل ۹۰ مورد در کابل، ۲۳ مورد در هرات، ۷ مورد در قندهار، ۸ مورد در بلخ، در ننگرهار، تخار هر کدام یک مورد، ۱۶ مورد در بامیان، ۹ مورد در بغلان ، در لوگر و قندوز هر کدام پنج مورد، ۵۱ مورد در غزنی، در پروان، لغمان و پنجشیر هر کدام سه مورد، چهار مورد در کنر، در ولایات هلمند و سمنگان هر کدام دو مورد و شش مورد در زابل بودهاند.

به گفته وزارت صحت عامه افغانستان ۹۵ درصد بیماران کووید ۱۹ در این کشور علایم خفیف بیماری را داشته و تنها ۵ درصد آنها نیازمند به خدمات در شفاخانه‌ها بوده‌اند.

به اساس اطلاعات این نهاد، بیماری کووید ۱۹ در این کشور تاکنون یک درصد در بین افراد زیر ۲۰ سال، ۳۱ درصد در بین افراد بین ۲۱ تا ۳۰ سال، ۲۴ درصد بین افراد ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۷ درصد بین افراد ۴۱ تا ۵۰ سال، دوازده درصد بین افراد ۵۱ تا ۶۰ سال و تقریبا ۹ درصد بین افراد بالاتر از شصت سال دیده شده است.

همچنین بیشترین مرگ و میر نیز میان افراد بالاتر از ۶۱ سال ثبت شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید که درصدی رسمی جان باختگان در بین مبتلایان کرونا در افغانستان حدود ۲.۶ درصد است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین