کد خبر: ۶۵۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۸
حیرت محافل داخلی و خارجی از خبر یک استعفا:

جانشین لاریجانی کیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ‌انتشار خبر کناره‌گیری دکتر علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای و دیبر شورای عالی امنیت ملی موجی از حیرت در محافل خبری و سیاسی داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

این کناره‌گیری در شرایطی انجام می‌شود که مدت کوتاهی به مذاکرات مهم لاریجانی و خاویر سولانا کمیسیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا باقی مانده است.

نخستین موضع تایید شده درباره جانشین لاریجانی توسط سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد ابراز شده است که در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور سعید جلیلی در سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی این موضع را تایید کرد و از طی مراحل جایگزینی وی خبر داد.

سعید جلیلی 41 ساله آخرین بار  سمت معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه را بر عهده داشته است. وی جانباز شیمیایی در دوران هشت سال دفاع مقدس است و پیش از این مسئولیت‌هایی مانند وابسته سیاسی،‌ مشاورت ریاست جمهوری و دبیری و رایزنی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف را بر عهده داشته است.

در برخی محافل خبری شنیده می‌شود که گزینه مطلوب رییس جمهوری برای تصدی پست وزیر خارجه در ابتدای دولت نهم سعید جلیلی بوده است که در اثر برخی مذاکرات در نهایت منوچهر متکی به این سمت برگزیده شده است.

وی در 20 شهریور ماه سال 1384 به سمت معاون اروپا و آمریکای وزرات خارجه برگزیده شده و هم اکنون نیز در این سمت مشغول فعالیت است.

از سوی دیگر معرفی فردی که در محافل سیاسی داخلی مشهوریت جندانی ندارد نیز از جمله موضعات مورد دقت و بررسی محافل خبری است.

از سعید جلیلی به عنوان فردی نام می‌برند که تا پاسی از شب در دفتر کار خود در جهت تقویت دیپلماسی دولت نهم تلاش می‌کند.

جلیلی همكاری‌های «جنوب - جنوب» را از جمله رویكردهای جدی دولت نهم می‌داند و نگاهش به سیاست خارجی «پاردایمی» است و می‌گوید: «سیاست خارجی هر كشور را به مثابه یك پاردایم می‌دانم.»

سخنگوی دولت گفته است که لاریجانی می‌تواند در مذاکرات هفته آینده با خاویر سولانا حضور داشته باشد. وی همچنین حضور جلیلی در این مذاکرات و یا حضور وی به همراه لاریجانی در این جلسه را منتفی ندانسته بود.

علی لاریجانی که از ریاست سازمان صدا و سیما و پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری با تایید مقامات عالی و با حکم ریاست جمهوری به این سمت منصوب شد در ماه‌های اخیر تحت پارادایم سیاست نگاه به شرق دیپلماسی «ایستادگی منطقی» را در برابر غرب اتخاذ کرده بود.

لاریجانی همچنین پس از ملاقات پوتین با مقام معظم رهبری از بررسی پیغام هسته‌ای ریاست جمهوری روسیه توسط جمهوری اسلامی خبر داده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین