کد خبر: ۶۶۰۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۶
شهردار تهران:

مشکلات کشور ناشی از تبانی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-شهردار تهران گفت: «مشكلاتی در كشور داریم كه ناشی از تعارف و تبانی است، به طوری كه اول تعارف می‌كنیم و اشكالات را نادیده می‌گیریم و پس از بروز مشكل تبانی می‌كنیم و به همین دلیل هیچ وقت نمی‌توان مقصر را پیدا كرد».

به گزارش آفتاب، «محمد باقر قالیباف» در همایش یك روزه شاخص‌های شهری در مدیریت كلان‌شهرها با تاكید بر این كه در شاخص‌ها و استانداردها ابتدا باید به جایگاه مدیریت شهری در نظام اداری و سیاسی توجه كنیم، افزود: «یكی از موضوعات مهم برای شهرداری‌ها، درآمد پایدار است كه این موضوع هنوز برای شهرداری‌های كشور معنا و مفهوم ندارد و این یك واقعیت تلخ است».

وی با بیان این كه شهرداری‌ها باید شاخص‌ها و استانداردها را برای شهر به عنوان موجود زنده با توجه به واقعیت‌ها تعریف كنند، افزود: «تهران با هیچ شهری در دنیا قابل مقایسه نیست، به عنوان مثال در نقطه‌ای از شهر در یك هكتار، 700 نفر و در نقطه دیگر در هر هكتار، 70 نفر زندگی می‌كنند، در حالی كه فاصله جغرافیایی این دو نقطه كمتر از هشت كیلومتر است و از سوی دیگر یك سوم از مردم آن حاشیه نشین هستند».

شهردار تهران گفت: «همچنین پایتخت كشور شهری است، دارای 14 هزار هكتار بافت فرسوده و مسلما در چنین شهری بدون توجه به واقعیت‌ها نمی‌توان شاخص‌ها را تعریف كرد».

وی افزود: «به علاوه این كه شهرداری‌ها به عنوان حكومت‌های محلی در كشور نیستند و مدیریت واحد شهری نیز محقق نشده است. بنابراین با توجه به این واقعیت‌های تلخ داشتن اطلاعات دقیق، منسجم و هدفمند و سیستماتیك در قالب مشخص در شهرداری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است».

به گفته وی به خاطر نبود مدیریت شهری واحد، هنگام صدور پایانه كار، ‌میزان متراژ یك ساختمان در شهرداری متفاوت از میزان متراژی است كه در اداره ثبت، ثبت می‌شود گو این كه در جایی با كش و در جای دیگر با نخ اندازه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: «بنابراین با اطلاعات لازم، ‌منسجم و هدفمند می‌توان برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی كرد، اما كمتر به این موضوع در مدیریت شهری توجه می‌شود».

وی تاكید كرد: «مدیریت واحد شهری با ابلاغ محقق نمی‌شود، بلكه برای تحقق آن باید مشكل شبكه سازی حل شود، به طوری كه در شهرداری و سایر ارگان‌ها باید شبكه ایجاد كنیم و سپس ارتباط و همكاری شبكه‌ها با هم محقق شود».

وی مشكلات حقوقی و فرهنگی را مهم‌ترین چالش دانست و تصریح كرد: «هیچ مشكلی را نمی‌توان پیدا كرد كه ریشه‌اش در این موضوعات نباشد».

سردار قالیباف گفت: «مشكلاتی در كشور داریم كه ناشی از تعارف و تبانی است، به طوری كه اول تعارف می‌كنیم و اشكالات را نادیده می‌گیریم و پس از بروز مشكل تبانی می‌كنیم و به همین دلیل هیچ وقت نمی‌توان مقصر را پیدا كرد».

وی گفت: توجه به شاخص‌های جهانی خوب است، اما باید این شاخص‌ها برای كشور ما بومی‌سازی و حتی محلی شود و همچنین به دستاوردها و دانش خود اعتماد كنیم و منتظر نباشیم كه چشم آبی‌های سایر كشورها مشكل ما را حل كنند.

سردار قالیباف افزود: «به عنوان مثال برای طرح BRT مشورتی با كارشناسان سایر كشورها انجام شد كه آنان در بازدیدی از خط BRT گفتند كه همه كار را خود كرده‌اید، لذا می‌توان در برخی از موارد بدون اتكا به سایر كشورها، اقدامات خوبی را انجام داد».

شهردار تهران گفت: «مصمیم داشبورد قابل قبولی را كه نبض شهر در آن بزند، فراهم كنیم و در 2 و نیم سال گذشته نیز این كار را شروع كردیم و تا پایان سال این داشبورد یا مركز اطلاعات شهر راه اندازی می‌شود».

وی ادامه داد: «اگر مدیریت واحد شهری و واگذاری 23 وظیفه دولت محقق نمی‌شود، به خاطر این است كه در ساختار اداری، سیاسی، نوع نگاه و بستر دچار اشكالیم و این نابسامانی‌ها ما را خسته كرده است».

وی تاكید كرد: «نگاه سیستمی نیاز داریم تا كشور از نابسامانی رهایی یابد و مشكلات حل شود، زیرا نمی‌توان جزیره جزیره كار انجام داد».

همچنین شهردار تهران در حاشیه همایش یك روزه شاخص‌های شهری در مدیریت كلان شهرها درباره اظهارات فرماندار تهران مبنی بر تمدید آرم‌های سال گذشته تا اطلاع ثانوی، با تاكید بر این كه هیچ ضرورتی برای تمدید آرم‌های طرح ترافیك سال گذشته از اول آبان ماه نیست، خاطر نشان كرد: «در صورت تمدید اعتبار آرم‌های طرح ترافیك سال گذشته، بی‌انضباطی در تهران ایجاد می‌شود».

سردار قالیباف گفت: «شهرداری تهران مسوول مربوط به حمل و نقل و ترافیك شهر تهران است و در همین راستا برچسب‌های آرم طرح ترافیك را تعریف و توزیع كرده و هیچ ضرورتی به تمدید اعتبار آرم‌های قدیمی نیست».

وی افزود: «اگر فرماندار تهران چنین مطلبی را گفته، خودش باید پاسخگو باشد و حتما وزیر كشور و شورای شهر در این زمینه تصمیم‌گیری می‌كنند و خلاصه این كه شهر را نمی‌توان با سیاست یك بام و دو هوا اداره كرد».

شهردار تهران درباره تاثیر اخذ عوارض ساخت و ساز در گرانی مسكن پایتخت نیز توضیح داد: «میزان افزایش عوارض ساخت و ساز در سال گذشته، بر اساس میزان تورم اعلام شده از سوی دولت یعنی حدود 5/13 درصد بوده و این امر هیچ تاثیری در افزایش قیمت مسكن ندارد».

وی افزود: «البته معتقدیم از خانه‌های خالی باید عوارض بیشتری گرفته شود، تا این خانه‌ها در اختیار نیازمندان قرار بگیرد و این طرح در شورای شهر مطرح و اعضای شورا نیز قبول كرده‌اند كه باید عوارض خانه‌های خالی افزایش یابد و این امر موجب مهار قیمت مسكن شده و به دولت نیز كمك خواهد كرد».

شهردار تهران گفت: «بر اساس نظر مجلس شورای اسلامی و كارشناسان تا زمانی كه نقدینگی به صورت بی‌رویه به بازار تزریق شود، میزان تورم نیز به طور طبیعی بالا می‌رود».

وی ادامه داد: «وقتی در سرمایه‌گذاری‌های تولیدی جذب سرمایه كم شده و نقدینگی افزایش می‌یابد، این پول‌ها مثل طلا و مسكن در نقاطی می‌ایستند و مشكلات خاص خودش را ایجاد می‌كنند».

شهردار تهران با اشاره به مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی برای افزایش سهم 30 درصدی مترو در حمل و نقل شهری گفت: «پیشنهاد دولت برای سهم حمل و نقل ریلی 10 درصد بود، اما شهرداری تهران بر افزایش این میزان تا 30 درصد تاكید داشت و در نهایت نظر شهرداری تصویب شد كه پس از طی مراحل قانونی و تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود».

وی افزود: «طبق قانون اگر این مصوبه بر خلاف شرع و قانون اساسی نباشد، مشكلی برای اجرا نخواهد داشت».

وی همچنین با اشاره به موضوع همایش یادشده گفت: «تعیین شاخص‌ها و استانداردها یكی از موضوعات جدی برای ارتقای كیفیت زندگی شهروندان است كه این امر به طور طبیعی با افزایش شاخص‌ها و سرانه‌های مختلف همچون سرانه‌های ورزشی و فضای سبز در حال انجام است، اما باید به سمتی حركت كنیم كه اطلاعات دقیق و سیستماتیك را جمع‌آوری و با توجه به این اطلاعات و شاخصه‌ها معضلات شهر را حل كنیم و این برنامه‌ریزی و هوشمندسازی است كه در شهرداری آغاز شده، اما نقص‌های زیادی هم دارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین