کد خبر: ۶۶۰۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴

تصاویر| متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در حالی که وزیر میراث فرهنگی را مخاطب خود قرار داد، از تبدیل خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» به یک متروکه خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در صحفه شخصی خود در فضای مجازی از بازدیدش از پنج بنای تاریخی منطقه ۱۲ تهران همراه با شهردارِ این منطقه نوشت و در حالی که علی اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – را در این پست خود خطاب قرار داد، این خانه‌ی تاریخی را در وضعیت بسیار بدی توصیف کرد.

او در این پست اینستاگرامی خود نوشت: «محمدعلی آقا بوشهری با لقب معین التجار بوشهری، نماینده صنف تجار در دوره یکم و نماینده مردم بوشهر در دوره سوم مجلس شورای ملی بود. پدرش محمد رحیم دهدشتی شاهرخ ملقب به ملک التجار از تجار و اعیان بوشهر بود.

تصاویر| متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

معین‌التجار بوشهری، رییس‌التجار بوشهر، مدیر کمپانی ناصری (صاحب امتیاز کشتیرانی کارون)، هموند حزب اعتدالیون، رییس شورای عالی تجارت و نویسنده کتاب خلیج فارس بود.

خانه معین التجار بوشهری مربوط به دوره قاجار است و در تهران خیابان لاله‌زار، خیابان بوشهری قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این خانه در دو طبقه بنا و در دهه ۵۰ به ساختمان اداره مبارزه با مواد مخدر و سپس شهربانی تهران تبدیل می‌شود که اکنون به عنوان اثر ثبتی رها شده و در حال ویرانی است. این عمارت ارزشمند به بنیاد تعاون ناجا تعلق داشته که گویا بابت تسویه بدهی‌ها به بانک قوامین انتقال یافته است.

و چقدر تلخ و اسفبار است که چنین بنای یکتا و ارزشمندی بر اثر بی‌توجهی و نگاه معرفت شناسانه مالکین از یک سو و گرفتاری‌ها و مشغله و نهاد متولی و مسئول وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «@moonesan.a» از سوی دیگر به یک مخروبه بدل شده و به چنین روز تیره و سیاهی نشسته است.»

تصاویر| متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

تصاویر| متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

تصاویر| متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

تصاویر| متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین