کد خبر: ۶۶۰۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
قیمت گوسفند زنده در مرز عراق ۹۰هزار تومان

چرا مرغ و گوشت گران شد؟/ رئیس شورای دام: گوسفند در داخل متقاضی ندارد

در حالی گوسفند زنده کشور در مرز عراق کیلویی ۹۰هزار تومان معامله و از کشور خارج می‌شود که رئیس شورای دام مدعی است: با انباشت دام در کشور مواجه هستیم، این گوسفندها مناسب بازار داخلی نیست و در خارج از کشور خواهان بهتری دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزایش 10هزارتومانی نرخ گوشت گوسفندی را کمبود دام در میادین عنوان کرد و افزود: کمبود دام در میادین می‌تواند متأثر از نزدیک بودن عید قربان و ذخیره‌سازی دامداران برای ایام عید باشد البته بخشی از دلایل کمبود دام در میادین هم به فروش دام زنده در مرزهای غربی کشور مربوط می‌شود، زیرا دام زنده غیرمجاز در داخل کشور حدوداً 45 هزار تومان و در مرزهای غربی با ارز عراق حدوداً 90 هزار تومان معامله می‌شود.

این در حالی است که منصور پوریان رئیس شورای تأمین کنندگان دام کشور گفت: در حال حاضر با انباشت دام در کشور مواجه هستیم به‌طوری که وزن هر جفت گوسفند پرواری به 130 کیلو می‌رسد اما تقاضایی برای آن وجود ندارد اگر خریدی هم باشد خرید مدت‌دار است.

چرا مرغ و گوشت گران شد؟/ رئیس شورای دام: گوسفند در داخل متقاضی ندارد

او با بیان اینکه حدود سه میلیون رأس دام در کشور بدون تقاضا هستند تصریح کرد: امسال با افزایش تولید 50درصدی گوسفند پرواری مواجه هستیم در حالی که این گوسفندها مناسب بازار داخلی نیست و در خارج از کشور خواهان بهتری دارد.

در عین حال سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت گفت: قیمت گوشت گوسفند فقط دو و نیم درصد افزایش یافته است.

محمدرضا کلامی در خصوص رشد دو و نیم درصدی نرخ گوشت گوسفندی مخلوط در یک ماه اخیر و رسیدن آن از 92 هزار و پانصد تومان به 94 هزار و پانصد تومان گفت: از آنجا که درآمد مصرف کنندگان با افزایش و رشد همراه نبود، گوشت گوسفندی کشش افزایش بیش از این قیمت را ندارد، از سوی دیگر، کرونا سبب شده دام زنده با اقبال خوبی در میادین و دامداری‌ها همراه نباشد.

او تصریح کرد: در شرایط فعلی اگر مجوز خروج دام زنده از کشور را صادر کنیم با افزایش نرخ گوشت در داخل مواجه خواهیم شد زیرا در درازمدت ممکن است نتوانیم پاسخگوی نیاز داخل باشیم.

کلامی در خصوص افزایش گوشت مرغ هم گفت: به‌دلیل شیوع کرونا، تقاضا از سوی مصرف کنندگان کاهش یافت و این اتفاق، ضرر قابل‌توجهی به تولید کنندگان وارد کرد از سوی دیگر تولیدکنندگان طیور، نهاده‌های دامی را با نرخ متعادل و مناسب از وزارت جهاد دریافت نکردند این امر سبب شد نرخ گوشت سفید (مرغ) در بازار با افزایش همراه شد.

او تصریح کرد: در هفته جاری مقدار ورودی مرغ به میادین بهمن و پیروزی در تهران از مرز 450 تن گذشت این در حالی است که افت این میزان مرغ به زیر 350 تن در هفته گذشته سبب افزایش نرخ مرغ شده بود.

رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار هم در خصوص نوسانات نرخ تخم‌مرغ گفت: متوسط قیمت تخم‌مرغ در سه ماه گذشته حدود هشت هزار تومان بوده است و دلیل این افزایش قیمت را می‌توان تا اندازه‌ای کاهش تقاضا در فصل بهار عنوان کرد.

او ادامه داد: در حال حاضر قیمت مصوب تنظیم بازار برای تخم‌مرغ حدوداً 10 هزار تومان برای 6‌ماهه اول سال می‌باشد که البته این رقم بر اساس تعرفه‌های دولتی و ارز چهارهزار و 200 تومان محاسبه گردیده است.

کلامی هم در این باره گفت: با افزایش نامتعارف نرخ ارز در کشور، خروج تخم‌مرغ از کشور شدت گرفت و ما مجبور به کنترل خروج کالا از کشور شدیم از این رو نرخ تخم‌مرغ دوباره روند کاهشی یافته است.

او ادامه داد: در حال حاضر نرخ تخم‌مرغ درب مرغداری حدوداً 9 هزار و پانصد تومان و قیمت مصرف‌کننده برای هر شانه تخم‌مرغ زیر 20 هزار تومان می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین