کد خبر: ۶۶۰۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۲

انتخاب جانشین لحود بازهم عقب افتاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتخابات ریاست جمهوری لبنان برای تعیین جانشین امیل لحود، رئیس جمهور فعلی برای دومین بار طی چند ماه گذشته به تعویق افتاده است. 

نبیه بری، رئیس شیعه پارلمان لبنان گفت که تعویق انتخابات به تلاش ها برای یافتن کاندیدایی مورد توافق همگان کمک می کند.

وی گفت تلاش بر این است تا این کاندیدا هم برای دولت و هم برای مخالفان قابل قبول باشد.

بری که رئیس جنبش امل لبنان و از متحدان سیاسی حزب الله این کشور است، تاکید کرده که پارلمان لبنان، روز دوازدهم نوامبر برای انتخاب رئیس جمهور جدید، تشکیل جلسه می دهد.

امیل لحود، رئیس جمهور فعلی که از طرفداران سوریه است، هشدار داده در صورتی که تا پایان دوره او، جانشینی انتخاب نشود، وی یک دولت موقت به ریاست ژنرال میشل سلیمان، رئیس ارتش را برای اداره کشور منصوب خواهد کرد.

برای انتخاب رئیس جمهور جدید، اختلاف نظرهای عمیقی میان جناح های سیاسی لبنان وجود دارد. دولت لبنان به نخست وزیری فواد سنیوره، از سوی غرب حمایت می شود اما مخالفان دولت شامل حزب الله لبنان و جریان میهنی آزاد به ریاست میشل عون، عمدتا از سوی ایران و سوریه پشتیبانی می شوند.

از زمان استعفای وزرای شیعه از دولت فواد سنیوره، لبنان درگیر تنش سیاسی شده که تا کنون ادامه دارد. مخالفان دولت فواد سنیوره خواهان حضور پر رنگ تر در دولت هستند اما نیروهای هوادار نخست وزیر لبنان با این خواسته مخالفت می کنند.

دوره ریاست جمهوری امیل لحود، رئیس جمهور مسیحی لبنان که هوادار سوریه است در ماه نوامبر پایان می یابد. مخالفان وی بارها خواهان استعفای وی شده و گفته اند که وی به صورت غیر قانونی در این سمت حضور دارد.

پیش از این 25 سپتامبر، نمایندگان مخالف سوریه در پارلمان لبنان، که جناح اکثریت را تشکیل می دهند، به منظور گزینش رییس جمهور جدید تشکیل جلسه دادند اما به دلیل خودداری نمایندگان طرفدار سوریه، این جلسه به حد نصاب لازم دست نیافت و رای گیری به عمل نیامد.

رییس جمهور لبنان با رای پارلمان این کشور از میان مسیحیان مارونی و برای دوره شش ساله به این سمت انتخاب می شود و برای رسمیت یافتن جلسه رای گیری، حضور دست کم دو سوم از نمایندگان پارلمان ضروری است.

لبنان، که جمعیت آن از مسیحیان و مسلمانان سنی و شیعه تشکیل یافته، از سال 1975 تا 1990 درگیر جنگ داخلی بود که هزاران کشته برجای گذاشت و اقتصاد این کشور را به ویرانی کشاند.

طبق قانون، رئیس جمهور لبنان از میان مسیحیان مارونی، نخست وزیر از میان سنی ها و رئیس پارلمان از میان شیعیان انتخاب می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین