کد خبر: ۶۶۰۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸

افزایش چشمگیر استفاده از مواد پلاستیکی به دلیل کرونا

آمار موثقی از اینکه مواد پلاستیکی در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به پارسال چه میزان افزایش پیدا کرده وجود ندارد، اما بررسی‌های میدانی نشان می دهد، میزان استفاده از محصولات پلاستیکی بویژه دستکش و ظروف یکبار مصرف افزایش قابل توجهی داشته است.
افزایش چشمگیر استفاده از مواد پلاستیکی به دلیل کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر محیط زیست شهر تهران، بیان کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها و کاهش حمل و نقل، آلودگی هوا کنترل و از میزان آلاینده‌ها کاسته شد. از طرف دیگر در برخی بوستان‌ها و مکان‌های گردشگری جهان حضور جانوران و پرندگان بیشتر شد که نشان از تاثیر مثبت کرونا بر محیط زیست داشت.

وی با بیان اینکه کرونا تبعات منفی هم داشت، گفت: یکی از تبعات منفی این ویروس، مصرف بی رویه آب است، گرچه در یکی، دو سال اخیر بارش‌های خوبی در کشور رخ داد، اما همچنان موضوع تنش‌های آبی وجود دارد و مصرف زیاد آب در طولانی مدت آسیب زیادی به کشور وارد می کند.

وی اضافه کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت ایستگاه‌های میانی پسماند در شهر تهران متوقف و به تبع آن تفکیک پسماندی هم صورت نگرفت، به همین دلیل آمار موثقی از اینکه مواد پلاستیکی در مثلا فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه پارسال چه میزان افزایش پیدا کرده، وجود ندارد، اما بررسی‌های میدانی نشان می دهد، میزان استفاده از محصولات پلاستیکی به خصوص دستکش و ظروف یکبار مصرف افزایش قابل توجهی داشته است.

انصاری ادامه داد: کرونا ویروسی بود که به یکباره ظاهر شد و تجربه قبلی برای مقابله با این ویروس وجود نداشت، لذا یکسری اقدامات مطابق پروتکل‌های بهداشت جهانی انجام شد که بعدا مشخص شد در مواجهه با بیماری چندان موثر نیست. در موضوع ضدعفونی نیز اگر حد مجاز شوینده‌ها و مواد گندزدا رعایت نشود، می‌تواند سبب آسیب های زیست محیطی و آلودگی منابع آب و خاک شود.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در سه ماه اخیر شهروندان از دستکش و محصولات پلاستیکی بیشتر استفاده می‌کنند، گفت: اگرچه در شرایط شیوع بیماری خطرناکی مانند کرونا، تبعیت از پروتکل‌های بهداشتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، ولی در سایه قرارگرفتن جنبه‌های محیط‌زیستی اقداماتی مانند مصرف گسترده فراورده‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف و بی‌توجهی به میزان تولید این پسماندهای زیان‌بار برای طبیعت، با توجه به مدیریت مصرف این محصولات در سایر کشورهای درگیر با بیماری کرونا، بیانگر این واقعیت است که می‌توان ضمن حفظ بهداشت فردی و رعایت تمامی موازین مدنظر، مصرف محصولات پلاستیکی را مدیریت و آلودگی کمتری به محیط زیست تحمیل کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین