کد خبر: ۶۶۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۱

پیش‌بینی احتمالات در بازار ارز، طلا و بورس

بعد از مدت‌ها میزان بازدهی دو بازار سکه و دلار به دو برابر بازدهی بازار سهام رسید. آیا این روند پیشتازی دو بازار دیگر از بورس همچنان ادامه خواهد یافت؟
آفتاب‌‌نیوز :

پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۱۳٫۶ درصد، سکه مثبت ۹٫۸ درصد، طلا مثبت ۹٫۴ درصد و دلار ۰٫۵ درصد.

در این شرایط پیش‌بینی شده بود: در هفته آینده نیز احتمالا به مانند هفته گذشته هرچند دو بازار سهام و طلا چشم‌انداز امیدبخشی برای فعالان خود دارند اما احتمالا در بازار ارز وضعیت این طور نیست. با این حال، تفاوت عمده طلا و سهام حمایت سیاستگذار از بازار سهام است که چشم‌انداز آن را امیدوارتر کرده است. اما آیا این اخبار می‌توانند سیگنال‌های قابل اتکایی برای آینده بازارها باشند؟

پیش‌بینی احتمالات در بازار ارز، طلا و بورس

در واقعیت هرچند دو بازار طلا و سهام طبق انتظار پیش رفتند اما بازار ارز روندی کاملا متفاوت از آنچه که از اخبار رسمی می‌شد پیش‌بینی کرد در پیش گرفت. حتی در اواسط هفته اخیر اعلام شد که هواپیمای حامل دلارهای ناشی از فروش طلا ونزوئلا به ایران رسیده اما این خبر هم تاثیری بر روند صعودی قیمت دلار نداشت.

در هفته اخیر دلار پیشتاز بازدهی بازارها بود.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۸٫۷ درصد، سکه مثبت ۱۶ درصد، طلا مثبت ۸٫۷ درصد و دلار ۱۷٫۱ درصد.

در این شرایط که دلار پیشتاز بازدهی بازارها شده و بورس بعد از مدت‌ها از دیگر بازارها جا ماند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

در چند روز اخیر تنها اخبار اقتصادی نبودند که برای فعالان بازارها مهم به نظر می‌رسند. چند خبر سیاسی مهم نیز منتشر شده است. اعلام جزییاتی از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و دیدار رئیس کل نیروهای مسلح ایران با رئیس جمهور سوریه و تاکید بر تقویت روابط دوجانبه بین این دو کشور دو خبر مهم سیاسی چند روز اخیر بودند.

علاوه بر این، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: من درخواست گفتگوی مستقیم کنسولی بین دو کشور را داده‌ام اما بعید می‌دانم مقامات ارشد ایران حاضر به انجام چنین مذاکره مستقیمی با ما باشند.

در بین اخبار اقتصادی نیز اعلام پذیرش استقلال و پرسپولیس در فرابورس طی شهریور ماه امسال، اعلام ورود اولین شرکت استارتاپی به بورس در هفته اول مرداد، تعیین هیات موسس بورس املاک و اعلام عبور بازدهی بورس ایران از بورس ونزوئلا از دیگر اخبار مهم چند روز اخیر بودند.

پیش‌بینی احتمالات در بازار ارز، طلا و بورس

اعلام صندوق‌های فعال پالایشی، فولادی، مسی و خودرویی در بازار سهام،تمدید ٢ ماهه مهلت شرکت‌هایی که باید تا پایان تیر ماه مجامع را برگزار کنند، آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اعتماد داریک در نماد «داریک» از شنبه آینده، اعلام ارائه باقیمانده واحدهای صندوق‌های واسطه‌گری مالی تا پایان ماه جاری و تا سقف پنج میلیون تومان و اظهارات حمایت‌گرایانه رئیس جمهور از بورس از مهمترین سیگنال‌های مثبت بازار سهام است.

روحانی اعلام کرده است: عرضه اولیه سهام شرکت‌ها باید در بورس افزایش یابد. دستور داده شده تا سهام شناور مستقیما به بورس عرضه شود. ۳۰ درصد دیگر سهام عدالت در عید غدیر و ۳۰ درصد در ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد.

با این حال در هفته پیش‌رو دیگر بازارها هم شاهد اخبار مهمی خواهند بود. در بازار مسکن علاوه بر جدی‌تر شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی، قرار است همچنین طرح اقدام ملی مسکن تا یکشنبه آینده نهایی می‌شود.

در بازار خودرو نیز دور جدید پیش‌فروش خودروسازان احتمالا عاملی برای جذب میزانی از نقدینگی مردم باشد.

در بخش بانکی کشور نیز مجوز افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی به بانک‌ها و همچنین دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط ابلاغ شده است.

بنابراین رقبای بورس برای جذب سرمایه در هفته آینده شاید کمی فعال‌تر شوند. در کنار این، بازار طلا نیز روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته و همچنان به واسطه نوسان قیمت دلار و قیمت جهانی طلا در بخش تقاضا تحت فشار است. اما در بازار ارز با توجه به سخنان معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی که ذخایر اسکنال ارزی کشور به میزان بی‌سابقه‌ای رسیده خیلی از فعالان انتظار کنترل قیمت را دارند که در صورت بروز این اتفاق، بازار طلا نیز متاثر خواهد شد.

بنابراین برای هفته آینده هرچند بازدهی مجدد حدود ۹ درصدی بازار سهام به دلیل فعال‌تر شدن بازارهای رقیب، شاید کمی دور از انتظار باشد اما به دلیل تداوم روند حمایتی از این بازار و اعلام برنامه‌های جدید برای آن احتمالا همچنان این روند صعودی باقی بماند، منتها نه به شدت هفته اخیر. در دیگر بازارها هم به نظر می‌رسد کنترل قیمت در بازار ارز تشدید شود و از روند شتابی صعودی قیمت دلار کاسته شود و این اتفاق بر بازار طلا نیز تاثیر بگذارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین