کد خبر: ۶۶۰۵۱۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

انتقاد از مقایسه سند همکاری ایران و چین با قرارداد «ترکمنچای»

یک عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رد برخی از اظهارنظرها در مورد سند همکاری جامع بین ایران و چین از جمله این که عده ای از آن به عنوان قراردادی همچون قرارداد ترکمنچای یاد کرده اند، گفت: این قراردادی است که در آن منافع دو کشور ایران و چین تامین می‌شود و امر عجیب و غریبی در آن وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

سید حسین نقوی حسینی با بیان اینکه تبادل بازرگانی و تجارت با کشورهای حوزه جنوب شرقی آسیا از جمله چین، کره جنوبی و یا ژاپن فرصت‌های خوب اقتصادی را برای کشورها از جمله ایران به همراه می‌آورد، گفت: چین، کشوری است که در زمانی که ایران از سوی کشورهای غربی مورد تحریم قرار گرفت در کنار ملت ایران ایستاد و به کشورمان جهت تامین نیازهای اساسی خود کمک کرد. البته عده‌ای می گویند چین این کار را برای تامین منافع خودش کرده است. درست است همه کشورها برای تامین منافع‌شان تلاش می‌کنند ولی اینکه در آن شرایط چین حاضر شد همچنان علی رغم فشارها با ایران ادامه همکاری بدهد، امر ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه نگاه به شرق جزو اصول کلی است که در امر سیاست خارجی از سوی مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده است و ما نیز در 40 دهه گذشته همواره همکاری خوبی با چین داشته‌ایم گرچه در پنج، شش سال اخیر در مواردی تعامل با چین مورد بی مهری قرار گرفته است، افزود: سند جامع همکاری میان ایران و چین در راستای نگاه کشور به شرق تدوین شده است و یک امر عجیب و غریب و بی سابقه ای نیست.

انتقاد از مقایسه سند همکاری ایران و چین با قرارداد «ترکمنچای»

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تدوین این سند امر پنهانی نبوده است، گفت: در جریان سفر آقای لاریجانی رئیس پیشین مجلس و هیات همراهش به چین نیز در مورد این سند با مقامات چینی گفت وگو و رایزنی انجام شد.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه هنوز این سند نهایی نشده است و بررسی ها در مورد آن ادامه دارد و باید در مجلس شورای اسلامی نیز مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، افزود : برخی از اظهارنظرها در مورد این سند از جمله مقایسه آن با قرارداد ترکمانچای اظهارنظرهای نادرستی است و این سند قابل مقایسه با اینگونه قراردادها نیست. این یک توافق بین المللی است که در آن منافع دو کشور ایران و چین در نظر گرفته شده است و باید کمک کنیم که این توافق به سرانجام برسد تا بتوانیم از طریق آن در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور و انجام سرمایه گذاری جدید در کشور اقداماتی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد : این رویه نامناسبی است که وقتی کشور وارد یک گفت‌وگو و یا قراداد بین‌المللی می شود، عده‌ای بدون اینکه از مفاد قرارداد و گفت‌وگوها اطلاعی داشته باشند آن را با قراردادهایی چون ترکمانچای مقایسه می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
1
10
الحمدالله دیگه آخرشه پولهاو ثروت کشوربه یغمارفت همه را دزدیدن و رفتن کانادا رسید به خاک ایران آن راهم دارن میفروشند که اگه خدابخوادبرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
8
کنار مان قرار گرفته که 22 میلیارد دلارمان را نمیدهد از این نوع قرار گرفتنها همه کشورها حاضرند در کنارمان بمانند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
5
چینی دراین کشورامنیت جانی نخواهدداشت.
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
7
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
9
خیانته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
3
اگه قرارداد خوبیه چرا از ملت پنهان کردین؟
همون مقدار از قرارداد هم که از منابع مختلف به دستمون رسیده،نشون میده که انصافا مثل ترکمنچای نیست،بلکه به مراتب از ترکمنچای بدتر است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین