کد خبر: ۶۶۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵

دفاع یک کارشناس از عملکرد دولت در ماجرای بنزین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کاهش سوبسید از سوخت در هر مقطعی از تاریخ انقلاب باید صورت گیرد. 

دکتر بهیار ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب طرح سهمیه‌بندی بنزین را مثبت ارزیابی کرد و افزود:‌ اگر بنا باشد که توسعه اقتصادی در ایران شکل بگیرد، بالاخره زمانی باید سوبسیدها حذف شوند و اکنون با شهامتی که دولت نهم از خود به خرج داده حتی بدون کارکارشناسی و مطالعاتی وسیع، گامی به سوی حذف سوبسید بنزین برداشته شده است. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با اینکه دولت می‌توانست با استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی به واردات بنزین ادامه دهد، سهمیه‌بندی را به اجرا درآورد، بدون آنکه توجهی به تاثیر منفی احتمالی آن در انتخابات ریاست جمهوری آینده داشته باشد. 

وی همچنین اجرای سهمیه‌بندی را نیازمند یک کار مطالعاتی وسیع دانست و ادامه داد:‌ از سوی دیگر دولت با وجود فقدان یک کار مطالعاتی گسترده با شجاعت اقدام به سهمیه‌بندی بنزین کرد. 

ریاحی به آثار مثبت سهمیه‌بندی اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف، کاهش ترافیک و آلودگی هوا از نتایج مثبت اجرای سهمیه‌بندی بود. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اجرا نشدن کامل قانون و تبصره 13 در عرضه بنزین آزاد موجب شکل‌گیری بازار سیاه بنزین و همچنین نگرانی مردم نشده است؟ گفت: وزارت نفت با نظارتی که بر عرضه بنزین دارد، مقابل شکل‌گیری بازار سیاه و سوءاستفاده سودجویان خواهد ایستاد. از سوی دیگر مردم با صرفه‌جویی می‌توانند از سهمیه تعیین شده حداکثر استفاده را انجام دهند بدون آنکه مشکلی برای آنان پیش آید. 

ریاحی معتقد است جنبه‌های مثبت سهمیه‌بندی و عرضه نشدن بنزین آزاد بیشتر از مشکلات و مسائل منفی این طرح است. 

وی در عین حال گفت: طرح سهمیه‌بندی در مهرماه امسال تأثیر چندانی بر صرفه‌جویی و کاهش ترافیک نداشت و ما از این موضوع گله‌مند هستیم اما این کار بزرگ باید بامطالعه، ‌آموزش و تحقیقات بهینه شود. 

این کارشناس همچنین افزود: اگر مردم در اجرای سهمیه‌بندی به دولت کمک کنند. توسعه مولد مبتنی بر مؤلفه‌های تولیدی اقتصاد ملی پیشرفت می‌کند و این در جهت منافع ملی خواهد بود. 

ریاحی همچنین درباره عرضه بنزین آزاد اظهارات داشت:‌ به عنوان یک کارشناس اقتصادی با ارائه بنزین آزاد موافق نیستم و معتقدم که این کار مشکلی را حل نخواهد کرد. 

وی گفت: دولت تا کنون گروه‌هایی را برای ارائه سهمیه ویژه شناسایی کرده است. این کار بسیاری از نیازها و مشکلات را حل می‌کند و با اهداف سهمیه‌بندی نیز در تضاد نخواهد بود. 

ریاحی در پایان تصریح کرد:‌ با تولید خودروهای دوگانه‌سوز و همچنین فشار دولت برای تولید خودروهای کم مصرف در آینده نزدیک شاهد کاهش مشکلات سهمیه‌بندی خواهیم بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین