کد خبر: ۶۶۱۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

آنچه باید درباره استفاده از ماسک بدانیم

یک دکترای بهداشت حرفه‌ای گفت: با توجه به شیوع کرونا و لزوم استفاده از ماسک، مردم در تهیه ماسک دچار سردرگمی شدند اما باید بدانند که استفاده از ماسک پزشکی (ماسک ساده) برای پیشگیری از ابتلا به کرونا کافی است.
آنچه باید درباره استفاده از ماسک بدانیم
آفتاب‌‌نیوز :

احمد نیک‌پی با اشاره به لزوم استفاده از ماسک در شرایط کنونی، در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: ویروس‌ها و سایر عوامل میکروبی قبل از این‌که ویروس باشند ذره هستند، ویروس کرونا نیز حدود ۱۲ دهم میکرون است؛ باید توجه داشت که در بیماران عطسه و سرفه و ترشحات باعث می‌شود این ویروس از محیط دهان خارج و وارد هوا شود.

وی افزود: در زمستان این ویروس تبخیر می‌شود، روی سطوح می‌نشیند و سطوح آلوده می‌شود درعین‌حال احتمال اینکه ویروس در هوا معلق بماند کم است اما با گرم شدن هوا این ویروس بلافاصله خشک و ذرات حاوی ویروس در هوا پخش می‌شود.

این متخصص هوا و تصفیه هوا تأکید کرد: برای پیشگیری از کرونا لازم است که ماسک بزنیم، عده‌ای به دنبال استفاده از ماسک n۹۵ هستند درحالی‌که ماسک‌های n۹۵ موجود در بازار در بهترین حالت بیشتر از ۵۰ درصد کارایی ندارد و نمی‌توان گفت این ماسک‌ها کارایی لازم را دارند، از طرفی لایه گذاری‌های انجام‌شده از تنفس راحت جلوگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: در این شرایط پیشنهاد می‌شود ماسک‌های فشار منفی استفاده شود، این نوع ماسک روی صورت می‌نشیند وقتی دم و بازدم انجام می‌دهیم، هوا عبور می‌کند و امکان تنفس راحت‌تر است، مقاومت n۹۵ بیشتر است اما کارایی آن حدوداً ۵۰ درصد است.

نیک‌پی اظهار کرد: مهم‌ترین توصیه‌ای که مردم باید آن را جدی بگیرند این است که اساس فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، ماسک‌ها نیز یکی از اجزای فاصله‌گذاری اجتماعی هستند؛ اما باید دید چه ماسکی برای مقابله با کرونا نیاز است.

اولین ویژگی ماسک خوب چیست؟

وی خاطرنشان کرد: اولین ویژگی ماسک خوب این است که سختی تنفس ایجاد نکند؛ چراکه سختی تنفس باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، بهترین نوع ماسک همان ماسک پزشکی است که با قیمت پایین نیز قابل تهیه است.

این دکتری بهداشت حرفه‌ای اظهار کرد: برخی نیز از ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک خانگی استفاده می‌کنند باید توجه داشت که این نوع ماسک نیز کارایی تأییدشده ندارد، اما می‌تواند به‌عنوان مانع، از بروز ترشحات و قطرات مستقیم استفاده شود و افرادی که تمکن مالی خریداری ماسک پزشکی ندارند می‌توانند از این نوع ماسک استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگرچه استفاده مجدد از ماسک توصیه نمی‌شود اما با توجه به مشکل تهیه ماسک و همچنین عدم تمکن مالی اقشار مختلف، می‌توان ماسک را بعد از استریل کردن مجدد استفاده کرد، در حال حاضر قیمت هر ماسک پزشکی حدوداً ۳ هزار تومان است و اغلب افراد نمی‌توانند روزانه چند ماسک خریداری کنند بنابراین می‌شود این ماسک را مجدد استفاده کرد.

نیک‌پی یادآور شد: بهترین راه استریل ماسک استفاده از اتوبخار است یعنی ماسک را با اتوبخار استریل کنند درصورتی‌که ماسک آلودگی محرز، لکه‌ها بزرگ و خون نداشته باشد، عده‌ای به‌اشتباه ماسک‌ها را با الکل و مواد ضدعفونی‌کننده استریل می‌کنند این امر باعث کاهش کارایی ماسک می‌شود و به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، همچنین می‌توان ماسک را شست اما اگر آلودگی محرز نداشته باشد استفاده از اتوبخار کافی است.

این متخصص هوا و تصفیه هوا خاطرنشان کرد: استفاده از ماسک‌های پزشکی محدودیت زمانی ندارد چراکه در برابر مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، این ماسک‌ها باید هوا را فیلتر و جلوی ذرات را بگیرند بنابراین هرچه بیشتر استفاده شود بهتر است.

وی اظهار کرد: اگر کسی توانایی خرید ماسک را دارد می‌تواند در روز ۲ ماسک استفاده کند اما اگر توانایی خرید ماسک وجود ندارد با توجه به شرایط فعلی می‌توان از هر ماسک ۵ بار استفاده کرد، همچنین عده‌ای از ماسک سوپاپ دار استفاده می‌کند اما این ماسک‌ها بیشتر برای کادر درمان کارایی دارد و مردم باید از ماسکی استفاده کنند که تنفس راحت‌تر باشند و از ورود ذرات جلوگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین