کد خبر: ۶۶۱۲۸۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
زلزله سنگین می‌تواند عواقب بسیار سختی برای پایتخت داشته باشد

رییس سازمان مدیریت بحران: دعا کنیم زلزله در تهران نیاید/۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر زلزله ۷ ریشتری

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: باید دعا کنیم که در تهران زلزله نیاید چرا که با این امکانات و جمعیت زلزله سنگین می‌تواند عواقب بسیار سختی برای پایتخت کشور داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار حفظ و آماده سازی باندهای فرودگاهی دوشان تپه و قلعه مرغی در هنگام بحران شد تا درکنار مهرآباد فعال باشند.

اسماعیل نجار در جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: هرچه از مسئولیت ما می‌گذرد و با چیزهایی که متوجه می شویم نگرانی‌های ما بیشتر می شود. در گزارشهایی که برای ما نوشته می شود در پایان گزارش تاکید می شود که هر لحظه باید آماده بود، پس هیچگاه نباید آمادگی در برابر زلزله را فراموش کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران: دعا کنیم زلزله در تهران نیاید

وی با اشاره به پیش بینی‌ها در مورد وضعیت زلزله در تهران گفت: طبق گزارش‌هایی که به ما دادند با تمام اقدامات انجام شده، تنها ۱۸.۸ درصد آمادگی در تهران وجود دارد، اما نکته دیگر که وجود دارد این است که آیا مثلا ظرفیت برای تردد آمبولانس‌ها وجود دارد که حالا بخواهند اینها تردد کنند؟.

نجار با بیان اینکه۳۰ استان کشور را معین استان تهران قرار داده‌ایم، گفت: دیروز هم به صورت ویدیو کنفرانس جلسه‌ای در این خصوص داشتیم. به شکل معکوس مناطق شهر تهران هم معین استانهای مختلف کشور هستند و انصافا مناطق تهران در زلزله و حوادث مختلف نظیر سیل نقش موثری داشتند. انتظار این است که هماهنگی استان‌های معین با مناطق شهرداری تهران بیشتر باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: من همواره این نکات را در ارتباط با تهران عرض کرده‌ام و گفته ام که اولا دعا کنید تهران زلزله نیاید. این حرف مورد تمسخر هم قرار گرفته و حتی آرم سازمان را برداشتند و جای ارتعاش علامت دعا گذاشتند که نجار فلان حرف را زد. حتی روزنامه‌ای هم ما را مسخره کرده بود که من با مدیرمسئولش صحبت کردم و او هم گفت ما در یک جامعه اسلامی دعا می‌کنیم. اولین کار ما باید دعا باشد، اما معنایش این نیست که کار دیگری نکنیم، بعدش هم باید تلاش کنیم که آمادگی مردم را ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به زلزله ملارد گفت: در آن زلزله شما دیدید که رفتار مردم مناسب نبود. تهران قفل شد در حالی که هیچ ریزش آواری رخ نداده بود. خود من دو ساعت و نیم در از نارمک تا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ترافیک بودم. اینها جزو مواردی است که باید اصلاح شود.

نجار بر ضرورت تسریع اقدامات هم تاکیدکرد و گفت: در مورد منابع آب حدود ۴۷۰ منبع آب مورد نیاز است که تا الان حدود سه یا چهار مورد آن آماده شده است. چند وقت پیش یکی از مسئولان گفته بود ما ۱۵ هزار قبر آماده داریم، خب این ۱۵ هزار قبر در مقایسه با ۱۰۰ هزار کشته‌ای که تخمین زده می شود در زلزله ۷ ریشتر داشته باشیم. چقدر است؟ البته آماردر مطالعات جایکا خیلی بیشتر از این حرف هاست.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت ساماندهی پدهای بالگردها در تهران هم تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم از ظرفیت نیروهای نظامی هم استفاده کنیم.

نجار خواستار حفظ و آماده سازی باندهای فرودگاهی دوشان تپه و قلعه مرغی درکنار مهرآباد شد و گفت: ما از نیروی هوایی خواستیم که باند دوشان تپه را حفظ کنند. همچنین باند قلعه مرغی و مهرآباد را که ما بتوانیم از این سه نقطه مجروح را منتقل کنیم. این ها به نظرم کار بسیار مهمی است. باند دوشان تپه را دو سال پیش برای سازمان برنامه و بودجه نوشتیم و خواستیم که مرمت کنند که همچنان مانده و در حال پیگیری هستیم.

وی گفت: پیشنهاد بنده این است که پیش نویس سازوکار لازم برای فرماندهی میدان را که وزیر کشور به جناب آقای حناچی دادند، از سوی شهرداری تهران نهایی شده و به تصویب برسد.

جلسه ستاد محلی پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهر تهران با حضور اسماعیل نجار، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از مدیران دستگاه های مربوطه در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

۱۰ میلیون تهرانی تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم زلزله ۷ ریشتری

اسماعیل نجار در حاشیه جلسه ستاد محلی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران کشور تمام دستگاه‌های اجرایی کشور در زمان حادثه و بحران وظیفه‌ای را بر عهده دارند که این وظایف بعضا با وظایف و مسئولیت‌های آنان در زمان بحران متفاوت است.

وی درباره سوله‌های مدیریت بحران و کاربری برخی از آنها در تهران اظهار کرد: سوله مدیریت بحران یک مشکل را نمی تواند حل کند ‌ممکن است یک سوله در زمان عادی یک مجموعه ورزشی باشد اما در زمان بحران کاربری آن تغییر کرده و در اختیار امور مربوط با بحران قرار بگیرد. مهم این است که شرایط سوله تغییری نکند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور، تهران را یک کلانشهر ویژه توصیف کرد و گفت: معتقدم با تمام اقدام‌های انجام شده، نباید فراموش کنیم که یک کلانشهر ویژه است و مدیریت بحران در این کلانشهر نیز اقتضائات خاص خود را دارد.

نجار افزود: به عنوان مثال اگر زلزله هفت ریشتر یا بالاتر از آن در تهران رخ دهد، دو میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم قرار می گیرند و دستکم هشت میلیون باقیمانده تحت تاثیر غیر مستقیم حادثه خواهند بود. این سوای تاثیرات ثانویه‌ای که بر دیگر امور در کشور می گذارد. به همین دلیل هم هست که تاکید داریم تهران برای مقابله با حادثه نیازمند برنامه ریزی ویژه است.

نجار استفاده از بالگردها در امدادرسانی و آذوقه رسانی در زمان بحران را امر مهمی برشمرد و گفت: ما نیاز به پیش بینی پد بالگرد در نقاط مختلف شهر داریم که خوشبختانه در گزارش شهردار تهران اشاره شد که حدود ۱۰۰ پد شناسایی شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت مطالبه‌گری در ساخت و ساز نیز تاکید کرد و افزود: اگر مطالبه گری و بر روند ساخت و سازها نظارت دقیقی داشته باشیم، مطمئن باشید که در زمان بروز حادثه‌ای مانند زلزله فردی زیر آوار ساختمان جان خود را از دست نخواهد داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
11
چرا از مرگ و میر صحبت میشود بابا یه کم شادی هم به جامعه تزریق کنید....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
از كوزه همان برون تراود كه در اوست
واقعيت جامعه اينه دوست عزيز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
14
از چين وارد كنيد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
12
چرا جلوی مهاجرت به تهران را نمی گیرید که الان بخواهید بگویید قبر نداریم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
13
خداوند عقل هم داده که همراه دعا
ازش استفاده کنید تا کار به جاهای باریک نکشه
الان حداقل بیست سال است
حرف زلزله تهران جدی شده اگر اقدامی اساسی
میشد وسود جوییها قطع میشد الان نگرانی ها تقریبا
نبود،!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
11
ایشون تخصصش چیه چکار میکند کاری که انجام نمیدهد فقط سیل میاد میگه دعا کنید زلزله میاد میگه دعاکنید بزارید بره به دعاش برسه حقوقش را هم تمام و کمال بدید فقط حرف نزنه رو اعصاب مردم هم نره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
8
این آقا می گه دعا کنید زلزله نیاد قبر کم داریم؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
0
8
با اینهمه ضعف چقدر پر افاده هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
0
0
شما نگران قبر نباشید همانجا دفن میشویم و زحمت دیگران را کم میکنیم قبرستانی به بزرگی یک ابر شهر
مگر خداوند بنا دارد که یک ملت را یک جا بکشد نگران نباش به فردایت امیدوار باش که خدا از سلطان محمود بزرگتره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین