کد خبر: ۶۶۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۵

اولین کنفرانس خبری آیت‌الله یزدی در جامعه مدرسین قم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: آیت‌الله «محمد یزدی» رئیس جدید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در اولین کنفرانس خبری رؤسای این تشکل باسابقه روحانی و سیاسی شرکت کرد و به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های گروهی پاسخ گفت. به گزارش آفتاب، وی که پس از رحلت آیت‌الله مشکینی به این سمت برگزیده شده است، تاکید کرد: جامعه مدرسین در کنار این که یک نهاد حوزوی و سیاسی است با مردم نیز ارتباط دارد و به دلیل حسن عملکردش در طول این 50 سال که از تاسیس آن می گذرد در بین مردم موقعیت و اعتبار خوبی را کسب کرده است. با توجه به این موقعیت و اعتبار سنگین‌ترین کارها را انجام داده و عامه مردم از نظرات وایده‌هایش استقبال کرده‌اند؛ چراکه مردم دیده‌اند جامعه مدرسین نظر جناحی، سیاسی و حزبی ندارد و به دنبال این است که سیاست اسلامی را پیگیری و عملیاتی کند.

وی گفت: شما می‌دانید که جامعه مدرسین در تعیین مراجع نقش داشته و افرادی مانند آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله لنکرانی، آیت‌الله وحید خراسانی و رهبر معظم انقلاب را به عنوان مرجع به مردم معرفی کرده است، پس باید گفت جامعه مدرسین در کارهای سنگین و مهمی نقش آفریده و مردم نیز به نظرش احترام گذاشته است و این به دلیل اعتباری است که کسب کرده‌اند.

یزدی گفت: در آخرین دیداری که اعضای جامعه مدرسین با رهبر معظم انقلاب داشتند رهبر معظم انقلاب فرمودند که اعتبار جامعه مدرسین ذاتی است و کسی این اعتبار را به جامعه مدرسین نداده است که بخواهد از آن بگیرد و این اعتبار را در طول این سال های فعالیت به دست آورده و نباید به راحتی این اعتبار را خرج کند.

وی همچنین با گرامی داشت یاد و خاطره تعدادی از اعضای جامعه مدرسین که دار فانی را وداع گفته‌اند، به ریاست آیت‌الله مشکینی در جامعه مدرسین اشاره کرد و گفت: چند سالی بود که آیت‌الله مشکینی ریاست جامعه مدرسین را برعهده داشتند و شما می‌دانید که براساس مصوبات داخلی جامعه مدرسین این جامعه علاوه بر رییس، دو نایب رییس دارد و تشکیلات داخلی آن براساس چهار معاونت است.

یزدی با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله مشکینی اعتماد زیادی به اعضای هیات رییسه جامعه مدرسین داشتند گفت: چندی قبل به دیدار ایشان رفتم و خواهش کردم که اجازه دهند از مسوولیت در جامعه مدرسین کنار بروم که ایشان گفتند من در این شرایط سنی حمایت از دو نهاد را بر خود لازم و واجب می‌دانم؛ اول، حمایت ازجامعه مدرسین و دوم، حمایت از مجلس خبرگان. به من گفت؛ اگر من از جامعه مدرسین خارج شوم شما نیز از جامعه مدرسین خارج شوید، ببینید جامعه به کجا منتهی می‌شود. ایشان اصرار کردند که من در جامعه هم چنان مسوولیت داشته باشم. بعد از فوت آیت‌الله مشکینی طبعا باید یک نفر ریاست جامعه مدرسین را بر عهده می‌گرفتند؛ چراکه اسناد مالی، اداری و مسائل این‌چنینی امضای ریاست جامعه مدرسین را می خواهد. دلم می خواست که در مورد انتخاب رییس جامعه مدرسین عجله نشود تا افراد دیگری از این جامعه بیایند و این وظیفه مهم را بر عهده بگیرند. دوستان در جلسه گفتند که بعد از ماه مبارک رمضان رییس جدید جامعه مدرسین انتخاب شود و در هفته پیش در اولین جلسه اعضایی که در جلسه حضور داشتند به اتفاق آرا رییس جدید جامعه مدرسین را انتخاب کردند.

وی گفت: البته جامعه مدرسین اعضایی دارد که در قم ساکن نیستند که در برخی جلسات حضور پیدا می‌کنند. جلسه هفته پیش به اتفاق اعضایی که در جلسات حضور پیدا می‌کنند برگزار و به اتفاق آرا رییس جدید انتخاب شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «راهبرد جامعه مدرسین در فعالیت‌های سیاسی از جمله مساله انتخابات چیست؟»، گفت: روش جامعه مدرسین این بود که همواره پشت سر مراجع عظام و رهبری و بر اساس رهنمودهای آن‌ها حرکت کند و سیاست خود را در پیش بگیرد؛ البته در برخی مواقع نیز نظراتی داشت که این نظرات را با رایزنی انتقال داده است، ولی همانطور که گفتم اصل در جامعه مدرسین این بود که همواره پشت سر مراجع و رهبر معظم انقلاب ـ که ایشان هم مرجع هستند و هم رهبر ـ حرکت کند.

وی گفت: ما در بعد علمی و حوزوی و سیاسی سعی کرده‌ایم که نظرات مراجع عظام و رهبر معظم انقلاب را سرلوحه کار خود قرار دهیم و برخی مطالبات مقام معظم رهبری نیز در این‌گونه مسایل در جامعه مدرسین در حال پیگیری است.

یزدی درباره سیاست جامعه مدرسین در مورد انتخابات گفت: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند که من نمی‌دانم آیا مصلحت است که جامعه مدرسین از اعتبار خود در مورد انتخابات استفاده کند یا نه. با توجه به این فرمایش مقام معظم رهبری اعضا در این مورد بحث و گفت‌وگو کردند که آیا آقا ما را از حضور در انتخابات نهی کرده یا نه؟ با توجه به سوالاتی که پیش آمده بود، من بار دیگر از مقام معظم رهبری پرسیدم که آیا شما ما را از حضور در انتخابات نهی کرده‌اید یا نه؟ دقیقا جمله‌ای که ایشان به ما فرمودند برای‌شان گفتم که ایشان با تکرار اظهار نظر قبلی‌شان در این زمینه فرمودند که این اظهار نظر به معنای نهی جامعه مدرسین از حضور در انتخابات نیست.

وی گفت: مقام معظم رهبری به ما توصیه داشتند که در مساله انتخابات به وظایف شرعی خود عمل کنیم و با توجه به صحبت‌های انجام شده، تصمیم ‌نهایی این شد که جامعه‌ مدرسین در انتخابات مجلس کاندیدایی را معرفی نکند و به آقایان اصولگرا نیز این تصمیم اعلام شد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اعضای جبهه متحد اصولگرایان در مورد قم تصمیم گرفته بودند که مساله انتخابات مجلس شورای اسلامی را در قم برعهده جامعه مدرسین بگذارند و گروه 6+5 را در این استان به حرمت جامعه مدرسین تشکیل ندهند که ما به آن‌ها اطلاع دادیم که ما این مساله را قبول نداریم و در استان قم نیز مانند دیگر استان‌ها عمل کنید و گروه‌های مربوطه را تشکیل دهید. البته جامعه‌ مدرسین را نیز در جریان کارهای خود بگذارید و تصمیم‌گیری‌های نهایی را به جامعه اطلاع دهید تا اگر نظری داشت، بگوید ولی جامعه مدرسین کاندیدایی را معرفی نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با جبهه متحد اصولگرایان داشتیم هم این مساله را گفتیم و اعلام کردیم که ما کاندیدایی نخواهیم داشت و جامعه مدرسین اگر نظری در مورد فعالیت اصولگرایان داشته باشد، نظرش را می‌دهد.

یزدی در پاسخ به سوالی درباره پرونده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: رهبری اصلی و هدایت در جریان پرونده هسته‌ای کشورمان را نیز مقام معظم رهبری بر عهده داشتند؛ گرچه فعالیت‌های آن از مجاری مانند شورای عالی امنیت ملی و دولت و دیگر مسوولان پیگیری و انجام می‌شد، اما هدایت اصلی با مقام معظم رهبری است.

یزدی با تاکید بر این‌که دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای حق ملت ایران است به مذاکرات مقامات ایرانی در این ارتباط اشاره کرد و گفت: تا آن‌جا که ما اطلاع داریم این مذاکرات به سمت خوبی پیش می‌رود و جامعه مدرسین از سیاست‌های نظام در این ارتباط حمایت می‌کند.

یزدی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که حرکت جبهه متحد اصولگرایان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: من کم و بیش در جریان تشکیل جبهه متحد اصولگرایان نیز بودم و مقام معظم رهبری نیز به گروه‌های سیاسی تاکید و توصیه کرده بودند که به اتحاد برسند و زمینه را برای مشارکت بیشتر و پرشور مردم فراهم کنند.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل جبهه متحد اصولگرایان و ترکیب حقوقی و حقیقی گروه 6+5 گفت: این گروه 6+5 تقریبا در سراسر کشور ایجاد شده است و همانطور که گفتم جبهه متحد اصولگرایان قصد داشت که به احترام جامعه مدرسین بحث انتخابات در قم را برعهده‌ جامعه مدرسین قرار دهد که ما این مساله را نپذیرفتیم. آن‌ها به ما می‌گفتند که درست نیست که ما برای مراجع تعیین تکلیف کنیم ولی ما به آن‌ها گفتیم که ما در انتخابات کاندیدا نمی‌دهیم و در این راستا تکلیف ارشادی داریم و این تکلیف را انجام می‌دهیم، تکلیف الزامی نداریم و اگر مبحث مشروع و نامشروع بودن پیش آمد، آن را بیان می‌کنیم، مثل قضیه سازمان مجاهدین که ما چندی قبل نظر خود را در این ارتباط گفتیم و اخیرا نیز گفته شده است.

وی ادامه داد: ولی به دلیل کوچک بودن استان قم تصمیم بر این گرفته شده است که به جای انتخاب گروه 6 نفره از سه گروه سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری، رایحه خوش خدمت و جمعیت ایثارگران در قم از هر گروه یک نماینده انتخاب شود؛ یعنی به جای انتخاب شش نفر سه نفر در قم انتخاب شوند و به جای انتخاب پنج نفر مرضی الاطراف دو نفر مرضی الاطراف انتخاب می‌شوند.
یزدی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد دولت نهم گفت: ما در مجموع عملکرد دولت را مثبت می‌بینیم، البته باید دانست فقط املای نانوشته است که غلط ندارد و ممکن است که بعدا مشکلاتی وجود داشته باشد ولی باید دانست که اداره این کشور با این جمعیت و با این شرایط کار چندان راحت و آسانی نیست.

وی با تمجید از مواضع فکری دولت نهم گفت: سفرهای استانی دولت نهم خوب بوده است، البته لازم نیست که در یک مدت کوتاه صددرصد مصوبات استانی اجرا شود و طبق گزارش‌ها در بیشتر استان‌ها بالای 50 درصد از مصوبات استانی اجرا شده است در صورتی که ما این مساله را در قبل مشاهده نمی‌کردیم و به این مقدار قطعا تصمیم گرفته نمی‌شد. شما کارهای عمرانی دولت نهم را می‌بینید که به چه مقدار است. در قم نیز این فعالیت‌های عمرانی را مشاهده می‌کنید.

وی با بیان این‌که جامعه مدرسین عملکرد دولت را مثبت می‌داند. ادامه داد: در این دولت برای برخی از کسانی که مشغول به خدمت هستند مساله ساعت کار اداری اصلا مطرح نیست. آن‌ها بدون آن‌که اسم و رسم‌شان مطرح شود برای نظام و مردم کارهای زیادی می‌کنند، چندی پیش یک استاندار با آمار و ارقام و مدارک در جلسه‌ای داشت فعالیت‌هایی که در این استان شده را تشریح می‌کرد و من از انجام این حجم از فعالیت‌ها تعجب کردم و به وی گفتم که آیا شما وقت می‌کنید که به زن و بچه خود برسید. به شوخی بعضا به این افراد می‌گویم نکند شما از سوی دادگاه خانواده احضار شوید؛ چراکه نمی‌توانید چندان به خانواده برسید.

وی گفت: شما مثلا از تهران به چند شهرستان‌ مثل مراغه بروید اگر دو سال قبل سفر کرده باشید، می‌بینید که ظواهر شهر با آن‌چه که شما در دو سال قبل دیده‌اید تغییر کرده است.

وی هم‌چنین با ستایش از حمایت دولت نهم از مسایل ارزشی، دینی و اعتقادی و حمایت‌هایی که از مراکز فرهنگی صورت می‌گیرد گفت: البته سخنان ما به این معنا نیست که هیچ نقصی در دولت وجود ندارد، قبول داریم که مردم از گرانی و تورم گله می‌کنند ولی دولت نیز در این راستا و جهت حل مشکلات تلاش های خود را انجام می‌دهد و این مساله تورم و گرانی در دوره‌های قبل نیز بوده است. ولی در کل عملکرد دولت خوب و مثبت است و ان‌شاءالله کارهایش را به نحو احسن پیش ببرد.

آیت‌الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی اظهار کرد: معنای سیاسی بودن جامعه‌ مدرسین این نیست که این جامعه در ریز مسائل وارد شود.

وی گفت: ما گاهی از وزرا برای ارایه برخی از توضیحات و رفع سوال‌ها می‌خواهیم که تشریف بیاورند. بعضی وقت‌ها نیز آن‌ها درخواست ملاقات می‌کنند و ما اگر اشکالاتی را ببینیم به آن‌ها می‌گوییم و این‌گونه نیست که اگر اشکالی دیدیم، بیاییم و بلافاصله آن را بیان کنیم، بلکه با رایزنی اشکالات را مطرح و توصیه‌های‌مان را انتقال می‌دهیم.

یزدی گفت: جامعه‌ مدرسین در ریز مسائل وارد نمی‌شود بلکه یک نظارت دلسوزانه، روحانی و معنوی دارد و ارشاد می‌کند و به این معنا نیست که در کار مسوولان دخالت کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم خاطرنشان کرد: برای نمونه در همین ماه رمضانی که گذشت، بحث داغی در جامعه روحانیت مبارز و جامعه‌ مدرسین در مورد برخی از فیلم‌هایی که در طول ماه مبارک رمضان پخش شده بود مطرح شد و اعضا اشکالاتی را مطرح کردند. من نیز به آقای ضرغامی گفتم که قبل از این‌که برخی از فیلم‌ها روی آنتن برود، یک هیاتی باید آن را ببیند نه این‌که بعد از این‌که روی آنتن رفت بیاییم و ارزیابی کنیم.

وی گفت: جامعه‌ مدرسین در امور مسوولان و در امر قانونگذاری، قضایی و اجرایی دخالت نمی‌کند، ولی تماشاگر صرف نیز نیست؛ نکاتی را که داشته باشد منتقل می‌کند.

یزدی گفت: خوشبختانه نظراتی را که جامعه‌ مدرسین مطرح می‌کند آقایان مورد توجه قرار می‌دهند و در صورت امکان آن را مدنظر دارند و مانند برخی از افراد در دولت‌های گذشته نیستند که وقتی ما نظر خیرخواهانه و اشکالاتی را مطرح می‌کردیم می‌گفتند چرا شما وارد این صحنه‌ها و مسائل می‌شوید. اکنون خوشبختانه به اظهارنظرها و پیشنهادها توجه می‌شود.

رییس جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم، همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا جامعه‌ مدرسین به عنوان یک نهاد روحانی قصد ندارد مرکز خاصی را برای حفظ اسناد روحانیت تشکیل و در این ارتباط اقدام جدی انجام دهد؟ گفت: قبلا حفظ اسناد روحانیت و مسائل مربوط به آن توسط برخی از نهادها انجام می‌شد و در حال حاضر نیز در معاونت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین یک واحدی تشکیل شده که به جمع‌آوری اسناد می‌پردازد و اکنون جامعه مدرسین از جمله جاهایی است که اسناد بسیار قدیمی و حتی نسخ خطی را نیز در دست دارد و از آن‌ها حفاظت می‌کند.

وی گفت: در مجلس خبرگان رهبری نیز به علت این‌که اطلاعات مهمی از مراکز مختلف علمی کشور به آن ارسال می‌شود و همچنین با توجه به این‌که اکثر مذاکرات مجلس خبرگان محرمانه است، مکانی برای حفظ آن اسناد وجود دارد و در حال حاضر جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم و خبرگان رهبری از جمله بهترین نهادهایی هستند که اسناد روحانیت را نگهداری و از آن حفاظت می‌کنند.

یزدی همچنین در مورد تعیین سخنگوی جدید جامعه‌ مدرسین، گفت: در حال حاضر جامعه مدرسین سخنگوی رسمی ندارد ولی همانطور که می‌دانید قبلا حجت‌الاسلام و المسلمین غروی سخنگویی جامعه مدرسین را برعهده داشتند. در اساسنامه جامعه‌ مدرسین نیز ذکر شده که جامعه سخنگو داشته باشد ولی با توجه به استعفای حجت‌الاسلام غروی هنوز سخنگوی جدید جامعه‌ مدرسین انتخاب نشده است و اگر جامعه مطلبی را بخواهد اعلام کند، از طریق رییس، نواب رییس و دفتر جامعه بر حسب درجه‌ اهمیت اعلام خواهد شد، تا این‌که در آینده سخنگوی جدید انتخاب شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که مردم چندان با جامعه مدرسین آشنا نیستند، برای این‌که ارتباط بیشتری با مردم برقرار کنید باید اقدامات بیشتری را انجام دهید، با رد این مطلب خاطرنشان کرد: جامعه مدرسین جزو شناخته شده‌ترین نهادهای کشور است. مردم می‌گویند جامعه‌ مدرسین همان است که آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله لنکرانی را به عنوان مرجع تقلید معرفی کرد. به نظر من جامعه‌ مدرسین در بین مردم شناخته شده است و نیازی به معرفی ندارد.

رییس جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه قم، در پاسخ به درخواست خبرنگاری مبنی بر این‌که این تشکل در برخی از جلسات خود رسانه‌ها را دعوت کند، گفت: بعضا مطالبی که در جامعه‌ مدرسین مطرح می‌شود مسائل داخلی است و بحث‌های حوزوی و طلبگی است که نیازی به رسانه‌ای شدن ندارد. البته بحث ارتباط با رسانه‌ها برای ما محفوظ است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا جامعه مدرسین نمی‌خواهد که در راستای اهمیت نقش اخلاق و تدریس دروس اخلاقی در حوزه‌ها تلاش بیشتری انجام دهد گفت: شما نکته خوبی را مطرح کردید. در حال حاضر مطرح شدن مباحث اخلاقی در حوزه‌ها یک مقداری ضعیف است. ما در بحث اخلاق‌های استادهای خوبی داشتیم که عده‌ای از آن‌ها رحلت کرده‌اند و اکنون شخصیت‌هایی که صرفا بحث اخلاقی در حوزه‌ها داشته باشند، محدود و کم است. البته ما به دیگر اساتید که در حوزه تدریس می‌کنند، گفته‌ایم که به صورت غیر مستقیم مساله اخلاق را نیز به طلاب ارایه و آموزش‌های لازم را بدهند.

رییس جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه قم، همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که واکنش سازمان صدا و سیما نسبت به انتقادها و اشکالاتی که بعضا به برنامه‌های این رسانه گرفته‌اید چه بوده است و این‌که در حال حاضر روابط شما با این سازمان چگونه است و این سازمان به چه میزان به نظرات شما توجه می‌کند؟ گفت: ان‌شاءالله روابط ما در آینده بهتر می‌شود و اکنون این روابط خیلی گرم نیست. البته ما بحث‌هایی را مطرح کرده‌ایم. آن ها نیز مباحثی را مطرح کرده‌اند. ان‌شاءالله در آینده این روابط بهتر خواهد شد.

وی همچنین در مورد حضور زنان در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما با توجه به مطالبی که در مورد مساله زنان مطرح کرده‌ایم متهم به طرفداری از خانم‌ها شده‌ایم در صورتی که من تعصبی نسبت به زن یا مرد ندارم بلکه من اسلام را بیان کرده‌ام. طرفدار اسلام هستم و آن‌چه را که اسلام می‌گوید بیان کرده‌ام و تعصبی در مورد زن و مرد ندارم. آن‌چه که در مورد زنان و حقوق زنان بیان کرده‌ام، صحبت‌های اسلام است.

یزدی یادآور شد: زمانی که در دستگاه قضایی بودیم، در یک سیمنار سالانه، هنگام استراحت به من گفتند که خانم‌های قاضی جلسه دارند و دوست دارند که شما چند دقیقه‌ای برای آن‌ها صحبت کنید. وقتی به آن جلسه رفتم تعداد زیادی از خانم‌ها را دیدم که همه‌ آن‌ها گفتند حکم قضاوت دارند و به ما گفتند که با توجه به حکمی که ما داریم درجه‌مان پایین است. از همان‌جا تصمیم گرفتم این زمینه فراهم شود که خانم‌ها در مساله قضا رشد کنند و اکنون نیز می‌بینید که چندین نفر از آن‌ها در دیوان عالی کشور حضور دارند ولی بر اساس حقوق اسلامی زنان نمی‌توانند ریاست دادگاه را برعهده بگیرند و این فتوای مشهوری است که در این ارتباط داده شده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم، با بیان این‌که زن و مرد برای یکدیگر خلق شده‌اند و نباید یکی ابزاری برای دیگری باشد درباره عضویت زنان در جامعه‌ مدرسین گفت: محدودیت شرعی برای عضویت زنان در جامعه‌ مدرسین وجود ندارد. زنان در کسب علم محدودیتی ندارند و اکنون حوزه‌های زیادی داریم که در آن زنان مشغول به تحصیل حوزوی هستند و حوزه‌های مخصوص خواهران در اکثر مناطق استان‌ها و حتی شهرستان‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر زنان بتوانند در مجلس خبرگان حضور داشته باشند در جامعه مدرسین نیز می‌توانند حضور داشته باشند، البته من گفته‌ام که برای حضور زنان در خبرگان منعی وجود ندارد ولی به شرط این‌که امتحان بدهند. ما باید توجه داشته باشیم مجتهد بودن به این معنی نیست که یک آیه یا یک حدیث را تفسیر کنند یا مثلا در مورد یک مساله‌ای نظرشان را بدهند و بگویند که ما باید با توجه به دنیای جدید این‌گونه رفتار کنیم. ما اگر می‌خواستیم متناسب با دنیای جدید حرکت کنیم چیزی از اسلام باقی نمانده بود. این دنیاست که باید خود را با اسلام تطبیق دهد نه اسلام با دنیا.

رییس جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه قم، گفت: زنان می‌توانند در جامعه مدرسین حضور پیدا کنند و منعی ندارد ولی همانطور که گفتم 7 – 8 شرط برای عضویت در جامعه مدرسین وجود دارد که باید افرادی که می‌خواهند عضو این جامعه باشند این شرایط را رعایت کنند.

یزدی تاکید کرد: مجتهد بودن و مجتهد شدن کار سختی است و یک بار مرحوم سیداحمد خمینی به من گفت که من از امام پرسیدم که برای مجتهد شدن چقدر باید درس خواند؟ امام(ره) در پاسخ به سید احمد خمینی فرموده بودند که برای مجتهد شدن یک عمر شصت‌ساله احتیاج داریم.

آیت‌الله یزدی در ادامه‌ هم‌چنین با اشاره به شرایط عضویت این جامعه اظهار کرد: در اساسنامه جامعه‌ مدرسین یکسری شرایط برای عضویت در این جامعه بیان شده است و برای این‌که نیروی جدید جذب شود، فهرست کسانی که می‌خواهند در این جامعه حضور داشته باشند به یک کمیسیونی می‌رود و آن کمیسیون بعد از بررسی‌های لازم نتایج بررسی‌های خود را به شورای عالی جامعه ارایه می‌دهد و شورای عالی نیز تصمیم‌گیری می‌کند.

وی گفت: البته اجتهاد جزو شرایط حضور در جامعه‌ مدرسین نیست، ولی کسانی که می‌خواهند در این جامعه حضور پیدا کنند باید از نظر علمی، فقهی، تقوا و مسائل مربوط به آن در رده‌های بالا و دارای وارستگی باشند. افرادی که اکنون در جامعه مدرسین هستند، همه وارستگی‌های بالایی دارند.

یزدی با بیان این که مدتی است که جامعه‌ مدرسین جذب نیروی جدید نکرده است خاطرنشان کرد: ولی در حال حاضر مقدمات لازم در حال تمهید است تا از روشی که ذکر شد برای جذب نیروهای جدید اقدام شود.

رییس جدید جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه قم، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که رییس مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده که دنبال افزایش اختیارات اجرایی در این مجلس است و این‌که نظر وی به عنوان رییس دبیرخانه مجلس خبرگان چیست؟ گفت: در این ارتباط باید در یک جلسه‌ جداگانه به صورت مفصل صحبت کرد، ولی هیچ‌کدام از اعضای مجلس خبرگان رهبری مسوولیت اجرایی ندارند و به عبارتی در قانون خبرگان نیز برای اعضای این مجلس مسوولیت اجرایی قید نشده است. نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نماینده آب و برق و مسائل این‌چنینی نیستند. آن‌ها عده‌ای از مجتهدین هستند که باید دارای شرایط خاص باشند و فعالیت‌های خود را که در قانون قید شده، از جمله مساله‌ انتخاب جانشین و نظارت را انجام دهند.

یزدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا جامعه‌ مدرسین نمی‌خواهد در مورد جلوگیری از تخریب شخصیت‌ها اقدامی انجام دهد؟ گفت: جلوگیری ما ارشادی است مثلا ما به تلویزیون می‌گوییم فلان مساله‌ به ترویج موسیقی در کشور می‌انجامد و ترویج موسیقی زیاد خوب نیست. می‌گوییم فلان مساله اختلاط زن و مرد را زیاد می‌کند و این روند مطلوبی نیست و جلوگیری‌های ما ارشادی است. ما بعضا نظرات و دیدگاه‌هایی داریم که این دیدگاه‌ها و نظرات خود را منتقل می‌کنیم. ما بعضا نظراتی داشته‌ایم که نظرات‌مان را به آقا داده‌ایم و آقا نظرات ما را تایید کرده‌اند و بعضا نیز گفته‌اند که برداشت شما اشتباه است.

یزدی گفت: جامعه مدرسین در مقام اصلاح بوده و هست.

رییس جدید جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه قم، همچنین گفت که اساسنامه‌ جامعه‌ مدرسین در دوره‌ فعالیت وی تغییری نمی‌کند و وی قصد ندارد که تغییری در اساسنامه جامعه مدرسین ایجاد کند. هر جا می‌روم با تغییر و دگرگونی آن‌چنانی موافق نیستم و اگر نیازی به اصلاح باشد، اصلاح می‌کنم.

یزدی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سطح حوزه علمیه‌ قم بالاتر است یا سطح حوزه‌ علمیه نجف؟ گفت: به نظر من سطح حوزه‌ علمیه قم بالاتر است. در عراق آیت‌الله سیستانی حضور دارند ولی می‌دانید در آن‌جا مشکلات زیادی وجود دارد؛ مسائل مربوط به حکومت و مسائل داخلی این کشور. آقای سیستانی و دیگر دوستان چندان وقت نمی‌کنند که به تدریس دروس بپردازند. حتی برخی از دوستان که پیش آیت‌الله سیستانی رفته بودند ایشان به آن‌ها گفته بود به دلیل مشغله و مسائلی که موجود است، حتی نمی‌تواند به صورت مرتب به زیارت برود. ولی شما می‌بینید که در حوزه علمیه‌ قم مدرسان زیادی وجود دارند و مراجع عظام خود درس خارج از فقه و اصول تدریس می‌کنند.

رییس جدید جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه قم گفت: البته به دلیل این مزایا و جایگاه علمی که حوزه‌ علمیه‌ قم دارد، برخی می‌خواهند با سوءاستفاده، از مزایای آن بهره ببرند که ما باید در این ارتباط نیز چاره‌ای بیندیشیم و چنین مساله‌ای نیز در سطح عالی حوزه‌ علمیه‌ قم مطرح شده است که چرا کسانی که نمره‌های‌شان پایین است همچنان می‌مانند و فرصت و امتیاز را از دیگران می‌گیرند.

در ادامه‌ این مصاحبه‌ مطبوعاتی خبرنگاری پرسید که جامعه‌ مدرسین در دهه‌ 70 با توجه به ضرورت آمد و چندین نفر را از علمای عالی‌رتبه و تراز اول را به عنوان مرجع تقلید معرفی کرد، در حال حاضر با توجه به فوت آیت‌الله لنکرانی و آیت‌الله تبریزی آیا قصد ندارد به عنوان جانشین این دو نفر مراجع جدیدی را انتخاب کند؟

یزدی با بیان این‌که سوال خوبی را مطرح کردید و در این ارتباط نیز در جامعه مدرسین بحث‌هایی مطرح شده است به چگونگی انتخاب مراجع تقلید در گذشته اشاره کرد و همچنین صفت کسانی که به عنوان مرجع تقلید انتخاب می‌شوند را بیان کرد و گفت: در حال حاضر جامعه‌ مدرسین شرایط خاصی را احساس نمی‌کند که بخواهد مرجعی را معرفی کند. در حال حاضر مراجع به تعداد کافی در کشور حضور دارند و جامعه مدرسین اکنون ضرورتی برای معرفی مراجع جدید احساس نمی‌کند، در شرایط خاصی قرار نداریم که بخواهیم مراجع جدید معرفی کنیم. تعدد مرجعیت نیز ضرورت ندارد. حال ممکن است افرادی در مورد برخی از افراد از ما بپرسند که نظرتان در مورد فلان فرد چیست؟ ما نظرمان را می‌دهیم ولی قصد معرفی مرجع نداریم.

رییس جدید جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم، همچنین در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا جامعه مدرسین قصد دارد که در سایر استان‌ها نیز شعبی را ایجاد کند؟ گفت: در اساسنامه جامعه مدرسین چنین اجازه‌ای داده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین