کد خبر: ۶۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۵

ورق های برد و باخت سوریه

آفتاب‌‌نیوز : اما مسأله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این دو نفر با توجه به تجاربی که در زمان اشتغال در سرویس امنیتی سوریه کسب کرده اند، دور از انتظار است که اموالی را در آمریکا سرمایه گذاری کرده باشند. بنابراین با سه دهه روابط متشنج بین دمشق – واشنگتن این دو باید خیلی احمق باشند که پولی را در بانک های آمریکا سپرده باشند.
این اقدام آمریکا می تواند پیام هشداری به سوریه در آستانه تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست فواد سینیوره باشد که از مخالفان سوریه به شمار می رود.
دولت بوش با این اقدام خود خواسته که به بشار اسد و کادر رهبری سوریه بفهماند که عقب نشینی نیروهای سوریه از لبنان کافی نیست و آنها علاوه بر آن باید در اجرای دو بند دیگر قطعنامه 1559 شورای امنیت که به خلع سلاح حزب الله و گروه های مقاومت و اردوگاه های فلسطینی در لبنان اشاره دارد، تلاش و کمک جدی نماید.
اما اگر آمریکایی ها بر این باورند که می توانند با وارد کردن فشارهای اقتصادی به سوریه این کشور را به سرنوشت عراق دچار کنند، سخت در اشتباهند، زیرا تحریم های اقتصادی نه تنها سوریه را از نظر داخلی با مشکل روبرو نمی کند بلکه موجب تقویت پایگاه مردمی حکومت سوریه می شود از سویی دیگر نیز حکومت سوریه چهره ای به بدی رژیم بعث عراق در میان اعراب ندارد.
از همه مهمتر اینکه سوریه همسایه کشوری به شمار می رود که بی نهایت برای آمریکا اهمیت دارد و آن اسرائیل است،‌ بنابراین در صورت وارد شدن آمریکا به جنگ با سوریه امکان آسیب رسیدن به رژیم صهیونیستی بسیار بالا است.
همچنین هزینه ناامن شدن سوریه آن هم در شرایطی که این کشور در شرق مدیترانه قرار دارد برای این منطقه بسیار بالا می رود اما در این میان ابومصعب زرقاوی را نباید فراموش کرد که او و افرادش در آرزوی این هستند که بتوانند پس از ناامن شدن فضا برای آنها در عراق جبهه خود را به سوریه منتقل کنند.
در این میان نیز باید دولت سوریه هوشیار باشد که افزایش فشارهای پلیسی و بسته شدن فضای سیاسی این کشور به روی مردم سوریه که یکی از وطن دوست ترین مردم در میان اعراب به شمار می روند می تواند ضربه سنگینی به رژیم سیاسی سوریه و مردم این کشور وارد سازد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین