کد خبر: ۶۶۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۷

حلقه سبز حاتمی کیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حاتمی کیا:((با ساخت سريال‌هاي تلويزيوني مي‌توان با كساني‌كه به سينما دسترسي ندارند و از فرصت كافي براي رفتن به سينما برخوردار نيستند، نيز ارتباط برقرار كرد.))

ابراهيم حاتمي‌كيا پس از ساخت مجموعه تلويزيوني «‌خاك سرخ» در سال 1380، پس از 5 سال ساخت سريالي ديگر با نام «حلقه سبز» را تجربه كرد. به گفته وي، اين سريال براي ارتباط با طيف گسترده مخاطبان رسانه‌ي ملي ساخته شده است.

«حلقه سبز» كه دومين مجموعه‌ تلويزيوني حاتمي‌كيا محسوب مي‌شود، بنا بر تاكيد خود اين كارگردان «هيچ ربطي به جنگ ندارد» و از حال و هوايي كاملاً متفاوت با ديگر كارهاي اين كارگردان برخوردار است.

حاتمی‌کیا معتقد است تعداد مخاطبان تلويزيون نسبت به سينما خيلي بيشتر است، وی وجه آرماني اين مساله را براي خود ارزشمند دانسته است.
((با ساخت سريال‌هاي تلويزيوني مي‌توان با كساني‌كه به سينما دسترسي ندارند و از فرصت كافي براي رفتن به سينما برخوردار نيستند، نيز ارتباط برقرار كرد.)) اين جمله را كارگردان «حلقه سبز» بيان كرده و در عين حال در پاسخ به اين پرسش كه آيا توجه به قشر جوان را براي سريالي كه در شبكه سه سيما ساخته مي‌شود، رعايت كرده، گفته است: تا كنون اصلاً به اين مساله فكر نكرده بودم.
بازيگران اصلي «حلقه سبز» كه سه نقش محوري آن را بازي مي‌كنند،حميد فرخ‌نژاد، سيما تيرانداز و محمد حاتمي هستند كه تماشاگر در قسمت اول تنها شاهد بازي دو تن از آنان بوده است.
حميد فرخ‌نژاد كه در فيلم‌هاي ديگري از ابراهيم حاتمي‌كيا به نام‌هاي ارتفاع پست و به رنگ ارغوان، نيز حضور داشته است، در حلقه سبز با چهره‌يي كاملاً متفاوت مقابل دوربين رفته است، وی براي سومين بار در كاري از ابراهيم حاتمي‌كيا حاضر شد تا موفقيت‌هاي قبلي‌اش را تكرار كند.
او در «حلقه سبز» به قول سيما تيرانداز «مردي قد بلند، چهارشانه و كچل» است كه بر خلاف تصور برخی افراد به هيچ‌وجه خوش تيپ نيست! فرخ‌نژاد در «حلقه سبز» نقش روحي را بازي مي‌كند كه با گريم و حركاتي كاملاً عجيب، پالتويي بلند و طوسي به تن دارد و تنها توسط برخي افراد ديده مي‌شود.
سيما تيرانداز در «حلقه سبز» نقش «گلي»، دانشجوي پزشكي را بازي مي‌كند كه در همين قسمت اول نشان داده شده كه با مشكلات بسياري در زندگي شخصي خود مواجه است؛ او تنها كسي است كه تا كنون توانسته فرخ‌نژاد يا همان روح سرگردان را ببيند.
«آقاي حاتمي كيا به بازي و بازيگر اهميت بسياري مي‌دهند.» اين جمله را تيرانداز گفته و بازي در پروژه‌اي به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا را از آرزوهاي خود برشمرده است.
تيرانداز 9 ماه همكاري مداوم با سريال «حلقه سبز» داشته و دقت و وسواسي كه ابراهيم حاتمي‌كيا در كارهايش به خرج مي‌دهد نيز بر سختي كارش افزوده است.

حاتمی کیا هم‌چنين گفته است: «حلقه سبز» به لحاظ بودجه با مشكلي مواجه نشد و مانند تمام پروژه‌هاي تلويزيوني روند ساختش طي شد.از طرفي، اين سريال جزء پروژه‌هاي خيلي سنگين سازمان صداو سيما نيست كه به دليل كمبود بودجه متوقف شود و پروژه‌اي عادي محسوب مي‌شود.

آخرين پلان «حلقه سبز» حاتمي‌كيا ششم مرداد ماه سال گذشته در حضور رييس سازمان صدا و سيما، مدير شبكه سه سيما كه جمعي از خبرنگاران شبكه‌هاي تلويزيوني و خبرگزاري‌ها را نيز ناظر مي‌ديدند، تصويربرداري‌ شد. عوامل سريال «‌حلقه سبز» كه مجموعاً در سه بيمارستان تصويربرداري داشته‌اند، در نهايت مركز قلب تهران را براي صحنه‌هاي اتاق عمل و انتهايي انتخاب كردند؛ چرا كه به گفته‌ي ابراهيم حاتمي‌كيا اين مركز از كامل‌ترين تجهيزات در سطح تهران برخوردار است.
رييس صداوسيما در اين روز ابراز اميدواري كرد كه با ساخت «حلقه سبز» فضاي بهتري براي پيوند قلب در ايران فراهم شود و اين فرهنگ در ميان مردم كشورمان جا بيفتد. وي هم‌چنين پيش‌بيني كرد ساخته حاتمي‌كيا در زمره‌ي كارهاي پرمخاطب قرار گيرد.
وي هم‌چنين معتقد است: در «حلقه سبز» نگاهي جديد به مساله حيات و زندگي پس از مرگ به تصوير كشيده مي‌شود و اين مجموعه از دريچه‌اي جديد به مبحث ايثار و از خود گذشتگي مي‌پردازند.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
1
0
يك سوال دارم آيا سريال حلقه سبز كپي از يك اثر خارجيست ؟ اگر پاسخ مثبت است كدام اثر ؟
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۱/۲۵
0
1
با سلام
باید بگویم من که جوانی 18 ساله هستم و ساکن کشور فرانسه
خیلی از این سریال خوشم اومد
واقعا عالی بود
دست آقای حاتمی کیا درد نکند
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۰
0
0
آقای حاتمی کیا گارگردانی بسیار قابل، با افکاری بسیار قابل انعطاف و حاوی واقعیت های پنهان دنیای ما است. اما قابل ذکر است که سریال حلقه سبز به کارگردانی ایشان، بدون هنرنمایی و ایفای نقش سرکار خانم سیما تیرانداز، این بازیگر و هنرمند محبوب سینمای ایران، هرگز موفق نمیبود. خانم سیما تیر انداز همانند تمامی کارهای قبلیشان، با درک کامل تمامی نکات ارزنده نهفته در موضوع مورد نظر کارگردان، و بویژه اینبار یک مفهوم فراواقعیتی اما حقیقی، و با استفاده از استعدادها و مهارتهای هنری منحصربفرد هم درونی و هم اکتسابیشان، قادر به ایجاد یک مجموعه زیبا و تاثیرگذار شدند و توانستند به محبوبیت خود چندین بار بیافزایند. با تشکر فراوا ن از ایشان و به امید دیدن کارهای جدیدتر از وی.
شهرام خورسند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین