کد خبر: ۶۶۱۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

فشار ترامپ بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

در پی تشدید شیوع ویروس کرونا در ایالت متحده ترامپ با اظهاراتش در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه ها وتهدید به قطع بودجه آموزش و پرورش در صورت عدم بازگشایی مراکز تحصیلی جنجالی جدید به پا کرد.
فشار ترامپ بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که «آنتونی فائوچی»، رییس مرکز بیماری‌های عفونی در آمریکا تاکید کرده است که شیوع کرونا در آینده‌ای نزدیک، ده‌ها هزار آمریکایی دیگر را قربانی خواهد کرد، «دونالد ترامپ» معتقد است که کووید -۱۹، آن چنان که القا می‌شود خطرناک نیست!

رئیس جمهور آمریکا که در مواضع قبلی خود مدعی از بین رفتن کرونا در آینده‌ای نزدیک شده بود، اکنون با هشدار نهاد‌های رسمی و بهداشتی کشورش مبنی بر ادامه این روند و حتی گسترش آن در آمریکا مواجه شده است.

همه چیز از یک توئیت شروع شد

هفته گذشته رییس جمهور آمریکا در توییتی تهدید کرد در صورتی که مدارس و دانشگاه‌ها در پاییز بازگشایی نشوند، بودجه بخش آموزش را پرداخت نخواهد کرد!

این یعنی نوعی فشار و تهدید مستقیم علیه دانشگاه‌ها و مدارس آمریکا! ترامپ در پیام توئیتری خود نوشته بود: «حالا که در مقیاسی بزرگ شاهد آن بوده ایم و به تجربه دریافتیم که آموزش مجازی در مقایسه با آموزش در مدرسه یا دانشگاه افتضاح است؛ حتی به آن (نوع آموزش) نزدیک هم نیست؛ مدرسه‌ها باید در پاییز باز شوند؛ اگر (مدارس) باز نشوند، چرا باید دولت فدرال بودجه بدهد؟ (بودجه) نخواهد داد»

دانشجویان غیرآمریکایی نخستین قربانی سیاست ترامپ

برخی منابع آمریکایی معتقدند که قرار است در آینده‌ای نزدیک، دانشجویان خارجی به اولین قربانیان خشم ترامپ از نتایج نظرسنجی‌ها تبدیل شوند.
ترامپ به این نتیجه رسیده است که اگر به توصیه پزشکان و متخصصین توجه کرده و محدودیت‌های قرنطینه و سایر محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا را در آمریکا اعمال نماید، وضعیت وی در نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی سخت‌تر و شکننده‌تر خواهد شد.

او در این مسیر، فشار بر دانشگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. ترامپ تهدید کرده است که اگر دانشگاه‌های به آموزش مجازی پرداخته و از حضور دانشجویان بر سر کلاس‌های درس جلوگیری کنند، اقامت صد‌ها هزار دانشجوی خارجی در آمریکا را تمدید نخواهد کرد! این اقدام ترامپ، منجر به نارضایتی شدید روسای دانشگاه‌ها در سرتاسر آمریکا شده است.

پس از تصمیم دولت آمریکا برای پس گرفتن ویزای دانشجویان خارجی که کلاس‌های آنها به صورت آنلاین برگزار می‌شود، دو دانشگاه عالی رتبه آمریکایی شکایتی را علیه سازمان‌های مهاجرتی تسلیم دادگاه کرده‌اند.

شبکه بی بی سی در این خصوص گزارش داده است: «هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست، ام آی تی، این شکایت را علیه سازمان امنیت ملی و سازمان اجرای مقررات مهاجرت و گمرک، به طور مخفف موسوم به "آیس"، طرح کرده اند؛ این دادخواست که تسلیم دادگاه ناحیه‌ای بوستون شد، خواستار توقف موقت اجرای تصمیم مربوط به ویزا و در نهایت لغو آن می‌شود؛ این دادخواست استدلال می‌کند که اقدام دولت آمریکا، دانشگاه هاروارد و در واقع، تمام آموزش عالی در آمریکا را در وضعیت هرج و مرج قرار می‌دهد؛ این دادخواست همچنین می‌گوید که اقدام دولت بدون در نظر گرفتن سلامتی دانشجویان، دانشکده‌ها، کارمندان دانشگاه یا جوامع انجام شده است و صد‌ها هزار دانشجوی بین‌المللی در این کشور را در وضعیتی بدون هیچ گزینه تحصیلی قرار می‌دهد.

ترامپ که با انگیزه‌های سیاسی و با هدف ایجاد جوی هیجانی (به سود خود) در بین نژادپرستان و ملی گرایان دست به چنین اقدامی زده است، مدعی شده است: «برخی مقامات خواستار آن هستند که مدارس بسته باقی بمانند، چون آنها فکر می‌کنند که این کار از نظر سیاسی برای آن‌ها خوب خواهد بود.»

به نظر می‌رسد بسیاری از دانشجویان خارجی در آمریکا، تحت تاثیر این شرایط، از ادامه تحصیل بازمانده و حتی در فاصله یکسال تا پایان تحصیلات دانشگاهی خود، ناچار به ترک این کشور شوند؛ این دقیقا همان چیزی است که ترامپ می‌خواهد.

هدف ترامپ از این اقدام، تقویت پایگاه رای خود در نزد دانشجویان سفیدپوست و ملی‌گرا در آمریکاست.
طی سال‌های اخیر، ترامپ تلاش زیادی کرده است تا ملی‌گرایی افراطی را به مثابه یک ارزش در فضای دانشگاهی و آکادمیک آمریکا رواج دهد.

دانشجویان آمریکایی بر سر دوراهی تحصیل و مرگ

ترامپ با این اقدام، عملا هزاران و بلکه ده‌ها هزار نفر دانش‌آموز و دانشجو را به کام مرگ خواهد فرستاد. پیش بینی می‌شود اصرار ترامپ بر بازگشایی مدارس و دانشگاهها، آن هم بدون توجه به وضعیت سختی که بسیاری از ایالات آمریکا در آن به سر می‌برند، منجر به پذیرش این خواسته غیر معقول از سوی بسیاری مراکز آموزشی و دانشگاهی شود.

این مسئله، منجر به دودستگی دانشجویان آمریکایی در پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان غیر آمریکایی و خارجی در میان خود خواهد شد. این منازعه، همان چیزی است که ترامپ به دنبال آن بوده و سعی دارد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن را تقویت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین