کد خبر: ۶۶۱۹۳۷
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
مردم به دلیل فشارهای شدید اقتصادی در حال مهاجرت هستند

دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟ چرا بانک مرکزی سکوت کرده است؟

قیمت دلار در حالی مرز روانی ۲۵ هزار تومان را پشت سر گذاشته است که صرافان می‌گویند کسی دیگر به افزایش قیمت حساسیت نشان نمی‌دهد و عدم تغییر قیمت بازار را با شوک مواجه می‌نماید.
آفتاب‌‌نیوز :

بازار ارز ایران حالا در وضعیتی آشفته و عجیب به سر می‌برد. وقتی قیمت دلار به مرز ۱۸ هزار تومان رسید، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی برای چندمین بار در سال جاری از کاهش قیمت‌ها در آینده خبر داد و تاکید کرد قیمت دلار در بازار واقعی نیست. وی در صفحه شخصی خود چندین بار سرمایه‌گذاران را از حضور در بازار ارز منع و تاکید کرده است مسئولیت زیان بر عهده سرمایه‌گذاران خواهد بود اما حالا دلار در طول چهار ماه اخیر یعنی فاصله بین فروردین تا تیرماه افزایشی ۱۰ هزار تومان را تجربه کرده است. نه کسی از سرمایه گذاری در بازار متضرر شده است و نه کسی باور دارد دلار بار دیگر از ۱۵ هزار تومان عقب‌تر برو.

مانور سیاستگذار ارز برعدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی را شاید بتوان مشهودترین دلیل اعلام شده درباره افزایش قیمت دلار دانست. حمید حسینی دبیر کل اتاق ایران و عراق اما عقیده دیگری دارد. وی می‌گوید آنچه سبب شده است قیمت دلار این روزها بی‌مهابا افزایش یابد نه عدم بازگشت ارز صادراتی بلکه ورود صادرکنندگان به بازار و خرید ارز برای تسویه پیمان‌های ارزی صادراتی است و به نظر می‌رسد تا هفتم مرداد که موعد تسویه پیمان‌هاست این وضعیت ادامه داشته باشد.

دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟ چرا بانک مرکزی سکوت کرده است؟

به نوشته خبرآنلاین، وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ها پس از پایان این مهلت کاهش می‌یابد یا خیر؟ گفت:تردید دارم پاسخ مثبت به این سئوال بدهم.

ماجرای خرید ارز از بازار توسط صادرکنندگان اما ماجرای ساده‌ای نیست؛ حمید حسینی در جواب این سئوال که آیا این اقدام خلاف منافع ملی نیست و زمینه را برای بالا بردن قیمت ارز و رشد تورم فراهم نمی‌کند، گفت: بله این حرف درست است اما این اتفاق در حال رخ دادن است. صادر کننده برای تسویه پیمان ارزی این اقدام را انجام می‌دهد و باید گفت که اجرای این مصوبه یعنی الزام به بازگرداندن ارزهای صادراتی خود فشاری را متوجه بازار ارز کرده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وی تاکید کرد: بالاخره در تسویه ارزهای صادراتی مشکلاتی وجود دارد، ساد ترین راه را برخی صادرکنندگان که میانشان هم صادرکنندگان حرفه‌ای وجود دارد هم غیر حرفه‌ای در این دیدند که ارز بخرند و بگویند ارزهایشان را آورده اند چون ۲۰ درصد از ارز صادراتی را می‎توانند به صورت اسکناس تحویل بدهند.

این همه ماجرا نیست. خبرهای رسیده از بازار ارز نشان می‎دهد با وجودی که پس از برقراری محدودیت‌های سفت و سخت در خرید و فروش اسکناس دلار، حجم معاملات رو به کاهش بود اما این روزها دلالان روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارند چرا که مردم عادی با هدف حفظ سرمایه‌هایشان راهی بازارارز می‌شوند. بخشی از اسکناس ارزی موجود در کشور دوباره راهی خانه‌ها می‌شود.

هیچ گاه تخمین دقیقی درباره میزان اسکناس ارزی موجود در خانه‌ها ارائه نشده است اما برخی مسولان این رقم را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار تخمین می‌زنند. به عبارت دیگر بسیاری از ایرانیان در سال‌های گذشته با هدف مصون ماندن سرمایه‌هایشان از گزند تورم، رو به پس انداز دلار آورده‌اند و نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار یا شاید بیشتر ارز در خانه‌های ایرانیان انبار و از چرخه اقتصادی جدا شده است.

حسینی افزایش سرمایه گذاری در بازار ارز را نیز تایید کرد و گفت افزایش خرید ارز توسط مردم عادی و صادرکنندگان دو دلیل مهم فشار بر بازار ارز است. البته وی دلایلی چهارگانه را عامل ایجاد وضعیت کنونی می‌داند و به این سئوال که قیمت‌ها تا کجا افزایش می‌یابد پاسخی صریح نمی‌دهد.

موج جدید مهاجرت را دریابید

حسینی در بخش دیگری از این گفتگو دلیل سوم فشار را متوجه کسانی می‌داند که چمدان سفری بی‌بازگشت را بسته‌اند. وی می‌گوید سیاستگذاران باید موج جدید مهاجرت را مد نظر قرار بدهند، با شدت هر چه بیشتر این روزها شاهدیم که بسیاری از مردم در حال مهاجرت هستند و دوست نزدیک من که در این حوزه فعالیت دارد می‌گوید به طرز غریبی مراجعات برای ماجرت افزایش یافته و مردم حاضرند هزینه‌های گزافی را برای رفتن بپردازند.

وی گفت: این موج جدید از ورزشکار و دانشجو و سلبریتی و هنرمند و استاد دانشگاه تا کارمند و بازنشسته و مردم عادی را در برمی‌گیرد و باید بررسی کرد چرا مردم در صدند از ایران بروند. مهاجرت این افراد فشار زیادی را متوجه اقتصاد می‌کند چرا که این افراد دارایی‌شان را تبدیل به ارز می‌کنند تا بتوانند با خود ببرند.

وی تاکید کرد: این موج عجیب درست وقتی کرونا سفرها را لغو کرده عجیب است. تعداد کسانی که در حال آماده‌سازی برای مهاجرت هستند به شدت افزایش یافته است، با یک آمارگیری ساده می‌توان دریافت که شرایط در این حوزه به شدت عجیب و تمایل برای خروج از ایران بالاست.

از نظر این فعال اقتصادی آخرین و چهارمین دلیل رشد قیمت‌ها در بازار ارز به افزایش حجم قاچاق درست در ۱۰ روز اخیر بازمی‌گردد چرا که مرزهای امارات باز شده و لنج‌ها برای وارد کردن کالاهای قاچاق به حرکت درآمده‌اند.

حسینی گفت: طبیعی است قاچاق، ارز می‌خواهد و همین تقاضای غیرمعمول در کنار سه عامل پیش گفته سبب شده است بازار ارز با وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی روبرو شود.

خرید دلار در بازار چرا افزایش یافته است؟

همچنین روزنامه دنیای اقتصاد در همین باره نوشته است: ورود انواع تقاضاهای آربیتراژی به بازار، افزایش تقاضای احتیاطی، فنی و حواله‌ای از دیگر عواملی هستند که به دلار برای ثبت رکوردهای تاریخی کمک کردند.

به گفته فعالان، روند افزایشی دلار، خالی‌فروشان ارزی را دچار زیان‌های زیاد کرده است؛ دلار دیروز هفتمین روز متوالی افزایشی را تجربه کرد؛ در نتیجه، هر فردی که در این مدت اقدام به فروش آتی این ارز کرده باشد، ضرر هنگفتی را متحمل شده است. خالی‌فروش‌ها معمولا در این اوضاع، سعی می‌کنند پرداخت دلار تعهد داده شده را با دادن ضرر ریالی به تعویق بیندازند، ولی هر چقدر روند افزایشی این ارز ادامه‌تر شود، ضررها بزرگ‌تر می‌شود و در نهایت می‌تواند به خروج این دسته از بازار منجر شود. برخی از بازیگران ارزی عنوان می‌کردند که در انتهای هفته گذشته برخی از خالی‌فروش‌ها در اتاق‌های معاملات نتوانسته بودند، تعهد خود را مرتفع کنند و این موضوع تا حدی در روند معاملات فردایی اختلال ایجاد کرده بود. در این میان ممکن است که گروهی از خالی‌فروشان هم سعی کنند به بازار مراجعه و ارز تعهد داده شده را خریداری و پرداخت کنند و از این طریق مانع ضرر بیشتر خود شوند. ورود تقاضای آنها به بازار می‌تواند قیمت‌ها را بیشتر از قبل بالا ببرد.

با این حال، جدا از تقاضای خالی‌فروشان، بازار با تقاضاهای دیگری نیز روبه‌روست که جنس متفاوتی با تقاضای معامله‌گران اعتباری دارند. ورود انواع تقاضاهای آربیتراژی به بازار، افزایش تقاضای احتیاطی، فنی و حواله‌ای از دیگر عواملی هستند که به دلار برای ثبت رکوردهای تاریخی کمک کردند. کاهش عرضه ارز نیز مسلما در افزایش قیمت‌ها اثر داشته است و می‌توان به کاهش صادرات ایران و کاهش درآمدهای ارزی حاصل از آن اشاره کرد.

دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟ چرا بانک مرکزی سکوت کرده است؟

جا‌به‌جایی در بازارها

برخی تحلیلگران عنوان می‌کنند، انواع بازارها باید در میان مدت از لحاظ رشد به یک تعادل نسبی برسند. بازار سهام در بهار ۹۹ بازدهی بسیار بالایی را ثبت و حدود ۱۴۸ درصد رشد را تجربه کرد. در مقابل دلار تنها کمی بیش از ۱۸ درصد رشد کرد و تا اول‌تیرماه به بالای ۱۹ هزار تومان رسید. عده‌ای از تحلیلگران اعتقاد دارند، کم‌کم برخی از معامله‌گران بخشی از سرمایه خود را از بازار سهام خارج کرده و به سوی بازار ارز آمده‌اند؛ در واقع این معامله‌گران بخشی از دارایی و سودی را که از بازار سهام به دست آورده‌اند، کم‌کم وارد بازارهای دیگر می‌کنند و از این جهت، ارز چون در بهار رشد کمتری را به ثبت رسانده است، گزینه مناسبی از نگاه آنها برای رشد بیشتر به نظر می‌رسد.

افت صادرات و کاهش درآمدهای ارزی

گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر کاهش صادرات ایران به کشورهای همسایه و در نتیجه پایین آمدن درآمدهای ارزی است. به‌عنوان مثال، حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق عنوان کرده است صادرات به کشور همسایه در بهار ۹۹ معادل ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه در سه ماه نخست پارسال، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول به ارزش ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار به عراق صادر شد، تصریح کرد: این ارقام در مدت مشابه سال‌جاری به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، اعمال محدودیت‌ها و بسته بودن مرزها به پنج میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است. این میزان کاهش هم برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه عراق از جمله کشورهایی بود که دریافت درآمدهای صادراتی از آن آسان‌تر از سایر کشورها بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
4
53
یعنی هنوز نفهمیدین کار خود بانک مرکزی _ علیه ما علیه _ هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
این جور کامنتها نشان دهنده عدم اعتماد مردم به مسئولان است. تا وقتی مردم به مسئولان اعتماد نداشته باشند، این کشور در همه زمینه ها با در بسته و بن بست روبرو می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
یعنی شما هنوز نفهمیدی ربطی به بانک نداره
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
دقیقا کار بانک مرکزی ودولت ،چندین سال است اینگونه عمل میکنند ضعیف را ضعیف تر و دارا را ثروتمند تر ،خدایی هم هست شک نکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
آقای ناشناس اول که امیدوارم از خود سایت نباشی!

کجایی؟!

اعتمادکیلویی چنده؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
39
باید خیلی ساده لوح بود که نتوان دلایل اینهمه اغماض و همکاری با دلالان را فهمید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
2
63
دلیل اصلی افزایش قیمت دلار، ته کشیدن ذخایر ارزی ایران است.
صادرات نفت مدت ها است که صفر شده است. صادرات غیر نفتی هم به خاطر کرونا 4-5 ماه است که کاهش شدید داشته است. ارزهای ایران در دیگر کشورها هم یا بلوکه شده اند و یا به خاطر پایبند نبودن ایران به FATF امکان انتقال آنها به کشور غیر ممکن شده است.
بانک مرکزی دلاری ندارد که مانند سابق در بازار مداخله کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
آفرین دقیقاً همین طور است البته خروج ارز بابت به کشورهای دوست وبرادر رانیز باید اضافه کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
پس چرا عبدالناصر همتی در تاریخ 21 اردیبهشت 99 در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» اعلام کرد ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی بی سابقه است؟ این کامنتها فقط نقش دولت در این بحران را تقلیل می دهند و این افراد اصلا از خودشان نمیپرسند با افزایش قیمت ارز، چه کسی بیشتر سود می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
چرا الکی اظهار نظر میکنی؟ ذخایر ارزی کم شده؛ اما قیمتهای پایه دلار هر روز از طریق سامانه‌ای اعلام میشه که وابسته به بانک مرکزیه. گرفتی مطلبو؟
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
51
10
ماجرای افزایش قیمت ارزهیچ ربطی به تحریم، فشار اقتصادی و... ندارد. از آغاز انقلاب همواره با افزایش قیمت ارز مواجه بوده ایم که منشاء آن جبران کسری بودجه بوده است. اما در دولت آقای روحانی... با اعطای مجوز های فله ای برای تاسیس بنگاههای اقتصادی و پولی چون صندوق های قرض الحسنه، موسسات اعتباری و بانکهای خصوصی رخ داد چنین روزی را باید پیش بینی می کردیم. وقتی یکی پس از دیگری این بانکها ورشکسته شدند یعنی پول مردم را ...و به خارج بردند. وقتی که ساختار امنیتی کشور نسبت به این موضوع بی تفاوت بود دولت تمام ضررها را از جیب مردم پرداخت کرد. حالا می فهمم که زمانی نه چندان دور آقای مظاهری می گفت بر درب بانک مرکزی قفل زده ام. به همین خاطر هم برداشته شد زیرا برای مدیران ارشد بدبختی مردم اصلااهمیت ندارد. مهم اینست که دوستان شان پولها را برده اند و آنها باید جور ایشان را بکشند. البته مردم دارند جور می کشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
اگر فردا امريكا تحريم نفت ايران را بردارد قيمت دلار ٤٠ درصد پائين ميايد بدون اينكه نياز باشد ما كارى انجام بدهيم پس اين حرف كه گرانى دلار ربطى به تحريم ندارد از اساس باطل است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
8
50
اگر همین فردا اعلام شود که ایران و آمریکا با هم گفتگو می کنند، قیمت دلار در بازار نصف می شود.
اگر اعلام شود که ایران و آمریکا به توافق رسیدند، قیمت دلار به زیر 500 تومان سقوط می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
تجربه نشان داده که همه به فنون مختلف آشنا شده اند و شاید این اتفاق فقط برای چند ساعت بیافتد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
شتر در خواب بیند پنبه‌دانه.

مگه یادتون نیست زمان آغاز به کار سیف در بانک مرکزی، دلار داشت به زیر 3000 تومن میومد؟ و همین آقا نذاشت؟ گفت قیمت واقعی دلار زیر 3000 تومن نیست.

خدایی کجاها سیر میکنین؟!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
26
اتفاقا بانک مرکزی گفت کاری ازمن بر نمیاید بخاطر قاچاق بی حد ومرز ی که در کشور وجود دارد ،،،البته دلار دارها از جمله دولت وبانک مرکزی هم سود می برند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
البته نظامیها و اسکله های نامرئی هم سود ویژه می برند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
سالی 20 میلیارد دلار کالای قاچاق به ایران وارد می شود که ارز برای این کار از بازار آزاد تامین می شود. قاچاقچیان خریداران عمده ارز هستند. قاچاقچیان چه کسانی هستند؟
بانه کیست که آزاد پیامک فرستاده و جنس قاچاق می فروشد؟ از چه حمایت هایی برخوردارند؟
علی اصغر رضائی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
28
دلیل همه این ها یک کلمه است : آزادی. تا زمانی که در حوزه های مختلف اداره کشور این یک کلمه رعایت نشود وضع موجود تغییری نخواهد کرد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
26
8
یکی از دلایل افزایش مهاجرت تشدید برخورد با مفسدان اقتصادی است. بعضی مفسدین به این نتیجه رسیده اند که دیگه بسه اوضاع خوب نیست حالا وقتشه که بروند آنطرف!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
19
احتمالا یک عمرو عاصی به آقایون مشورت می‌ده؛ اول همه رو درگیر بورس کردن (از رفته‌گر و کارگر و معلم بگیر تا استاد دانشگاه همه یه مقداری سهام دارن)؛ حالا قیمت دلار که می‌ره بالا، طبعا بورس هم رشد می‌کنه و ملت خوشحالن!! غیر از اون بالاخره از چند سال قبل خیلی‌ها رو آوردن به پس‌انداز سکه و دلار و دیگه کسی ریال پس‌انداز نمی‌کنه برای این‌که ارزش سرمایه‌شون کم نشه. لذا از بالا رفتن دلار و سکه بیشتر مردم خوشحالن. در حالیکه تصویر بزرگ یعنی اضمحلال کلیت اقتصاد رو نمی‌بینن!
قا نون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
44
تا زمانی که در این مملکت اختیار در دست یک دنده هاست اش همین کاسه همین است باید با دنیا اشتی کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
1
24
مشکلی نیست بخاطر کاغذ پاره ها و حمایت های بی نظیر از هاله نور و عدم توجه به مشکلات مردم با حمایت از کشور های عربی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
0
این سیاست، هر دولتی هم بیاد سر کار باید اجرا کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
0
قرار بود اقای رییس جمهور هرچند ماه متناوبا برای مردم گزارش دهد. اون چی شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
7
این افزایش نشان دهنده ی افول اقتصاد آمریکاست.آمریکا بره یه فکری به حال خودش کنه که دلارش انقدر گرون شده. بازم خدا رو شکر از اف ای تی اف خارج شدیم تا ورود پول به کشورمون تسهیل بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
2
0
دلیل شو ما نمیدونیم ولی میدانند انهایی که باید بدانند
یه روز صبح که از خواب پاشودید دیدید. قیمت سهام دلار سکه طلا ریخته پایین متوجه میشید
که چیزی که دست من وشماست ارزشش با چیزی که دست اون اقایونی که مبدونند دلیلشو خیلی ارزشش فرق میکنه
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
4
2
آنان که ارزها را به کشور برنمی گردانند به هر هدفی جزء خائنین هستن

آنان را به آقای ریسی معرفی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
7
فرمانده واقعی و شجاع و با درایت کسی هست که هر وقت شکست خورد با درایت و با پرداخت کمترین هزینه ای شکست خودش رو قبول کنه.شکست و پیروزی هم چیزی نیست که کسی بخواد در موردش داستان سرایی کنه نشانه های اون کاملا مشخص هست.همون کاری که ژاپن در جنگ جهانی دوم انجام داد.لجبازی بسه.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
1
بی لیاقتی
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
2
وقتی می گوییم مملکت ثبات اقتصادی ندارد ودر کشوری که ثبات اقتصادی ندارد نمی توان کار تولیدی کرد دلیلش این است.تولید کننده بدبخت وبیچاره ای که بر اساس قیمت دلار روز ودارایی اش برآورد کرده که فلان کار تولیدی را می تواند راه اندازی کندبعد که شروع بکار کرده وزمین را خریده وشروع به ساخت سوله وساختمان کرده دلار مثلا از سه هزار تومان به دوازده هزار تومان رسیده اگر این کسری سرمایه را با وام وقرض وقوله تامین کندکه برخی نمی توانند واین مراحل را هم با سختی به پایان برساند و وارد مرحله خرید دستگاهها از خارج شود که کاملا به دلار وابسته است وباز دلاردوازده هزار تومان بشود25 هزار تومان وعدم امکان تامین این اضافه بار مالی ناشی از افزایش قیمت دلار ، فرد باید اعلام ورشکستگی کند وبرای تامین بدهی هایش چوب حراج به زمین وساختمانش بزندتا بتواند بدهی های بانکی وغیر بانکی اس را تامین کندلذا تاوضعیت اقتصادی کشور تثبیت نشود امکان به رونق افتادن چرخه تولید وارتقاء تولید محال است وهیچ انسان عاقلی ریسک نمی کند دراین وضعیت بی ثبات اقتصادی خود و سرمایه خود را نابود کرده وباقی عمرش را درگوشه زندان بگذراند.
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
1
2
دارایی‌شان را تبدیل به ارز می‌کنند تا بتوانند با خود ببرند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین