کد خبر: ۶۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۴
با ورود مجدد هاینونن به ایران صورت گرفت:

پرسش‌های آژانس و پاسخ‌های هسته‌ای تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ اولی هاینونن بامداد امروز برای دور دوم و تكمیلی مذاكراتش بر سر موضوع سانتریفیوژهای پی – یك و پی – دو به همراه دو تن از كارشناسان بخش پادمانی آژانس به تهران وارد شد.

اولی هاینونن ، معاون مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها در خصوص این مذاكرات گفت: خیلی از كارها در این خصوص انجام شده است و خیلی از كارهای دیگر باقی مانده است. امیدوارم در چند هفته آینده بتوانیم به اهداف مدنظرمان برسیم.

هاینونن گفت كه امیدوار است در این سفر مذاكرات سازنده‌ای از سوی دو طرف به انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه چه نگاهی توافقات ایران و آژانس دارد به این پاسخ اكتفا كرد: امیدواریم در این موضوع به مراحل برسیم.

هاینونن در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینكه چرا آمریكا قبل از توافقات نهایی ایران و آژانس اقدام به اعمال تحریم‌های یك جانبه علیه ایران كرده است از پاسخ به این سوال خودداری كرد و گفت: آژانس در این خصوص نظر خاصی نمی‌دهد و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

معاون البرادعی كه قرار است امروز مذاكرات تكمیلی با جواد وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی بر سر موضوع سانتریفیوژهای پی – یك و پی – دو داشته باشد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینكه آیا سوالات شما از مسایل باقی مانده ایران در چارچوب معاهده ان. پی. تی یا پروتكل الحاقی گفت: به هر حال این سوالات بخشی از ان. پی. تی است و مطمئنا در چارچوب معاهده هستند.

وی گفت: این سوالات مربوط به مسایلی می‌شود كه ایران در گذشته به آنها پاسخ نداده است. ما در حال برطرف كردن و اصلاح این امور هستیم.

هاینونن نسبت به اجرا و امضای پروتكل الحاقی از سوی ایران ابراز امیدواری كرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینكه ارزیابی از پاسخ‌های ایران به موضوع پی – یك و پی – دو چیست؟ بدون پاسخ به این سوال گفت: ما برای بحث سانتریفیوژها اینجا آمده‌ایم.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا گفت: پس از جمع بندی و حل موضوع سانتریفیوژهای پی – یك و پی – دو، طبیعتا سوال دیگری در این خصوص از سوی آژانس مطرح نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی ایسنا، دكتر محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی نیز بامداد امروز در استقبال از هاینونن در جمع خبرنگاران گفت: ما در دو دور بحث مفصل در مورد تاریخچه موضوع سانتریفیوژهای پی – یك و پی – دو گفت‌وگوهایی طولانی و فشرده در عین حال بی‌پرده و صریح داشتیم.

وی ابراز امیدواری كرد كه در مذاكرات امروز، مقامات ایران و آژانس بتوانند به جمع بندی در این موضوع برسند و اگر مسایلی باقی بماند در روزهای آینده و تا زمانی كه این موضوع گزارش می‌شود تبادل نظر بین ما و آژانس ادامه خواهد داشت.

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌كه علاوه بر سوالات قبلی اعلام شده از سوی آژانس سوالات دیگری مطرح است؟ اظهار داشت: مباحث در چارچوب همان سوالات ارایه شده از سوی آژانس است البته ممكن است سوالات جدیدی هم پیش آید كه ما پاسخ‌های لازم را فراهم و به آژانس اعلام خواهیم كرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینكه آژانس در حل یك موضوع و اعلام حل شدن آن موضوع به طور رسمی می‌تواند مجددا در آن موضوع سوالاتی را مطرح كنند از جمله در موضوع سانترفیوژهای پی - یك و پی - دو؟ گفت: در موضوعات آلودگی انبارهای كرج و پلوتونیوم طبیعتا سوال جدید دیگری باقی نمانده است و این دو موضوع كاملا بسته شده است.

وی گفت: اگر بتوانیم در نوامبر بر سر موضوع سانتریفیوژهای پی – یك و پی – دو به جمع‌بندی روشن برسیم طبیعتا سوال دیگری در این موضوع مطرح نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته كارشناسان آژانس به مدت پنج روز در تهران و در محل سازمان انرژی اتمی مذاكراتی فشرده را به انجام رساندند.

گفته می‌شود اولی هاینونن كه بامداد امروز به همراه دو تن از كارشناسان فنی – حقوقی بخش پادمانی آژانس به تهران آمد به همراه چند تن از كارشناسان دیگر آژانس كه از هفته گذشته در تهران به سر می‌برند در مذاكرات با جواد وعیدی، معاون دكتر جلیلی در مذاكرات امروز شركت می‌كنند. پیش از این در دوم و سوم مهرماه در سطح كارشناسی و نیز در 17 مرداد مذاكراتی در سطح معاونان طرفین در تهران بر سر این موضوع انجام شده است.
این مذاكرات در چارچوب توافقات ایران و آژانس بر سر مدالیته حل مسایل باقی مانده ایران در آژانس انجام می‌شود.
موضوعات مربوط به آلودگی انبارهای كرج و پلوتونیم از سوی آژانس حل شده و امروز موضوع سانتریفیوژهای پی - یك و پی - دو همچنان در دستور كار است.

دكتر علی لاریجانی، مسوول سابق پرونده هسته‌یی كشورمان كه هفته گذشته كار را به دكتر سعید جلیلی سپرد در تیرماه سال جاری قبل از مذاكرات لیسبون در توافقی با البرادعی در وین با مدالیته حل مسایل باقی مانده ایران در آژانس موافقت كرد. این پیشنهاد كه از سوی دكتر لاریجانی مطرح شد مورد موافقت خاویر سولانا، نماینده كشورهای 1+5 در مذاكرات با ایران قرار گرفت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین