کد خبر: ۶۶۲۱۶۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
واکنش رئیسی به توقف حکم اعدام سه جوان معترض حوادث آبان ۹۸

رئیس قوه قضاییه: اعتراض را باید شنید؛ خط قرمز ما به هم ریختن کشور است

رئیس قوه قضاییه گفت: بین اعتراض و اغتشاش فرق قائل هستیم؛ اعتراض را باید شنید اما خط قرمز ما اغتشاش، ناامنی و به هم ریختن کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه افزود: فضاسازی ها و جوسازی ها تاثیرگذار نیست و بنای دستگاه قضایی بر صدور رأی بر مبنای شرع و قانون است.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، وی اظهار داشت: همکاران قضایی در سراسر کشور نسبت به جرایم خشن حساس باشند و با برخورد قاطع نگذارند افراد شرور و متجاسر به قانون میدان پیدا کنند.

رئیس قوه قضاییه: اعتراض را باید شنید؛ خط قرمز ما به هم ریختن کشور است

رئیسی یادآور شد: نظام دادرسی در دستگاه قضایی مبتنی بر ادله و اقتضای حق و عدل است و ظرفیت های قانونی و فرآیند دادرسی تضمین کننده حقوق عامه و ضامن حقوق اصحاب دعوا و متهم است.

وی ادامه داد: رأی اخیر دیوانعالی کشور مبنی بر بازپس گیری منابع طبیعی تصاحب شده در گلستان توسط دادگستری در سه دهه قبل، این پیام را دارد که در حفظ حقوق عامه خط قرمز نداریم.

رئیسی با تاکید بر اینکه تضییع حقوق عامه از هیچکس پذیرفته نیست، خاطرنشان کرد: نهادها، دستگاه‌ها، تعاونی‌ها و اشخاص دیگر هم بدانند در این دوره به هیچ فرد یا نهادی اجازه داده نخواهد شد که به سرمایه های ملی تجاوز کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به بخشنامه ابلاغی اخیر درخصوص نظام بانکی افزود: دریافت سود و جریمه بانکی باید منضبط باشد و آشفتگی در اعطای تسهیلات با هر میزان نرخ سود و جریمه باید رفع شود.

وی اضافه کرد: ناظم، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است ما هم تضمین آن هستیم. اقدام ما در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کمک به انضباط مالی در نظام بانکی بود و مدیران اقتصادی کشور با مردم و بازار سخن بگویند تا مردم مطمئن شوند که برنامه دارید.

رئیسی با تأکید بر این‌که نظام دادرسی و فرایند دادرسی در دستگاه قضایی مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و حرفه‌ای و قانون و عدالت است، خاطر نشان کرد قوه قضاییه در انجام وظایف خود تحت‌تأثیر فضاسازی‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تمام مراحل و فرایند دادرسی مبتنی بر موازین شرعی و ادله موجود در پرونده‌های قضایی و اقتضای حق و عدل است و جوسازی‌ها هرگز در تصمیم قضات مؤمن و مخلص و فرایند دادرسی و صدور احکام قضایی اثرگذار نخواهد بود.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: روند حاکم بر دستگاه قضا ضامن حقوق عامه، حقوق اصحاب دعوا و حتی حقوق متهم است و فرآیند دادرسی در نظام قضایی حقوق همگان را تضمین می کند.

منشا فضاسازی‌ها به روایت رئیس دستگاه قضا

رئیسی با تقسیم بندی و تفکیک مبنای فضاسازی‌ها علیه احکام و تصمیمات قضایی اظهارداشت: فضاسازی‌ها گاهی ناشی از بی‌اطلاعی و کم اطلاعی نسبت به پرونده‌هاست که باید آحاد جامعه را از آن آگاه و مطلع کرد اما گاهی این تحرکات از روی غرض‌ورزی است.

وی افزود: گاهی جوسازی‌ها از سوی آمریکا که مظهر تضییع حقوق انسان است، اسراییل کودک‌کُش، منافقین که دست‌شان تا مرفغ آلوده به خون انسان‌های بی گناه است و جریانات سلطنت‌طلب و ضد انقلاب صورت می گیرد که ماهیت آنها برای ملت روشن است و اینها نمی‌توانند کوچک‌ترین رخنه‌ای در اراده دستگاه قضا برای اجرای حق و عدالت ایجاد کنند.

در صیانت از حقوق عامه خط قرمز نداریم

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به حکم اخیر دیوان عالی کشور برای بازگرداندن اراضی بیت‌المال که در اداور گذشته در قالب یک مجموعه تعاونی دادگستری گلستان مورد تصرف قرار گرفته بود، این اقدام را نمادی از عدالتخواهی دستگاه قضایی دانست و گفت: تضییع حقوق عامه از هیچ‌کس و هیچ نهاد و سازمانی پذیرفته نیست و قوه قضاییه در صیانت از حقوق عامه هیچ خط قرمزی ندارد.

رئیسی اظهارداشت: در دهه‌های اخیر برخی که در حوزه اداری دستگاه قضایی همکاری داشتند، یک‌سری اراضی را در ارتباط با کاری که در استان انجام شده و ظاهراً هم مقررات رعایت شده بود، در اختیار داشتند اما در فرایند دادرسی مشخص شد که این اراضی باید به بیت‌المال برگردد.

اجازه تعدی به سرمایه‌های ملی را نمی دهیم

رئیس قوه قضاییه به تعاونی‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری هشدار داد که تحت هیچ شرایطی مجاز به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگل ها و مراتع نیستند و همه باید بدانند دستگاه قضایی در دوره مسئولیت وی اجازه نخواهد داد کوچک‌ترین تعدی نسبت به سرمایه‌های ملی و آب و خاک و محیط زیست صورت گیرد.

رئیسی با بیان این‌که سرمایه‌های ملی متعلق به همه عصرها و نسل ها و صیانت از آن بر همگان واجب است، افزود: دستگاه قضایی مصمم به حفظ بیت‌المال و جلوگیری از تضییع حقوق عامه است و دستگاه‌های اداری هم باید با جدیت به وظایف خود در این زمینه عمل نمایند.

بخشنامه انضباط بانکی با هدف حمایت از تولید صادر شده است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دستورالعمل صادره برای ساماندهی نظام پرداخت تسهیلات بانکی و دریافت سود و جرایم اظهار داشت: نقدینگی افسارگسیخته نظام تولید را مختل می کند و بخشنامه ایجاد انضباط مالی در تسهیلات بانکی با هدف حمایت و تقویت از تولید و تولیدکنندگان صادر شده است.

آشفتگی در پرداخت تسهیلات و دریافت سود قابل پذیرش نیست

رئیسی با تأکید بر این‌که آشفتگی در نظام پرداخت تسهلات و دریافت سود و جرایم قابل پذیرش نیست، از شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و دستگاه‌های مسئول خواست که به وظایف خود برای حاکم شدن انضباط مالی در این حوزه عمل کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز همه معتقدند نقدینگی در کشور افزایش یافته و با توجه به تأثیرات متقابل بازار پول و بورس و سرمایه، مدیریت و هدایت نقدینگی به سوی تولید و افزایش قدرت ملی باید مورد اهتمام قرار گیرد.

وی با بیان این‌که سخن گفتن مسئولان اقتصادی با مردم و فعالان نظام بازار به تثبیت بازار کمک خواهد کرد، به کارگزاران اقتصادی و مدیران نظام پولی و مالی توصیه کرد نقشه‌های راهی که برای آینده طراحی می کنند، برای جامعه تبیین کنند.

اعتراض را قبول داریم اما به کسی اجازه اغتشاش نمی‌دهیم

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن حق اعتراض در جامعه گفت: ما اعتراض را قبول داریم و باید اعتراض را شنید و با آن منطقی برخورد کرد اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است و اغتشاش و آشوب خط قرمز دستگاه قضایی است و نباید اجازه داد کسی در کشور ناامنی ایجاد کند.

رئیسی همچنین از همکاران قضایی در سراسر کشور خواست که نسبت به جرایم خشن حساس باشند و با برخورد قاطع اجازه ندهند افراد شرور و متجاسر به قانون میدان پیدا کنند.

صدور سند برای قله دماوند و اراضی اطراف آن

براساس این گزارش، در این جلسه ذبیح اله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برنامه این سازمان برای ثبت ۷۴ میلیون هکتار اراضی ملی و صدور سند کاداستری در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به تعرضاتی که به زمین های اطراف قله دماوند صورت گرفته بود، این سازمان اقدام به بررسی و صدور سند قله دماوند و ۱۰هزار هکتار اراضی کوهپایه برای جلوگیری از تعرض به این اراضی کردیم و در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار گرفت.

سند مالکیت دانشگاه تهران صادر شد

ذبیح اله خداییان همچنین گفت که سازمان متبوعش برای اولین بار سند مالکیت دانشگاه تهران را پس از ۸۶ سال صادر و به مسئولان این دانشگاه ارائه کرده است.

تداوم اعطای مرخصی به زندانیان بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه

محمد مهدی حاجی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این نشست با اشاره به بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعطای مرخصی به زندانیان در موج جدید شیوع ویروس کرونا اعلام کرد: از ۱۸ تیر ماه تاکنون ۳۶ هزار و ۲۸۳ نفر از زندانیان مشمول این مرخصی یا تمدید مرخصی قبلی شدند که این روند همچنان ادامه دارد.

مهدی حاج‌ محمدی به‌عنوان نمونه از اعطای مرخصی به ۵۸ درصد از زندانیان خراسان جنوبی و ۵۵ درصد زندانیان استان گلستان در ۱۵ روز اخیر خبر داد.

بررسی بازار سرمایه با حضور وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس

در این جلسه، وزیر اقتصاد و معاونان وی همچنین رئیس سازمان بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش جامعی از وضعیت بازار سرمایه و سازمان بورس اوراق بهادار و پیشنهاداتی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این حوزه ارائه کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
1
31
جناب رئيسي لطفا ترتيبي اتخاذ بفرماييد كه آقايان وزارت كشور ياد بگيرند كه به مردم مجوز برگزاري راه پيمايي هاي اعتراضي را بدهند . اينكه ما دائما بگوييم حق با مردم است ولي اجازه استفاده اين حق را از مردم بگيريم كه نمي شود . اگر اين مجوزها صادر شود خود مردم جلوي اغتشاش را خواهند گرفت . بايد و بايد اجازه بدهيم مردم حرف خود را بزنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
شما بفرمایید
پلیس چگونه تشخیص دهد افراد مردم عادی هستند یا اراذل و اوباش
مگر در تمام اعترااضات اراذل و اوباش فتنه گری نکردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
1
25
به مردم اجازه اعتراض بدهید و پلیس هم از آنها بابت ورود عوامل تندروها محافظت بفرماید هیچ آشوبی نخواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
کاملا درسته اگر پلیس محافظت کند از تجمعات، تندروها و اراذل و اوباش فرصت سوء استفاده و به حاشیه کشاندن اعتراضات را نخواهند داشت. البته شاید نفع برخی در اغتشاش و به حاشیه کشاندن اعتراضات باشد.....‌
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین