اینترنت در زندگی امروزی به یک کالای ضروری تبدیل شده است. از تماس تصویری و خرید آنلاین گرفته تا آموزش آنلاین و دورکاری دیگر جزئی از برنامه روزمره خانوارها شده است. حتی با خبر شدن از اطلاعیهها و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، تست سلامت، خرید سیمکارت، اعطای وام، سهام عدالت، کمک هزینه معیشتی، دریافت کد بورسی، ثبتنام در سجام، کارهای بانکی و اغلب روزمرگیهای زندگی مردم کل دنیا به بستری گره خورده است به نام اینترنت.
دنیایاقتصاد در ادامه نوشت: در ابتدای راه، زمانی که تب کرونا داغ بود و قرنطینه خانگی و در خانه ماندنها خیلی شدیدتر از امروز بود، اپراتورها و کسب و کارها ی اینترنتی برنامه های مختلفی برای نگه داشتن شهروندان در خانه داشتند. اما با آغاز موج دوم شیوع دوم کرونا دیگر خبری از این برنامه ها نیست و در این میان، اما اپراتورها کار عجیبی انجام دادند. شبانه، بستههای بلندمدت خود را حذف کردند و با تعریف بستههای گران قیمت کوتاهمدت، عملا قشر متوسط و ضعیف جامعه را نشانه رفتند؛ قشری که این روزها همه چیزش به اینترنت وابسته است و اتفاقا کسب و کارش هم رونقی ندارد که برای دریافت ۲ گیگ اینترنت یک ماهه که چند روز بیشتر دوام نمیآورد، مبلغ ۱۷ هزار تومان پرداخت کند.
گرانی یکشبه اینترنت، بدون اعلام قبلی، بدون برگزاری جلسه و بدون دریافت تاییدیه از رگولاتوری جزو عجیبترین کارهایی بود که از اپراتورها سر زد. به نظر میرسد، سود اپراتورها از بستههای اینترنت آنقدر دلچسب و قابل توجه است که تهدید جریمه دو میلیارد تومانی هم نتوانست مانع از اجرای سیاست های آنها برای تغییرات بسته های اینترنتی شود. به هر حال، این روزها که به لطف کرونا مصرف اینترنت در بین شهروندان بیش از گذشته شده، فرصت خوبی برای اپراتورها شده تا کاربران را مجبور به پذیرش هرگونه تغییراتی کنند.
در همین مدت که انواع کمپین های همدلی برای حمایت از کسب و کارها و شهروندان برای گذراندن دوران سخت کرونا راه اندازی شده، ایرانسل و همراه اول در کنار گران کردن بسته های اینترنتی، اقدام به تغییراتی در برخی از بسته ها کردهاند. طوری که بسته های پرکاربرد و محبوب در بین کاربران مانند بعضی بسته های بلندمدت، به شکل کامل حذف شدهاند.
به عبارتی، بسته های بلندمدت مانند شش ماهه و یکساله که عمدتا از حجم اینترنت بالایی برخوردار بودند حذف شده یا مقدار حجم ارائه شده در آنها کاهش نسبی داشته است. به نظر می رسد این دو اپراتور از هرگونه ابزار اعم از نوع بسته، دوره استفاده بسته، حجم آن و در نهایت قیمت آن استفاده کرده اند تا بتوانند درآمدشان را افزایش دهند.
در این راستا، پیمان قرهداغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری، اواسط تیر ماه در گفتوگو با «ایسنا»، اعلام کرد: بعضی از بسته های پرمصرف از برخی درگاهها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین خاطر به اپراتورها اخطار دادیم که بسته ها دوباره هم در پرتال و هم اپلیکیشن اپراتورها قرار گیرد. اپراتورها برای ارائه تعرفههای قبلی از رگولاتوری تاییدیه گرفته بودند و نباید تعرفه های مورد تایید سازمان را حذف میکردند.
به اعتقاد وی، اپراتورها میتوانستند این تعرفه ها را از ابتدا تعریف نکنند، اما اگر تعریف کردند، باید سرویسشان را ادامه میدادند. اگر قرار باشد بسته های جدیدی تعریف شود یا بعضی از بسته ها از مدار خارج شود و اپراتورهای غالب حتی اگر بخواهند کمتر از سقف، تعرفه بدهند هم باید از سازمان تاییدیه بگیرند که دراین مورد رگولاتوری تاییدیهای برای حذف بسته ها نداشتیم. سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیم کارت های دائمی و ۶۳ هزار تومان برای سیم کارت های اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم برخورد میشود.
به هر حال، تهدید سازمان رگولاتوری هم تاثیرگذار نبود تا اپراتورها از این تخلف دست بکشند یا از موضع خود عقبنشینی کنند. به گفته معاون وزیر ارتباطات، در گفتگو با «ایرنا»، به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتورها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، صبح روز شنبه جریمه دو میلیارد تومانی به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد. جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، قطعا روالهای دیگر را در پیش خواهیم گرفت. تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، مصوبههای قانونی است که میتوان با استناد به آنها تخلفات را پیگیری کرد.
وی افزود: از جزئیات اقدامات صورت گرفته در دادگستری با خبر نیستم، اما روالهای قانونی پیگیری خواهد شد.
فروش بستههای بلندمدت ایرانسل و همراه اول همچنان در هالهای از ابهام
باشگاه خبرنگاران جوان نیز در همین باره نوشته است: نقش بیبدیل اینترنت را در زندگی مردم با سبک زندگی جدیدی که در پیش گرفتهاند نمیتوان انکار کرد، زیرا لزوم و ضرورت استفاده از فناوری و وسایل ارتباط جمعی موضوعی گریزناپذیر برای انسان امروزی است.
در این برهه حساس و به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و قرنطینه خانگی مردم، زمانی را که افراد صرف دید و بازدیدها، حضور در اجتماع، کار کردن در محیط بیرون از خانه و خرید کردن میکردند کمتر شد و مردم به دنبال راهی برای پر کردن زمان خالی خود شدند؛ بهترین گزینه تلفن همراه هوشمند و استفاده از محتواهای مختلف اینترنت بود. به علاوه تعطیلی مدارس و دانشگاهها و سوق یافتن آموزش جامعه آماری بزرگی از مردم یعنی دانشآموزان و دانشجویان به سمت آموزش مجازی، نیاز مبرم جامعه به اینترنت را افزایش داد.
آمار و ارقام مقایسهای که از دوران قبل و بعد از قرنطینه توسط سازمانهای خدماترسان اینترنت در کشور ارائه شد، از این موضوع خبر میداد که مصرف اینترنت پس از اعلام قرنطینه خانگی از سوی دولت، با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است.
این امر تا جایی اهمیت یافت که در ایام نوروز سال جاری، محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تشویق مردم به ماندن در خانه و جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس منحوس در کشور، بستههای رایگاه ۱۰۰ گیگابایتی را به صورت بستههای هدیه برای اینترنتهای ثابت خانگی فعال کرد.
تغییر در بستههای اینترنتی، شگرد عجیب اپراتورها برای سودآوری بیشتر
اپراتورهای تلفن همراه نیز در این شرایط توانستند سود خوبی را از فروش بستههای اینترنتی کسب کنند، اما پس از مدتی وضعیت ارائه اینترنت از سوی اپراتورها با تغییراتی رو به رو شد؛ درست زمانی که موج شیوع ویروس کرونا در کشور شدت گرفت و روزانه بر تعداد قربانیان و مبتلایان ایرانی به این ویروس افزوده میشد و نیاز بود برنامههایی تدوین و اجرا شود که مردم را به ماندن در خانه و رعایت اقدامات پیشگیرانه دعوت کند، فروش بستههای اینترنتی از سوی اپراتورها با تغییرات عمدهای مواجه شد.
اپراتورها در حرکتی، بدون دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تغییراتی در قیمت، مدت زمان و حجم بستههای خود ایجاد کردند. پس از پیگیریهای صورت گرفته از سوی خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان برای دریافت چرایی و چیستی این تغییرات، اپراتورها پاسخگو نبودند و یا اعمال تغییرات در فروش بستههای اینترنتی را انکار کردند.
وقتی رگولاتوری در مقابل اپراتورهای متخلف دست به جریمه میشود
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور پس از این اقدام اپراتورها، با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود، تغییرات به وجود آمده در فروش بستههای اینترنتی را تخلفی از سوی اپراتورها خواند و به آنها تذکر داد تا بستهها را به حالت قبلی برگردانند.
اپراتورها نیز مذاکره با رگولاتوری را آغاز و سعی کردند این سازمان را برای اقدام جدیدشان متقاعد کنند تا اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورها هشدار داد اگر بستههای اینترنت را به حالت اولیه تغییر ندهند و تخلفشان را جبران نکنند جریمه سنگینی در انتظارشان خواهد بود. به دنبال این هشدار، روز گذشته رگولاتوری جریمهای ۲ میلیارد تومانی را برای اپراتورهای متخلف ابلاغ کرد.
اپراتورها با این تهدید سازمان تنظیم مقررات مجبور به عقبنشینی شدند، اما در مقابل، طی اقدامی بستههای بلندمدت بیش از ۳۰ روزه اینترنت را از دسترس مشترکان خود خارج کردند که این موضوع نیز مردم را با مشکلاتی مواجه کرد. در حال حاضر بستههای موجود برای خرید مقرون به صرفه نیست و کسی حاضر نیست برای خرید حجم کمی از اینترنت همراه پول زیادی را بپردازد.
بستههای اینترنت بلندمدت از فهرست فروش اپراتورها حذف شد!
اپراتور ایرانسل خرید بستههای بیش از ۳۰ روزه از طریق اپلیکیشن «ایرانسل من» و کدهای دستوری قابل استفاده را مسدود کرده و خرید بستههای ۶۰، ۹۰ و یا ۳۶۵ روزه فقط از طریق سایت این اپراتور برای مشترکان قابل دسترسی است.
همراه اول نیز مدعی است که امکان خرید بستههای بلندمدت از طریق سایت این اپراتور برای مشترکان فراهم است، اما علاوه بر اینکه خرید بستههای بلندمدت از طریق کدهای دستوری و اپلیکیشن «همراه من» مسدود شده است، در سایت رسمی همراه اول نیز بستههای بیش از ۳۰ روز وجود ندارد و همین بستههای ۳۰ روزه نیز دارای محدودیت زمان استفاده و یا مخصوص مشترکان جدید این اپراتور هستند.
در مدتی که بستههای اینترنت همراه اپراتورهای ایرانسل و همراه اول دچار تغییرات عمده شده است، بسیاری از مردم از روی ناچاری این بستهها را خریداری و برای امورشان استفاده کردهاند. در صورت بازگشت بستهها به حالت اولیه، مشترکانی که این مدت بستههای ارائه شده را خریداری کردهاند متضرر شدهاند و باید چارهای نیز برای این افراد اندیشیده شود. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره اعلام کرد هنوز تصمیم قاطعی برای چگونگی بازگرداندن پول مردم گرفته نشده است.
با وجود فشارهای زیادی که در طی اعمال این تغییرات متوجه اپراتورهای متخلف بوده است، هنوز هم بستههای اینترنتی مناسبی برای خرید در دسترس مردم قرار نگرفته و فعالسازی این بستهها با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی خانوادهها، با سختیهایی رو به رو است.
امید است با تصمیمات عادلانه سازمان تنظیم مقررات و اعمال قانون، جلوی تخلف اپراتورهای تلفن همراه گرفته شود و به فشار اقتصادی که مردم در این شرایط سخت متحمل شدهاند دامن زده نشود.
مگه نمیدونی مالک اپراتورها کیه؟؟؟؟
کشور به این اپراتور ها دلار مورد نیاز رو نمیده و به خاطر گرون شدن دلار هزینه ی اینترنت هم گرون میشه دولت اگه خیلی دلش میسوزه جلوی گروون شدن دلار رو بگیره
اونها خودشون یه دولت هستند
بنظرتون چند نهاد و سازمان از جیب مردم حقوق میگیرن و شغلشون با این گرانفروشبها ارتباط داره اما تا حالا هیچ حرکتی نکردند
کلی پول اینترنت دادم تو این چند روزه. دیگه شورشو درآوردن. دیگه از تمدید خودکار درآوردم چون پولی ندارم که پرداخت کنم!
واقعامنصفانه نیست
من دیگه هیچ امیدی ندارم هرروز دارم افسرده تر میشم بازم ما دستمون به دهنمون میرسه خدا خودش کمک کنه
فکر کردید برید سمت رایتل همینطور میمونه کافیه بدونن مردم به چی نیاز دارن همون گرون میشه
این جریمه کردنه مساوی با گرفتن درصدی از تعرفه هایجدیده.
وگرنه اگر سازمانارتباطات نتونه دوتا شرکتو سرجاش بزاره ب درد جرز دیوار میخوره
کجایی کرونا بیا ماروبکش راحت مون کن.
اما این روش الان با توجه به نیاز بالا به ارتباطات مقدور نیست . راه دوم رقیب سازی برای اینها
است این روش هم باد اینا رو تنظیم میکنه .دولت باید دنبال این کار باشه.ایجاد اپراتورهای جدید همچنین تقویت و تبلیغ رایتل و غیره .بقیه روش ها خود رو فریب دادن هست.
فقط میشه تاسف خرد نسبت به این کارشون تو این شرایط بد جامعه.
عالی عالی عالی
هرکس همراه اول و ایرانسله لیاقتش گرونیه