کد خبر: ۶۶۲۳۷۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران:

۶ دهک جامعه زیر خط فقر قرار گرفته‌اند

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: با فقری که هر روز بیشتر می‌شود و اکنون ۶ دهک جامعه زیر خط فقر قرار گرفته اند، نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم، ما در بخش بهره برداری از معادن، نفت و گاز و فولاد، امکان جذب داریم
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود خوانساری در جلسه صبح امروز اتاق بازرگانی با بیان اینکه صادرات نفت، گاز و میعانات در سال ۹۸، ۳۲ میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش داشته است، اظهار داشت: حجم تجارت خارجی در سه ماهه اول سال جاری براساس آمار گمرک ۱۳.۹۸ میلیارد دلار بود که ۶.۴ میلیارد دلار صادرات و ۷.۶ میلیارد دلار واردات بود که با ۴۴ درصد کاهش در حجم تجارت خارجی روبرو بوده‌ایم اما در مقابل نقدینگی افزایش یافته و در پایان سال ۹۸ حجم نقدینگی ۲ هزار و ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۱ درصد رشد را در سال ۹۸ داشته و در سال ۹۹ سه ماهه نشان می‌دهد که اگر به همین روند ادامه یابد رشد ۳۲ درصدی را خواهیم داشت و در پایان سال ۹۹ به رقم ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار نقدینگی خواهیم رسید و بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی را خواهیم داشت.

وی افزود: طبق اعلام بانک جهانی رشد اقتصادی در سال جاری منفی ۵.۳ است و در پایان سال ۹۹ به منفی ۱۷ درصد می‌رسد بنابراین اقتصاد کشور کوچکتر می‌شود.

۶ دهک جامعه زیر خط فقر قرار گرفته‌اند

وی در ادامه گفت: اکنون شاخص بورس ۳۶۹، سکه ۷ برابر، دلار ۵.۲ برابر، مسکن ۳.۳ برابر افزایش قیمت داشته‌اند و با توجه به حباب موجود در بازار هر لحظه امکان جابجایی این ارقام وجود دارد، بنابراین ضرورت دارد که به حجم نقدینگی و کسری بودجه توجه شود در غیر این صورت با ابر تورم مواجه می‌شویم.

خوانساری در ادامه به موضوع تفاهمنامه ۲۵ ساله با چین اشاره و اظهار داشت: در این رابطه پیش داوری‌های زیادی صورت گرفته ابتدا باید گفت که قرارداد نبود و در حد یک تفاهمنامه است علاوه بر آن باید در مجلس هم تصویب شود، یک اصل را همه می‌دانیم و آن اینکه هیچ کشوری توسعه نمی‌یابد مگر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی و ورود تکنولوژی جدید داشته باشد.

وی بیان کرد: با فقری که هر روز بیشتر می‌شود و اکنون ۶ دهک جامعه زیر خط فقر قرار گرفته اند، نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم، ما در بخش بهره برداری از معادن، نفت و گاز و فولاد، امکان جذب داریم. ۳۰ هزار مرکز گردشگری داریم اما کمترین توریست را داریم، وقتی ۱۵ سال پیش قرارداد کرسنت منعقد شد علیه آن هیاهو شد و اکنون ۱۵ سال است که گاز می‌سوزد بدون اینکه یک سنت دریافت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: در قراردادهای خارجی همه باید هوشیار باشیم، جوگیر نشویم، حتی اگر قرار بر مصالحه باشد باید یک کشور ثانوی به عنوان آلترناتیو داشته باشیم.

وی همچنین به موضوع بازنگرداندن ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات که از سوی بانک مرکزی مطرح شده اشاره و تصریح کرد: این مسئله جوی خوبی در پی نداشت، خیلی مسائل قطبی شد که کل صادرکنندگان را در یک صف قرار داد. وقتی صادرات اهمیت دارد، زمانی که نفت صادر نمی شود، روا نیست اینگونه برخورد شود زیرا منافع ملی را به خطر می اندازیم،

خوانساری گفت: این رقم ۲۷ میلیارد دلار جای بحث دارد بنده در نامه‌ای که به بانک مرکزی و رئیس جمهور درخواست کردم که اسامی اشخاص و بنگاه‌هایی که ارز را بازنگردانده‌اند به تفکیک مشخص شود، همه را به یک چشم دیدن خطای بزرگی است، اگر تعداد زیادی بازنگردانده‌اند باید آسیب شناسی شود.

وی ادامه داد: علت اصلی این است که بدون مشورت با ذینفعان بسته تنظیم می‌شود، زمانی که دولت نمی‌تواند پول نفت را برگرداند آیا صادرکننده این امکان را دارد؟ این مسئله باید بررسی شود، اینگونه برخوردها لطمه به صادرات کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: آنچه ما در رقم ۲۷ میلیارد دلار محاسبه کردیم همخوانی ندارد، قبول کنیم در آوردن ارز به کشور دچار مشکل هستیم. باید ببینیم با چه روشی تسهیل می‌شود، با برخورد خشن مشکل حل نمی‌شود، باید شفاف شود که چه کسانی خطا کردند و ارز را به عمد برنگرداندند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
21
چرا باید کشور ثروتمندی مثل ایران چنین روزگاری داشته باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چون ثروت ایران به مردم ایران تعلق ندارد بلکه متعلق به یک عده خاص است .
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
6
چون یک عده دچار غرور قدرت و ثروت شدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
3
جالب اینجاست که همیشه در حال پیشرفت هم هستیم.!!!
نادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
2
مبارک باشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
3
چه آرزو ها که ترسیم شده بود
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
2
هشت دهک نه شش دهک زیر خط فقر قرار گرفته اند البته دو تا سه دهک از خط فقر هم پایین تر افتاده اند وتقریبا در نمودار نیستند ودر حال احتضار هستند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین