کد خبر: ۶۶۲۴۰۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴

نکات مهم ضد کرونایی هنگام استفاده از کولرهای گازی

به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شستن و ضدعفونی دست و گندزدایی سطوح، توجه به نکات بهداشتی مربوط به کولرهای گازی می تواند نقش مهمی در کاهش انتقال ویروس به ویژه در مکان‌های عمومی سربسته داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

از آنجاکه در فصول گرم سال تهویه با استفاده از انواع سیستم‌های خنک کننده هوا نظیر کولرهای گازی، کولرهای آبی، چیلر و پنکه انجام می شود، با توجه به شیوع کرونا باید در این زمینه نکاتی رعایت شود.

نکات مهم ضد کرونایی هنگام استفاده از کولرهای گازی

طبق توصیه انجمن سرمایش و گرمایش آمریکا فضاهای بدون تهویه ممکن است موجب استرس حرارتی شده و باعث کاهش مقاومت افراد به عفونت شود و بنابراین عدم استفاده از وسایل خنک کننده هوا برای جلوگیری از انتشار ویروس پیشنهاد نمی‌شود اما تهویه به تنهایی قادر به پوشش دادن همه جنبه‌های کنترل بیماری نیست.

کولرهای گازی هوای اتاق را داخل پنل به جریان می‌اندازند و با جذب رطوبت و گرمای محیط، هوا را خنک کرده و در واقع هوای داخل محیط را به گردش در می‌آورند.

همچنین از آنجاکه انتقال ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرات تنفسی انجام می‌شود و این قطرات به دلیل وزن بالا به سمت پایین حرکت می‌کنند و به دلیل اینکه هوای ورودی کولرگازی از بالا گرفته می‌شود، عمدتا در داخل کولر گازی نمی‌چرخد، اما هوایی که کولر گازی جا به جا می‌کند ممکن است منجر به جابجایی ویروس شود.

بنابراین اگر برای خنک کردن دمای محیط از کولرهای گازی استفاده می کنید به نکات زیر توجه کنید:

- دمای محیط را بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت را بین ۴۰ تا ۷۰ درصد نگه دارید.

- سیستم تهویه مکانیکی را در آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی تعبیه و روشن کنید.

- در زمان استفاده، پنجره‌ها به میزان کمی باز گذاشته شود. (چرخش هوای خنک توسط دستگاهها باید با ورودی هوای آزاد از طریق پنجره کمی باز انجام شود و به گونه‌ای هوا در جریان قرار داشته باشد.)

- بهترین سرعت دستگاه‌ها را انتخاب کنید. (با توجه به وضعیت، در صورتی که فقط گردش داخلی انجام می شود، بهتر است سرعت فن را بالا انتخاب نکنید تا هوای در گردش با شدت کمتری در محیط جریان یابد و سرعت حرکت فن را در آرامترین حالت قرار دهید.

- فیلترهای کولرگازی مورد استفاده در فضاهای عمومی به طور روزانه شست و شو و تمیز شود.

- بهتر است دریچه‌های کولر را طوری تنظیم کنید که باد مستقیم به طرف افراد پرتاب نشود.

- اگر در فضاهای عمومی از این سیستم استفاده می‌شود، افراد حاضر از ماسک استفاده کنند.

- در فضاهایی که هیچ گونه پنجره و دریچه‌ای برای تامین هوا از بیرون وجود ندارد، وضعیت انتقال ویروس خطرناک است و تا جای ممکن نباید از این نوع خنک کننده استفاده کرد و استفاده از ماسک توسط همه افراد حاضر الزامی است.

- در زمان استفاده از کولرهای گازی در اماکن عمومی حداقل یک ساعت پیش از شروع ساعت کاری دستگاه را روشن کرده و حداقل یک ساعت بعد از اتمام ساعت کاری آن را خاموش کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین