کد خبر: ۶۶۲۵۲۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
تاثیرگذاری مشکلات اقتصادی در ایجاد جرائم؛

در سه ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد سارقان "بار اولی" بودند

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در این سه ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان در حوزه سرقت برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

«سردار علیرضا لطفی» رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره تاثیر مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا بر وقوع جرائمی مانند سرقت گفت: اگر بگوییم مسائل و مشکلات مختلف جامعه در حوزه جرائم تاثیری ندارد، حرف بیهوده‌ای است؛ یقینا مشکلات مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی در حوزه جرائم تاثیرگذار است، اما این فضای ایجاد شده متاثر از کرونا به جهت اینکه مردم بیشتر در خانه‌ها بودند و مغازه‌ها تعطیل شده بود، باعث کاهش سرقت از منازل شده بود، به طوری که شاهد کاهش ۱۴ درصدی سرقت منازل در این ایام هستیم، اما در کنار این موارد یک سری سرقت‌های خرد مانند سرقت‌ قطعات و لوازم خودرو و موبایل‌قاپی افزایش داشته است.

تمرکز پلیس در شرایط کرونا دستگیری و انهدام باندها است

وی با تاکید بر اینکه پلیس و دستگاه قضایی تلاش‌شان را در ایام کرونا ادامه داده‌اند، گفت: تلاش کردیم نه تنها در این حوزه کم بگذاریم، بلکه با نشانه‌گذاری و هدف‌گذاری مناسب جلوی افزایش وقوع جرائم را بگیریم، البته پیش‌بینی ما این بود، با توجه به شرایط موجود افزایش بیشتری در وقوع جرم داشته باشیم، اما به دلیل افزایش کشفیات در حال حاضر وضع خوبی داریم، چراکه کشفیات و دستگیری‌های خوبی داشته‌ایم و توانسته‌ایم باندهای خوبی را دستگیر کنیم و در واقع تمرکز پلیس در شرایط کرونا به سمت دستگیری و انهدام باندها است.

در سه ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد سارقان

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که سرقت‌ در کدام محله‌ها بیشتر است؟ تصریح کرد: تقریبا در همه محلات با سرقت مواجه هستیم، اما نوع سرقت‌ها و میزان وقوع آن متفاوت است به طور مثال در برخی محلات سرقت‌های خرد قابل توجه است و در یک محله دیگر سرقت‌های منزل شایع‌تر است.

سردار لطفی با اشاره به بررسی‌های پلیس آگاهی در پایان هر سال در رابطه با سارقان خاطرنشان کرد: دستگیری مجرمان سابقه‌دار نسبت به بار اولی‌ها در سال‌های گذشته ۵۰ درصد به ۴۵ درصد بود؛ یعنی بیش از ۵۰ درصد مجرمان سابقه‌دار بودند و کمتر از ۴۵ درصد مجرمان بار اولی بودند، اما در حال حاضر تقریبا این میزان مساوی شده است و شاید در این سه ماهه اخیر بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نباشد، البته ما به دنبال بررسی علت آن هستیم، چرا که یکی از بخش‌های ما دفاتر تحقیقات کاربردی است که علل و وقوع جرم و دیگر مولفه‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند.

چاره‌ای جز استفاده از پتانسیل بخش‌ خصوصی در برخی از خدمات پلیسی نداریم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره راه‌اندازی و تشکیل کارآگاه‌های خصوصی گفت: اینکه می‌گویم نظر شخصی من است، من به شدت با تشکیل کارآگاه‌های خصوصی موافق هستم و برآورد من به عنوان کسی که ۳۳ سال است کار پلیسی انجام می‌دهم، این است که ما هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه از پتانسیل بخش‌های خصوصی در برخی از خدمات پلیسی استفاده کنیم.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: معتقدم کارآگاهان خصوصی به شدت می‌توانند به پلیس کمک کنند تا پیگیری برخی از امورات مردم که خیلی مباحث پیچیده‌ای نیست، سریعتر انجام شود. ما می‌توانیم برخی از موضوعات را به کارآگاهان خبره بازنشسته پلیس براساس ضوابط مشخص و همکاری پلیس، بسپاریم.

تشکیل کارآگاه خصوصی می‌تواند مراجعات ابتدایی به پلیس را کاهش دهد

سردار لطفی تصریح کرد: من موافق راه‌اندازی کارآگاهان خصوصی هستم، اما باید کنترل شده و در چارچوب فعالیت کنند. مطمئنم کارآگاهان خصوصی می‌توانند در کنار پلیس اقدامات مثبتی را به شهروندان ارائه دهند. در حقیقت پلیس در ماموریت‌هایش اولویت‌بندی دارد و ممکن است، برخی افراد به پلیس مراجعه کنند و خواسته آنها در اولویت‌های بعدی پلیس قرار بگیرد، در اینجا کارآگاهان خصوصی می‌توانند این موضوعات را پیگیری کنند. تشکیل کارآگاه خصوصی می‌تواند مراجعات ابتدایی به پلیس را کاهش دهد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که به طور میانگین چه میزان زمان برای تشخیص یک جرم در آزمایشگاه‌های تشخیص هویت نیاز است، ادامه داد: این زمان در آزمایشگاه‌های تشخیص هویت متناسب با نوع جرم متفاوت است. در برخی از جرائم در همان صحنه جرم اطلاعات لازم از سوی کارشناسان تشخیص هویت به ما اعلام می‌شود. برخی از جرائم نیز زمان‌بر است و حتما ضرورت دارد که بررسی‌های بیشتری برای آن جرم انجام شود، اما خوشبختانه پلیس آگاهی تهران بزرگ هم از نظر کارآگاهان خبره و هم از نظر کارشناسان بی‌نظیر است و هم امکانات خوبی در آزمایشگاه‌های تشخیص هویت ما در تهران وجود دارد، البته ما به سمت تجهیز این امکانات می‌رویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
12
سرقت‌اولی‌ها!!!

واقعا مایه ننگ
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
11
با این شرایط گرانی و بیکاری وتورم چه انتظاری دارین به قول شاعرکه میگه :
کشتی نساز ای نوح طوفان نخواهد آمد
بر شوره زار دلها باران نخواهد آمد
شایدخدا به شعر تلخم بخندد اما
جایی که سفره خالی است ایمان نخواهد آمد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
1
12
رشد پیدا میکنه این تازه اولشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
10
شرمندگی خیلی سخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
9
با ادامه این نحوه مدیریت فوق العاده افتضاح این آمار روز به روز بدتر هم میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
لابد اینم کار آمریکا و دشمنامونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
0
2
سارقين بار اولي
تن فروشان بار اولي
كم فروشان بار اولي
گران فروشان بار اولي
زير ميزي بگيران بار اولي
و....
اينها همش تقصير شماست با ندانم كاري هاي شما
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین