کد خبر: ۶۶۲۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

اوج‌گیری تنش‌های پورتلند؛ نیروهای امنیتی با نارنجک صوتی معترضان را سرکوب می‌کنند

معترضان آمریکایی شامگاه دوشنبه مقابل دیوان فدرال آمریکا در پورتلند و مرکز دادگستری این شهر ایالت اورگان تجمع کرده بودند که نیروهای امنیتی با شلیک نارنجک‌های صوتی برای متفرق کردن آن‌ها تلاش کردند.
اوج‌گیری تنش‌های پورتلند؛ نیروهای امنیتی با نارنجک صوتی معترضان را سرکوب می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه گاردین، این جدیدترین اوج‌گیری رویارویی‌ها، از زمان آغاز اعتراضات شبانه پس از مرگ جورج فلوید به دست افسران پلیس مینیاپولیس در اواخر مه است.

اکثر این اعتراضات با حضور هزاران نفری معترضان و عمدتا مسالمت‌آمیز برگزار شده است. اما گروه‌های کوچکتر که روی املاک فدرال و ساختمان‌های نیروهای امنیتی متمرکز شده‌اند، گهگاه آتش‌افروزی کرده، شیشه‌ها را می‌شکنند و با پلیس محلی با خشونت درگیر می‌شوند.

پلیس آمریکا بارها از گاز اشک‌آور حین اعتراضات استفاده کرده بود، تا اینکه یک دادگاه فدرال حکم داد که بدون اعلام "شورش" نمی‌توان دست به چنین کاری زد. حال این نگرانی وجود دارد که گاز اشک‌آور مورد استفاده افسران فدرال قرار بگیرد.

تحرکات این افسران استتار شده و ناشناس که به دست دونالد ترامپ و بدون رضایت مقام‌های محلی به شهر پورتلند اعزام شدند، چشم‌انداز وقوع یک بحران قانون اساسی را نمایان می‌کند. الن روزنبلوم، دادستان کل ایالت اورگان تاکید دارد، افسران فدرال ماسک‌پوش مردم را در خیابان‌های نزدیک دادگاه فدرال بازداشت می‌کنند، آن هم بدون علت مشخص و آن‌ها را با خودروهای بدون نشان می‌برند.

مایکل دورف، پروفسور حقوق قانون اساسی در دانشگاه کورنل میگوید: این تصور که تهدیدی علیه یک دیوان فدرال وجود دارد و مقام‌های فدرال قرار است وارد عمل شوند و هر آنچه را دوست دارند خارج از هرگونه همکاری و هماهنگی با مقام‌های ایالتی و محلی انجام دهند، به طرز فوق‌العاده‌ای خارج از چارچوب یک جنگ داخلی است.

این کارشناس حقوق تاکید می‌کند: اولین اقدام خودکامه‌ها استفاده از بهانه سرکوب خشونت برای آوردن نیروست، بنابراین یک واکنش خشونت‌آمیز و بعد استفاده از نیرو در اولین مرحله صورت می‌گیرد.

دونالد ترامپ از برنامه‌هایش برای اعزام عوامل فدرال بیشتر به شهرهای دیگر سخن گفته است و براساس گزارش‌ها، وزارت امنیت داخلی آمریکا قصد دارد حدود ۱۵۰ نیرو در شیکاگو که خشونت مسلحانه در آنجا افزایش یافته است، مستقر کند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در دادگاه فدرال شکایت کرده است. دفتر این سازمان در شیکاگو می‌گوید با حضور نیروهای فدرال مخالفت خواهد کرد. دموکرات‌های ارشد در مجلس نمایندگان آمریکا از بازرسان فدرال خواسته‌اند تحقیقات انجام دهند.

کیت براون، فرماندار دموکرات ایالت اورگان در پیامی توییتری تاکید کرد: این دموکراسی است نه دیکتاتوری. نمی‌توانیم تحمل کنیم که پلیس مخفی مردم را با خودروهای ناشناس برباید. اصلا باور نمی‌کنم که مجبورم چنین حرفی را به رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بزنم!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین