کد خبر: ۶۶۲۶۲۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
یک وجب از خاک ایران را به کسی واگذار نخواهیم کرد

ظریف: به توافق با چین نزدیک هستیم/ توضیح درباره گفتگوی یک ساعته با پوتین

وزیر امور خارجه از گفت‌وگوی یکساعته با رییس‌جمهور روسیه از طریق صحبت تلفنی امن خبر داد و تاکید کرد: پیام ویژه رییس‌جمهور درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به پوتین رساندم.
ظریف: به توافق با چین نزدیک هستیم/ توضیح درباره گفتگوی یک ساعته با پوتین
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر امور خارجه از گفت‌وگوی یکساعته با رییس‌جمهور روسیه از طریق صحبت تلفنی امن خبر داد و گفت: مردم اطمینان داشته باشند که نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی می‌دهد.

«محمدجواد ظریف» امروز چهارشنبه درباره سفرش به مسکو در گفت‌وگویی گفت: گفت‌وگوی خوبی با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه داشتیم و یک صحبت تلفنی امن با ولادیمیرپوتین رییس‌جمهور روسیه به خاطر پروتکل ویژه کرونایی ایشان داشتیم.

وی با بیان اینکه نزدیک یک ساعت با پوتین صحبت کردم، اظهار داشت: پیام ویژه رییس‌جمهور درباره وضعیت برجام و بعضی مسائل دوجانبه را به پوتین رساندم و با ایشان گفت‌وگو کردیم. گفت‌وگوی بسیار مفیدی بود و ان‌شاءالله نتایج خوبی داشته باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به رایزنی‌های خود با لاوروف تصریح کرد: ‌با وزیر امور خارجه روسیه هم درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای صحبت کردیم. مجموعا چهار ساعت و نیم مذاکرات فشرده با روس‌ها در بعدازظهر دیروز داشتیم.

ظریف با بیان اینکه یک قرارداد همکاری میان ایران و روسیه وجود دارد که در زمان ریاست جمهوری خاتمی منعقد شده است، خاطرنشان کرد: این قرارداد ۱۰ ساله بوده و دو تا پنج سال تمدید شده و هشت ماه دیگر، ۲۰ ساله می‌شود. این قرارداد به دوره‌ دیگری از روابط بین‌الملل و روابط ما با روسیه مربوط می‌شود. با پوتین توافق کردیم این قرارداد بازنگری شود.

وی ادامه داد: البته زمانی که رأس موعد مقرر برسد، اگر کسی مخالفت نکند، تمدید می‌شود، ولی بهتر دیدیم یک قرارداد جامع راهبردی درازمدت تدوین شود و قرارداد به‌روز شود و نهایتا امضا و برای تصویب به مجلس ارائه شود.

اثری از واقعیت در شایعات مربوط به توافق ایران و چین وجود ندارد

وزیر امور خارجه درباره آخرین اخبار از سند همکاری ایران و چین ابراز داشت: شایعاتی درباره سند همکاری‌های ایران و چین مطرح است که هیچ اثری از واقعیت در آن وجود ندارد. دوستان ما که می‌خواهند درباره این سند اظهارنظر کنند، ببینند برایان هوک که معمار فشار حداکثری علیه ایران است، حتما هیچ وقت خیر مردم ایران را نخواسته است مگرنه مردم ایران را در شرایط کرونایی مورد تروریسم اقتصادی قرار نمی‌داد.

ظریف افزود: او اخیرا مقاله‌ای را نوشته و به شدت علیه این توافق صحبت کرده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نگران برآمدن قدرت‌های جدید هستند، عنوان کرد: در این برآمدن، ایران، چین، هند و کشورهایی که در حال ظهور به عنوان قطب جدید قدرت هستند، همیشه مطرح بودند. آمریکایی‌ها در دهه ۹۰ میلادی تلاش بسیاری برای جلوگیری از برآمدن چین انجام دادند، حتی به قیمت وارد شدن به جنگ عراق و افغانستان اما در نهایت به نتیجه نرسیدند.

در سفر شی‌ جین پینگ تصمیم ارتقا روابط با چین گرفته شد

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه صحبت‌هایی که در زمینه قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین می‌شود، هیچ بویی از حقیقت نبرده است، یادآور شد: واقعیت آن است که در سفر شی ‌جین پنیگ به ایران که پنج روز بعد از اجرایی شدن برجام انجام شد. ما تمایل داشتیم این سفر زودتر انجام شود ولی برنامه‌ریزی‌های ایشان به گونه‌ای شد که این سفر پس از اجرایی شدن برجام انجام شود.

ظریف اشاره به توافقات تهران و پکن در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران بیان کرد: ما در این سفر دو تصمیم را گرفتیم که در همان زمان نیز اعلام علنی نیز شد. اولین تصمیم آن بود که روابط و همکاری راهبردی دو کشور را به روابط و همکاری جامع راهبردی ایران و چین یا روابط و مشارکت جامع راهبردی ارتقا دهیم که سومین مرحله مشارکت راهبردی چینی‌ها است.

وی اضافه کرد: دو مرحله دیگر نیز وجود دارد که یکی، مشارکت و همکاری جامع راهبردی برای همه فصول است که با پاکستان دارند و دیگر مشارکت ویژه است که آن را با روسیه دارند. چینی‌ها مشارکت جامع راهبردی را کشورهایی نظیر الجزایر، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای اروپایی دارند.

به توافق با چین نزدیک هستیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این تصمیم در همان زمان اعلام و در بیانیه مشترک روسای جمهور هم مطرح شد دو کشور برنامه همکاری ۲۵ ساله برای رسیدن و تقویت برنامه همکاری جامع راهبردی را نهایی خواهند کرد، گفت: از آن زمان روندی را در داخل و در میان دستگاه‌ها درباره مشارکت جامع راهبردی آغاز کرده و از آنها نظرخواهی کردیم. این نظرات در چندین مرحله جمع‌آوری شد و در سفری که پاییز سال گذشته من به چین داشتم، پیش نویس ایرانی این سند مشارکت به طرف چینی ارائه شد.

ظریف با بیان اینکه در اسفند ماه طرف چینی پیش‌نویس خودش را براساس پیش‌نویس ما ارائه کرد، اظهار داشت: ما پیش‌نویس چینی را با بعضی اصلاحات عبارتی و بعضی اصلاحات محتوایی به هیات دولت بردیم و هیات دولت به عنوان مبنای مذاکره آن را تائید کرد تا ما بتوانیم با چینی‌ها مذاکرات نهایی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه به دلیل کرونا مذاکرات نهایی و حضوری هنوز انجام نشده است و بنابراین هیچ سندی معتبر نیست، تصریح کرد: مسائلی که مطرح می‌شود، هیچ توافقی درباره آنها انجام نشده است ولی بسیار به توافق نزدیک هستیم. به چین هم اعلام کرده‌ایم که آماده هستیم تا درباره سندی که به ما داده اند، مذاکره کرده و آن را نهایی کنیم.

برای پیگیری منافع ملی شجاعت داریم

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه احساس ما این است که بعد چند ماه می‌توان این سند را نهایی کرد و به امضا رساند، خاطرنشان کرد: اگر نیاز به تصویب مجلس باشد، اقدامات قانونی لازم انجام می‌شود و حتما به افکارعمومی اطلاع رسانی شفاف انجام می شود. الان هم همه مراحل شفاف و اعلام شده بوده و هیچ چیز پنهانی نیست.

ظریف ادامه داد: مردم اطمینان داشته باشند که نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه برای پیگیری منافع ملی شجاعت داریم، ابراز داشت: علیرغم همه فشارها برجام را نهایی کرده و بر آن ایستادیم. علیرغم صحبت‌های ضدانقلاب کنوانسیون حقوقی خزر را نهایی و می‌خواهیم روابط جامع ۲۵ ساله با چین را نهایی کنیم و آماده هستیم روابط درازمدت با همه کشورها را آمادگی داریم که نهایی کنیم. به توافق اوراسیا پیوستیم توافقاتی که رئیس‌جمهور به عراق شد، در تاریخ بی‌سابقه است.

وزیر امور خارجه افزود: از همه دوستان خواهش می‌کنم دستاوردهای سیاست خارجی که دستاورد کل نظام و کشور است را دستخوش بازی‌های سیاسی قرار ندهند و اجازه سواستفاده به دیگران را ندهند. حتما همه به منافع ملی و تمامیت ارضی حساس هستند و با همین حساسیت پیش خواهیم رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
2
یعنی اگر برجام خراب نشده بود
این قرار داد اجباری را می بستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
2
اين چينى كه قرار است با ما به توافق برسد همه اقتصادش به امريكا وصل است در حال حاضر چين ١٥ تريليارد دلار از امريكا طلب دارد اگر يك روز امريكا چين را تحريم كند تبديل به يك مملكت فقير خواهد شد و انوقت ما هم بازنده خواهيم شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
5
شما اگر در حرف خود مبني بر عدم واگذاري (حتي يك وجب)از خاك به بيگانگان صادقيد
بفرما
طرح دعوي براي بازگرداندن آذربايجان و ارمنستان به خاك ايران در هر دادگاهي كه لازم است.
اقاي ظريف اين دو قطعه أجاره داده شده خيلي وجب هستند،خيلي
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
1
آنچه شما می کنی آب در هاون کوفتن است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
3
چقدر من نآگاه بودم تا الان که خبر نداشتیم ۲۰ سال قبل قرار داد ۲۰ ساله با روسیه بستند تازه حالا هم میخواند تمدید کنند و افتخار هم میکنند
پاسخ ها
بیدل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
شما چکاره هستی که میخوای بدونی پشت پرده استعمار چی میگذره
زهرا۱۷
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
6
0
من دلیلی نمیبینم به حرفای اقای ظریف اعتماد نکنم.
ایشون خیلی کاربلدن.
ترجیح میدم به جای سوار شدن بر موج شایعات، اخبار و تحلیل هارو از زبان خود ایشون دنبال کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
0
1
خدا از سر تقصرتت نگذره که ایران رامفت فروختی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین