کد خبر: ۶۶۲۹۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸

تظاهرات صدها نفری در آتن علیه تغییر کاربری ایاصوفیه

چند صد تن از مردم با برپایی تظاهراتی در آتن علیه تصمیم ترکیه برای تبدیل موزه ایاصوفیه استانبول به مسجد اعتراض کردند.
تظاهرات صدها نفری در آتن علیه تغییر کاربری ایاصوفیه
آفتاب‌‌نیوز :

 به گفته سازمان‌دهندگان این اعتراضات، بیش از ۵۰۰ تن در این تجمع اعتراضی روز جمعه شرکت داشتند، در حالی که پلیس شمار معترضان را حدود ۲۵۰ تن برآورد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در جریان این تجمع، مشارکت‌کنندگان بیانیه اسقف اعظم آتن را خواندند که تبدیل یکی از مهمترین سمبل‌های کلیسای ارتدوکس به مسجد را محکوم کرده است.

اوایل ژوئیه، یکی از شوراهای دیوان عالی اداری ترکیه، حکم ۱۹۳۴ برای تبدیل ایاصوفیه به موزه را باطل اعلام کرد و این بدین معنا بود که اکنون می‌توان از آن به عنوان مسجد استفاده کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از این اقدام حمایت کرد. این تصمیم با واکنش‌های منفی از جمله در میان یونانی‌هایی که اهمیت ویژه‌ای برای این بنا قائل هستند، روبرو شد. روز جمعه برای اولین بار از ۱۹۳۴ مراسم نماز در ایاصوفیه برگزار شد.

ایاصوفیه به دست امپراتوری بیزانس به عنوان کلیسای جامع ساخته و در دسامبر ۵۳۷ میلادی باز شد. این کلیسا نماد معماری بیزانس و یکی از بزرگترین ساختمان‌های جهان در بیش از هزار سال گذشته بوده است. پس از تصرف قسطنطنیه به دست عثمانی‌ها و سقوط امپراتوری بیزانس در ۱۴۵۳ این کلیسا به مسجد تبدیل شد اما از ۱۹۴۳ این ساختمان با حکم آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین به موزه تبدیل شد و جزو فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
1
0
سلام
بعنوان یک خبرگزاری متاسفم برای شما که یک تجمع چند ده نفری رو صدها نفری اعلام میکنید آخه چقدر شما عقده دارید با کشور ترکیه در حالی که همین کشور در سخت ترین شرایط اقتصادی در کنار ملت ایران بوده اما یونان ؟
علی خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
0
0
ی عده نادان بودن که عقده و حقارت باعث تجمع شده. عرضه دارند برن بجنگند نه که از دور هارت و پورت کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین