کد خبر: ۶۶۳۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
تبلیغات

انواع ترازوی دیجیتال

عامل مهمی که فراگیری ترازو دیجیتالی را افزون کرده است، امکان انطباق و سازگاری آن با قابلیت‌های روزآمدی است که بر اساس نیاز‌های جدید طراحی می‌شود. این امر نیز تنها به واسطه پایه اساسی ترازو‌های دیجیتال، یعنی دیجیتالی بودن و امکان سازگاری آن با انواع ابزار‌ها و فناوری‌های دیجیتال شکل گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :

ترازوی دیجیتال، ترازویی برای وزن کردن با بهره‌گیری از سیستم الکترونیکی و دیجیتالی است. انواع ترازو دیجیتال برای وزن کردن هر ماده‌ای، و در هر حجم و اندازه‌ای استفاده می‌شود؛ از طلا و سنگ‌های قیمتی تا مواد آزمایشگاهی کم وزن و از خوراکی‌های معمول روزمره مثل میوه و خواروبار تا برنج و روغن در مقیاس بالا، و حتی وزن کردن انسان و حیوان.

برتری خاص انواع ترازوی دیجیتال، بهره‌گیری آن‌ها از مدار‌ها و برد‌های الکترونیکی است که میزان خطای پائین‌تری نسبت به ترازو‌های مکانیکی دارند. میزان دقت در ترازو‌های دیجیتال از ۰.۰۰۰۰۱ گرم در ترازو‌های گرمی و آزمایشگاهی شروع می‌شود و به چند کیلوگرم در ترازو‌های صنعتی می‌رسد.

انواع ترازوی دیجیتال

روش کار با ترازو‌های دیجیتال بسیار ساده است و برای وزن کردن کالای مورد نظر، کافی است تا ماده مورد نظر روی ترازو قرار داده شود تا ترازوبدون نیاز به وزنه یا دخالت دست، توزین را انجام دهد. منبع انرژی ترازوی دیجیتال از هر نوعی و برای هر کاری که باشد از دو صورت خارج نیست که یکی برق و دیگری باتری است، که اغلب باتری‌های داخلی قابل شارژ هستند. عامل مشترک در انواع ترازوی دیجیتال نمایشگر آنهاست. نمایشگر انواع ترازو دیجیتال ممکن است LED یا LCD باشد تا اطلاعات وزنی مورد نظر را به نمایش بگذارد؛ همچنین برخی نمایشگر‌ها لمسی و بعضی معمولی و غیرلمسی هستند. امروزه تقریبا می‌توان گفت هر ترازویی که در دنیا تولید می‌شود از نوع دیجیتال است و با توجه به اینکه وزن کردن کالا‌ها در هر حرفه و صنعتی انجام می‌شود، با گستره بسیار بزرگی از انواع ترازو دیجیتال روبرو هستیم که در تقسیم‌بندی کلی می‌توان ترازوی گرمی، ترازوی آزمایشگاهی، ترازوی آشپزخانه، ترازوی فروشگاهی، ترازوی صنعتی، ترازوی وزن کشی، ترازوی پزشکی، و ترازوی دام کشی را از میان آن‌ها نام برد که در این گفتار به طور خلاصه به ویژگی‌های هر کدام اشاره می‌شود.

نوع‌های مختلف ترازو فروشگاهی و ترازو آزمایشگاهی

در زیر چند نمونه ترازو آورده می‌شود:

ترازوی دیجیتال گرمی

ترازویی با سرعت، دقت، و حساسیت بسیار زیاد در وزن کردن است. انواع ترازوی دیجیتال گرمی می‌توانند کالایی با وزن کمتر از یک گرم تا سه یا شش کیلوگرم را با حساسیت یک صدم تا یک هزارم گرم و در بعضی نمونه­های خاص حتی یک صدهزارم گرم (۰۰۰۰۱/۰) وزن کنند. انواع ترازو گرمی دیجیتال از دقیق‌ترین و به‌روزترین فناوری‌ها در عرصه توزین بهره می‌برند. ترازوی گرمی دیجیتال با سرعتی کمتر از یک ثانیه و میزان خطای بسیار پائین در صنعت­ و شغل‌های حساسی مثل طلافروشی، فروش محصولات کمیاب دارویی، و گیاهی استفاده می‌شود و به همین دلیل به این نوع ترازو‌ها ترازوی طلاکشی و ترازوی مثقالی هم گفته می­شود. همچنین آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌های تولید و فروش دارو‌های شیمیایی و گیاهی به ترازو‌های گرمی بسیار دقیق نیازمندند که آن‌ها را ترازو‌های آزمایشگاهی می‌نامیم.

ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی

از انواع ترازوی دیجیتال گرمی است که تفاوت‌هایی با ترازو‌های معمول گرمی دارد. بسیاری از انواع ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی دارای شیشه هستند تا مواد در هنگام توزین در معرض هوا و واکنش شیمیایی حاصل از ترکیب با هوا قرار نگیرند.

ترازوی دیجیتال آشپزخانه

هم از انواع ترازوی دیجیتال است که کاربرد خانگی دارد و برای توزین مواد مختلف خوراکی برای استفاده در پخت شیرینی و خوراک‌های خانگی استفاده می‌شود. ترازوی دیجیتال آشپزخانه قابلیت وزن کردن از چندصدگرم تا چند کیلوگرم دارد.

ترازوی دیجیتال فروشگاهی

وسیله‌ای برای وزن کردن مواد مختلف با هدف فروش یا بسته‌بندی آنهاست که در فروشگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به جرات می‌توان گفت پرفروش‌ترین و پرکاربردترین انواع ترازوی دیجیتال در دنیا ترازو دیجیتال فروشگاهی است. ظرفیت وزن کردن انواع ترازوی دیجیتال فروشگاهی از ۳۰ تا ۷۰ کیلوگرم، یعنی به مقدار مورد نیاز خرید روزانه مردم است. ترازوی دیجیتال فروشگاهی توانایی‌های مختلفی علاوه بر توزین دقیق و سریع می‌تواند داشته باشد که عبارتند از: مجهز بودن به پارسنگ، داشتن چاپگر، توانایی اتصال به بارکد خوان، کارت خوان، چاپگر خارجی، رایانه، و صندوق پول، توانایی چاپ لیبل و بارکد، صفر کننده اتوماتیک، شمارش قطعه، جمع چند قلم کالا، قابلیت گزارش‌گیری و حسابداری، مجهز بودن به سیستم‌های امنیتی پیشرفته مثل رمز‌های ورود و حتی شناسایی کاربر با استفاده از سیستم‌های امنیتی از پیش تعریف شده.

ترازوی دیجیتال صنعتی

دستگاهی برای وزن کردن دقیق مواد مختلف، در بسیاری موارد با هدف بسته‌بندی آن در کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف است و باید شرایط خاصی داشته باشد. در محیط‌های صنعتی مانند فضای کارخانه‌های مواد خوراکی، ترازو به طور مرتب بامواد مختلف برخورد دارد، بنابراین برای شسته شدن و نظافت با آب و مواد شوینده در ارتباط است؛ آب و مواد مختلف هم می‌توانند به ترازو آسیب بزنند، و نه تنها باعث زنگ‌زدن و فرسودگی ترازو شوند، بلکه با نفوذ به داخل قطعه‌های الکترونیکی ترازو، باعث ایجاد خطر و خراب شدن ساختاری، یا وزن کشی نادرست ترازو شوند، ازین‌رو ترازوی دیجیتال صنعتی باید در برابر عوامل محیطی آسیب‌زا مقاومت کافی داشته باشد. به همین خاطر معمولا بدنه ترازوی دیجیتال صنعتی از فلز مقاوم یا بهترین نوع استیل ضد زنگ ساخته می‌شود تا هم قابل شستشو باشد، هم دچار آسیب زودهنگام نشود، و هم در مقابل ضربه‌های احتمالی در محیط صنعتی دچار صدمه زودرس نگردد. یکی از تفاوت‌های ترازوی دیجیتال صنعتی با ترازوی دیجیتال فروشگاهی محدود بودن تعداد کلید‌های صفحه کلید ترازوی دیجیتال صنعتی و پوشش‌دار بودن آن است تا درجه حفاظتی ترازو بالاتر رود. داشتن درجه حفاظتی و امنیتی یا IP بالا نشانگر ایمن بودن ترازوی دیجیتال صنعتی در مقابل شرایط نامساعد رطوبتی، دمایی، گرد و غباری، ریزش مواد، ضربه، و آسیب‌های دیگر است. برخلاف ترازوی دیجیتال فروشگاهی که دارای تنوع بسیار زیاد است، ترازوی دیجیتال صنعتی تنوع زیادی ندارد.

انواع ترازوی دیجیتال

ترازوی دیجیتال وزن کشی

یکی دیگر از انواع ترازوی دیجیتال است که برای وزن کردن افراد بزرگسال به کار می‌رود و انواع مختلف خانگی و باشگاهی دارد. بیشترینظرفیت معمول توزین ترازو‌های وزن کشی به زیر ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد، البته ترازوی دیجیتال وزن کشی بالاتر از ۲۰۰ کیلوگرم نیز وجود دارد. ترازوی دیجیتال وزن کشی اغلب به صورت زیرپایی تولید می‌شود که بسیاری از آن‌ها با گذاشتن پا بر روی آن فعالشده، وزن رادر مدت زمان کوتاهی نشان می‌دهند و پس از پائین آمدن از روی آن نیز پس از مدت کوتاهی خاموش می‌شوند.

ترازوی دیجیتال پزشکی

نیز از نمونه‌های ترازو دیجیتال است و در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها برای وزن کردن بیماران استفاده می‌شود. برخی از انواع ترازو دیجیتال پزشکی به صورت صندلی ساخته شده‌اند تا بیمار بتواند بر روی آن بنشیند و وزن او مشخص شود؛ و برخی دیگر مناسب ویلچر هستند که به آن ترازوی ویلچری گفته می‌شود و افرادی که توان ایستادن ندارند با ویلچر بر روی آن قرار می‌گیرند؛ وبعضی مخصوص تخت بیمارستانی هستند تا بیمار با تخت بر روی آن قرار گیرد.

ترازوی دیجیتال دام کشی

ترازو یا باسکول دیجیتال دام کشی نیز از انواع ترازوی دیجیتال است که برای وزن کردن حیوانات مختلف مانند پرندگان و چهارپایان استفاده می‌شود. ترازوی دیجیتال دام کشی نیز باید شرایط خاصی برای ثابت نگه داشتن دام، مانند میله و در ورود و خروج داشته باشد.

امروزه هزاران نوع ترازوی دیجیتال در دنیا تولید شده و می‌توان گفت انواع ترازوی دیجیتال دنیا را به تسخیر خود درآورده‌اند، و شاید زندگی بدون وجود ترازو دیجیتال برای هیچ کسی در مناطق شهری و پرجمعیت دنیا قابل تصور نباشد. به همین جهت تولیدکنندگان انواع ترازوی دیجیتال هر روز به دنبال به روزساختن ترازو‌ها و بالاتر بردن قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنهاهستند و می‌بینیم که تاکنون در این کار موفق هم بوده‌اند. البته خریدارانی که در پی خرید ترازوی مناسب برای کار و صنعت خود هستند، پیش از هر چیز باید توقع و انتظار‌های خود را از یک ترازو مشخص کنند و سپس به خرید آن اقدام نمایند تا آنچه تهیه و خریداری می‌کنند، مناسب نیاز و کار و حرفه آن‌ها باشد.

انواع ترازوی دیجیتال

جمع بندی نهایی

عامل مهمی که فراگیری ترازو دیجیتالی را افزون کرده است، امکان انطباق و سازگاری آن با قابلیت‌های روزآمدی است که بر اساس نیاز‌های جدید طراحی می‌شود. این امر نیز تنها به واسطه پایه اساسی ترازو‌های دیجیتال، یعنی دیجیتالی بودن و امکان سازگاری آن با انواع ابزار‌ها و فناوری‌های دیجیتال شکل گرفته است. به این ترتیب تصویر روشنی از ماهیت اینکه ترازو دیجیتال چیست برایمان ترسیم شده است تا بدانیم که فناوری دیجیتال نه‌تن‌ها به سبب دقت بیشتر در قیاس با نمونه‌های کلاسیک و مکانیکی، که به سبب به‌روز بودن آن و امکان همگام شدن با پیشرفت‌های روزمره، به ابزاری حیاتی برای سامانه‌های فروشگاهی و معامله‌های خرد تبدیل شده است.

با دانستن اینکه ماهیت ترازو دیجیتال چیست، بیشتر به دلایل اینکه چرا نمی‌توان به آسانی تعریفی واحد از یک ترازوی دیجیتال به دست داد، می‌رسیم. به اینکه چگونه این ابزار دیجیتالی پراستفاده در دنیای انبوه از معامله‌های خرد و نیاز سرسام‌آور به مصرف و خرید، به دستگاهی بزرگ‌تر و گسترده‌تر از یک ترازوی ساده معمولی با تعریف کلاسیک بدل شده است، که هر روز بر گستردگی عملکرد‌های آن افزوده می‌شود. ابزاری که دیگر نه یک ترازوی دیجیتال صرف، که مجموعه‌ای از چندین دستگاه است تا جوابگوی چندین نیاز همزمان با بیشترین سرعت باشد. نیاز‌هایی که هر روز شکلی تازه به خود می‌گیرند و ترازوی دیجیتال نیز همگام و همراه با آن به اشکال جدیدتری درمی‌آید.

خرید ترازو با بهترین قیمت

برای خرید ترازو با با بهترین قیمت به سایت ما مراجعه نمایید: scale.ir

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین