کد خبر: ۶۶۳۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

سخنگوی پیشین وزارت خارجه: پیچ‌های برجام باید محکم‌تر بسته می‌شد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان ضمن بازخوانی مسیر طی شده در انعقاد برجام گفت: باید پیچ های برجام را سفت‌تر می‌بستیم.
سخنگوی پیشین وزارت خارجه: پیچ‌های برجام باید محکم‌تر بسته می‌شد
آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا آصفی، در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه برجام یک ضرورت بود و نظام در پشت آن قرار داشت و کسی با انعقاد آن مخالفتی نداشت، گفت: البته از همان ابتدا بدبینی هایی به آمریکا و اروپا وجود داشت که این بدبینی ها نیز به حق بود.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه برجام یک مدتی توانست فرصت های خوبی را برای کشور به وجود آورد ولی آنچه که انتظار داشتیم، محقق نشد و حتی خسارت‌هایی نیز در این چارچوب به کشور وارد شد، تاکید کرد: من مذاکره در مورد برجام را دو سر سود می دانستم و همیشه گفته ام توافق کردن با آمریکا آسان تر از عملیاتی و اجرایی کردن آن است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در طول این سال ها نشان داده اند، مذاکره و توافق می‌کنند ولی در اجرای تعهداتشان دبه می کنند، افزود: بیانیه «الجزایر» را با آمریکا به امضا رسانده ایم ولی آنها اجرایش نکردند، در مورد افغانستان با آنها مذاکره کردیم ولی دولت واشنگتن در اجرای تعهدات خود دبه درآورد در ارتباط با موضوع برجام نیز با توجه به تجربیات پیشین، باید تضمین‌های بیشتری می‌گرفتیم و پیچ‌های آن را سفت تر می بستیم .

آصفی تصریح کرد: برجام این درس را برای ما داشت که به آمریکا و اروپا نباید اعتماد کنیم و نقطه قوت ما در داخل کشور است .

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که در اتفاقات سال گذشته بعد از سقوط هواپیمای اوکراین شاهد دخالت سفیر انگلیس در امور داخلی ایران بودیم و آیا به نظر شما نباید سفیر انگلیس در همان مقطع از کشور اخراج می‌شد، گفت: اخراج می توانست یکی از اقدامات باشد، ولی در برابر این گونه اقدامات می توان راهکارهای دیگری را نیز در پیش گرفت از جمله این که سفیر را احضار کرد، به صورت مکتوب به او اخطار دارد و یا اینکه سفیر را محدود کرد .

آصفی در این ارتباط افزود: محدود کردن یک سفیر به مراتب سخت تر از اخراج کردن آن است چنان که می‌توانیم یک سفیر متخلف را چنان محدود کنیم که از حیز انتفاع بیفتد و به نظر من محدود کردن یک سفیر اثرش بیش از اخراج کردن آن است.

وی در پاسخ به این سوال که به کدام یک از اقدامات ایران در عرصه دیپلماتیک نمره بالایی ها می دهد، تصریح کرد: جواب دادن به این سوال سخت است ما در عرصه مقاومت و در کشورهایی همچون سوریه، لبنان و عراق خوب عمل کردیم البته در چند سال اخیر با توجه به اولویت های ناخواسته ای که به کشور و وزارت خارجه تحمیل شده است کمی نسبت به همسایگان غفلت شده است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی کشور در این سال ها شرایط سختی را پشت سر گذرانده است و برخی اوقات وزارت خارجه باید کارهایی را انجام دهد که در قبال آن مسئولیتی ندارد، ولی انتظارها در ارتباط با انجام آن اقدامات، متوجه وزارت امور خارجه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین