کد خبر: ۶۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۵

جنبش موسیقی برای ریشه کنی فقر

میلیون ها نفر خوهان آن شدند که فقز به جزیی از تاریخ تبدیل شود
آفتاب‌‌نیوز : صدها هزار نفر در ده شهر جهان از جمله لندن، فيلادلفيا، پاريس، برلين، ژوهانسبورگ، رم، توکيو و مسکو به تماشای اين کنسرتها رفتند. برنامه های لايو 8 با برگزاری کنسرت در توکيو آغاز شد و کنسرت فيلادلفيا آخرين برنامه ای بود که به کار خود پايان داد.

از برجسته ترين لحظات اين رويداد هنری، اجرای زنده گروه پينک فلويد بود که برای نخستين بار پس از 24 چهارسال، ترکيب چهارنفره و اصلی آن با حضور راجر واترز، خواننده و آهنگساز قديمی اين گروه، بر روی صحنه قرار گرفت.
کنسرتهای لايو 8 در آستانه نشست رهبران هشت کشور صنعتی،گروه 8 که اين هفته در اسکاتلند ديدار می کنند، انجام شد و هدف آن جلب توجه و افزايش آگاهی درباره بحران فقر به ويژه در کشورهای آفريقايی بود.

کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد در هايدپارک لندن برای مدت کوتاهی به روی صحنه رفت و خطاب به حضار گفت: "شما سازمان ملل هستيد. تمام جهان به نشانه همبستگی با تهیدستان گردهم آمده است. من از طرف افراد فقير و افرادی که صدايشان را کسی نمی شنود، از شما تشکر می کنم." 

نلسون ماندلا، رهبر سابق آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ نیز اعلام کرد که مادامی که فقر و گرسنگی هست، آفریقاییان نمی توانند آرام زندگی کنند. وی از رهبران گروه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان استمداد کرد فقر را به تاریخ بسپارند. 

  ماندلا گفت: "مادامی که فقر زق زق می کند، آزادی واقعی را نخواهیم دید. اکنون فرصتی برای اقدام است. اکنون شما (رهبران گروه هشت) این قدرت را دارید که مانع از جنایت علیه بشریت شود."  

کنسرت خيريه Live 8 (لايو 8) لندن با اجرای مشترک پل مک کارتنی و گروه يو 2  در هايدپارک در مرکز اين شهر آغاز شد. بيش از دويست هزار نفر برای حضور در اين رويداد به هايدپارک سرازير شده بودند.

مدونا، کلد پلی، آر ای ام، ماريا کری، سر التون جان و گروه کين از جمله هنرمندانی بودند که در برنامه لندن به صحنه رفتند. پايان بخش برنامه لندن، اجرای دو گروه مشهور The Who و پينک فلويد بود و پل مک کارتنی نيز برای اجرای اختتاميه بار ديگر بر روی صحنه رفت.

بيل گيتس، بنیانگذار شرکت مايکرو سافت و بنیاد خیریه گیتس نيز در کنسرت لندن حضور داشت. 
  گیتس گفت: " معتقدم اگر مشکلات و راه حل را به مردم نشان دهيد، آنها به حرکت در خواهند آمد. ما اين کار را (مبارزه با فقر) می توانيم انجام دهيم و وقتی فقر را شکست دهيم، آن بزرگترين کاری خواهد بود که بشريت انجام داده است."   

در لندن  استینگ، خواننده انگلیسی، آهنگ "هر نفس تو" را در مقابل تصاویری از رهبران گروه هشت خواند و در پایان به آنها در استانه اجلاس این هفته شان گفت: "ما ناظر شما هستیم." 
براد پيت، بازيگر سرشناس هاليوود، در سخنانی در اين مراسم گفت:"بگذاريد از اين به بعد، محل تولد ما تعيين کننده خوشبختی و يا فلاکت ما نباشد. ما در (غرب) در نهايت ناز و نعمت بزرگ شده ايم. جهان سوم را فراموش نکنيم. ما می توانيم نسلی باشيم که دنيا را عوض می کند."

وی" افزود: "تا این کنسرت به پایان برسد، 30 هزار نفر در آفریقا جان باخته اند. فردا تا این موقع نیز 30 هزار نفر دیگر از بین رفته اند. این مساله معقول نیست. ما به همین دلیل امشب به اینجا آمده ایم."  
همزمان با رشته کنسرت های لايو8 ، بيش از 120 هزار نفر در شهر ادينبورگ، مرکز اسکاتلند، جمع شدند تا رهبران 8 کشور ثروتمند جهان را برای کمک به کاهش فقر در سطح جهان تحت فشار بگذارند. 
 
نيروی محرکه اين کنسرت ها، باب گلدوف خواننده و آهنگساز ايرلندی و از فعالان مبارزه با فقر است که گفته است اگر رهبران جهان بر سر چگونگی پايان دادن به فقر به توافق نرسند، به ميليون ها فرد فقير و آسيب پذير خيانت خواهند کرد.

اين کنسرت ها تکرار کنسرت خيريه باب گلدوف در سال 1985 است. وی در نامه ای سرگشاده که در مطبوعات بریتانیا به چاپ رسید، اعلام کرد که شرکت کنندگان میلیونی این رویدادها "بزرگترین حجت تاریخ" برای پایان دادن به فقری هستند که روزانه جان 50 هزار نفر را می گیرد.

در مرکز ژوهانسبورگ يک صحنه غول پيکر برای اجرای برنامه برپا شده و بر پرچمی که دور تا دور آن آويزان است، نوشته شده: به فراخوان جهانی برای مبارزه با فقر ملحق شويد.  
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین