کد خبر: ۶۶۳۲۳۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
دولت ماهانه، ۱۳ درصد سود وام ودیعه مسکن را از مستاجر دریافت می‌کند

نظر دو مرجع تقلید درباره دریافت وام ودیعه مسکن؛ ربا و حرام است

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به این سؤال که «اخیراً دولت به دنبال افزایش اجاره‌بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، 13 درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی‌شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟»، گفته است: قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی‌کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.
آفتاب‌‌نیوز :

با توجه به اعلام دولت برای پرداخت وام اجاره مسکن به مستأجرین، سؤالات و شبهاتی پیرامون این وام مطرح شده است که آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله علوی‌گرگانی مراجع معظم تقلید نظر خود را در قالب استفتاء بیان کرده‌اند.

سؤال:

سلام علیکم اخیرا دولت به دنبال افزایش اجاره بها در سطح کشور، «وام اجاره مسکن» را برای مستأجران مدنظر قرار داده و مقرر شده که مستأجر به صورت ماهانه، ۱۳ درصد سود این وام را به دولت پرداخت نموده و در پایان مدت اجاره نیز اصل وام را به دولت برگرداند. با توجه به اینکه این پول صرف رهن منزل شده و کسب و کاری با آن انجام نمی شود، آیا دریافت این سود از سوی دولت، ربا نیست؟

نظر دو تن از مراجع تقلید درباره دریافت وام ودیعه مسکن؛ ربا و حرام است

نظر شما را به اصل محتوای این وام که در مصاحبه ایرنا با آقای محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام شده، جلب می نمایم: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند، گفت: برای ضمانت، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته کفایت می‌کند. هم چنین اگر خانواده ای یارانه خود را به عنوان ضامن قرار نداده باشند می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند. محمودزاده گفت: از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود. وی در خصوص اقساط وام ٥٠ میلیونی مستاجران تهران، گفت: ماهانه ۵۴۰ هزار تومان سود این تسهیلات توسط مستاجران به بانک پرداخت می شود. این وام ۵۰ میلیون تومانی معادل یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه است و وقتی مستأجر فقط سود این وام را به بانک می‌پردازد، یک میلیون تومان به وی در اجاره بها کمک خواهد شد. این وام که برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، برای مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است با نرخ سود ۱۳ درصدی تعیین شده است، اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می کنند، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود.

پاسخ دفتر آیت الله صافی گلپایگانی:

علیکم السلام

قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.

پاسخ حضرت آیت الله علوی گرگانی:

باسمه تعالی

پاسخ استفتاء شما:

چون غالبا بانک اینگونه وامها را در قالب قرارداد جعاله به وام گیرنده میدهد و به نظر ما این نوع قرارداد در اینگونه وامها دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست لکن اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.

منبع: حوزه نیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
2
30
این بزرگواران در مورد سودهای بانکی که بخاطر تولید پول بدون پشتوانه و بدنبال آن تورم زایی و گرانی های بی حد و حساب نظری صریح ندارند؟!؟!؟!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
می فرمایند سود بانکی اشکال داشته و در اکثریت موارد رباست و دیرکرد آن نیز کاملا رباست
بله فرمودند شما یک سرچ بکنی دیگه اینو نمی پرسی
زمان اینترنته
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
همه مراجع سود بانکی رو دارای اشکال می دانند. شهامت و قدرت اصلاح نیاز است. شما نخواندی و نمی دانی بحث دیگری است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
14
6
یک عده فقط دنبال وام قرض الحسنه هستند معلوم نیست تکلیف سپرده گزاران و هزینه بانک چه می شود در هرصورت بهره ۱۳ درصد یک سوم تورم واقعی است و ربا محسوب نمی شود مسایل فقهی نیاز به بررسی مجدد دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
5
20
عجب گیری کردیم اگه وام نگریم باید بریم گور خوابی کنیم اگه وام هم بگیریم ربا هست و باید جهنم بریم .فقرا هم تو این دنیا هم تو اون دنیا در عذابند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
5
کل مملکت در ربا و حرام غرق شده
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
2
8
خيلي چيزها حرامه . خوردن و بردن بيت المال . دروغ گفتن . اموال ملي را وقف كردن .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین