کد خبر: ۶۶۳۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

دلایل دور شدن جمهوری‌خواهان از ترامپ

یک کارشناس روابط بین الملل با اشاره به کاهش روز افزون محبوبیت ترامپ حتی در میان جمهوری خواهان، به تشریح دلایل این کاهش محبوبیت پرداخته است.
دلایل دور شدن جمهوری‌خواهان از ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

سعید محمدی، کارشناس روابط بین الملل در این باره می نویسد: خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در مورد افول جایگاه دونالد ترامپ نزد طرفداران و جمع قابل توجهی از عناصر ذینفوذ حزب جمهوری خواه آمریکا و اقدام این گروه برای جمع آوری کمک مالی گسترده برای کمک به پیروزی جوبایدن، نوشت: «ده‌ها محافظه‌کار ثروتمند آمریکایی بر این باورند که دونالد ترامپ تهدید جدی برای دموکراسی و سلامت حزب جمهوری‌خواه در بلندمدت است. بنا بر این آنان فعالانه در تلاش برای حمایت از "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها هستند تا او بتواند دونالد ترامپ را در انتخابات پیش رو شکست دهد. این میلیونرهای جمهوری‌خواه به کارزاری تحت عنوان "پروژه لینکلن" کمک مالی می‌کنند که هدف‌اش را جلوگیری از انتخاب دوباره ترامپ اعلام کرده است. "پروژه لینکلن" تا کنون توانسته ۲۰ میلیون دلار را برای این منظور جمع آوری کند.»

این کارزار نشان می‌دهد که ترامپ با سرعت تمام در حال دور شدن از جمهوری‌خواهان است. واکنش ترامپ نسبت به شیوع کرونا و رفتارش در قبال برخورد خشن پلیس با معترضان به نقص حقوق سیاه‌پوستان هم در دورشدن جمهوری‌خواهان از او موثر بوده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از مقام‌های سیاسی سابق دولت "جورج دبلیو بوش" و مشاوران امنیت ملی سابق دولت‌های جمهوری‌خواه نیز اینک در جمع مخالفان دونالد ترامپ هستند.

بنابر این بررسی دلائل افول دونالد ترامپ در عرصه ریاستش بر کاخ سفید، از سویی و علل همراهی و حضور طیف های گسترده ای از جمهوری خواهان و مردم در مقابل او از دیگر سوی، حایز اهمیت است. امروز شاهد تشدید مخالفت مردم آمریکا با سیاست های شکست خورده و تبهکارانه فردی هستیم که با خودشیفتگی حاضر به پذیرش آبرومندانه شکست در میدان رقابت پیش رو نیست و به هر وسیله ای بدنبال ورود مجدد به کاخ سفید است.

دلائل افول ترامپ:

1- زیر پا گذاشتن اصول: دونالد ترامپ از بدو جلوس بر اریکه قدرت و حتی پیش از آن بر خلاف سلف جمهوری خواه خود نه تنها رونقی به باورها و اعتقادات سنتی این طیف سیاسی اجتماعی نداد، بلکه عملا باعث تضعیف حزب و آینده جمهوری خواهان شد. ترامپ هم چنین استقلال دستگاه‌های قضایی کشور ایالات متحده را مورد حمله قرار داد، رسانه‌ها را به تمسخر گرفت، قوانین و سنت های اجتماعی را دگرگون نمود، از شکنجه دفاع کرد، از رفتارهای خشن پلیس چشم‌پوشی نمود، از حامیانش ‌خواست به مخالفانشان حمله کنند و طیف های وسیع فرو دست جامعه را بشدت تضعیف و تحقیر نمود.

2- توسعه فاشیسم و نژاد پرستی در داخل آمریکا: در واقع ترامپ به جای تبعیت از سنت های جمهوری خواهانه، نوعی از فاشیسم قرن بیست‌ویکمی را نمایندگی نمود. فاشیسمی که نه تنها دشمن دموکراسی است بلکه شهروندی دموکراتیک و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را نیز تضعیف می نماید. به باور هانری ژیرو متفکر آمریکایی: «افزایش میزان نابرابری، فرهنگ ترس، عدم امنیت شغلی و سیاست‌های ریاضتی ظالمانه» از شاخص‌های فاشیسم دولت ترامپ است. در واقع ترامپ به اصول و باورهای نژاد پرستانه در آمریکا شاخ و برگ و قدرتی مضاعف داد.

3- توسعه فاشیسم در حوزه روابط بین الملل: در حوزه روابط بین الملل نیز اقدامات دونالد ترامپ منجر به رشد جریان‌های فاشیستی و به ویژه افراط گرایی در سراسر دنیا شد. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی در این باره نوشت: «ترامپ به جای بسیج کردن ائتلاف‌های بین‌المللی برای پرداختن به مشکلات جهانی به ترویج دکترین «هر کشور برای خودش» پرداخت و موضوعات مهمی مانند تجارت، تغییرات آب و هوا و صلح خاورمیانه آمریکا را به حاشیه برد.
علاوه بر این ها ترامپ در واقع به جای استفاده ازسازوکار گفتگو و دیپلماسی خلاقانه، علیه کشور های همسایه و حتی متحدان آمریکا توهین و تحقیر روا داشت، توافقات بین‌المللی را زیر پا گذاشت، از آنها خارج و یا فاصله گرفت، سازمان‌های چندجانبه را مورد تمسخر و توهین قرار داد، منابع وزارت خارجه آمریکا را محدود و در عین حال به سیاست های رادیکال هراس افکنانه با اهداف تشدید کننده فضای نظامی گری قوت بخشید.

4- همدستی ترامپ با ویروس کرونا: در مقابل دیدگان مردمان جهان ناباورانه دولت دونالد ترامپ به جای همکاری و مشارکت جهانی برای شکست دادن ویروس کرونا به همدستی استراتژیک با این ویروس مهلک همت گماشت. دونالد ترامپ به ویژه در شش ماه گذشته که جهان سخت ترین شرایط پاندومی را تجربه می نماید، نوعی جدید از سیاست های تحریمی مبتنی بر «فاشیسم اقتصادی» علیه کشورهای مستقل عضو جامعه بین الملل را برقرار نمود. این روند با هدف افزایش فشارهای اقتصادی برای وخیم نمودن اوضاع اقتصادی و به تسلیم وادار نمودن کشورهای مستقل بجای کمک و امداد به آنها، سازمان یافت. فشار هایی که از یمن تا ایران و از ایران تا ونزوئلا و در مورد بیش از سی کشور مستقل در سراسر جهان انجام می پذیرد. این ستیزه جویی برتری طلبانه و بیماری ناشی از خود شیفتگی ترامپ نه تنها مردمان جهان، بلکه ملت آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داد و در نتیجه قریب به یکصد و پنجاه هزار نفر از مردم آمریکا را هم به کام مرگ فرستاد.

5- ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای رنگین پوستان، مهاجرین و دیگر خدا باوران: دونالد ترامپ بر اساس منش فاشیستی برای هیچ یک از ملل، فرق و خدا باوران در آمریکا و مردمان جهان بجز اندکی از صهیونیست ها ارزشی قائل نیست. او حتی صراحتا در جلسه ای در سال 2018 در دفتر کاخ ریاست جمهوری با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی که در آمریکا وجود دارد از السالوادور، هائیتی و کشورهای آفریقایی به عنوان چاه فضولات یاد نمود. بنابر باورهای ترامپ شهروندان رنگین پوست و دیگر ملل صرفا مستحق طرد و اخراج از جامعه می باشند. دو قطبی تفرقه افکنانه ای که جایگاهی نزد بسیاری از مردم آمریکا و جهان ندارد.
با این اوصاف افزایش تشدید موج روز افزون ریزش آراء دونالد ترامپ حتی در میان طرفداران سابق و طیف های گسترده جمهوری خواهان این کشور، امری اجتناب ناپذیر محسوب و بدین ترتیب احتمال اخراج چنین عنصر هراس آوری از کاخ سفید با اراده و رای ملت آمریکا چندان دور از ذهن نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین