کد خبر: ۶۶۳۴۷
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۳

مخالفت روسیه با طرح عربستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه (روس‌اتم) با پیشنهاد تعدادی از دولتهای عربی برای حل مناقشه اتمی ایران که از سوی وزیر امور خارجه عربستان مطرح شده مخالفت کرده‌است.

بنابرگزارش بی‌بی‌سی سعود الفیصل درمصاحبه‌ای که در شماره اخیر هفته‌نامه اقتصادی MEED به چاپ رسیده از پیشنهاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (به جز عراق) جهت تاسیس کنسرسیومی برای فروش اورانیوم غنی‌شده به ایران سخن گفته‌است. بر مبنای این پیشنهاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به میزان نیاز نیروگاه‌هایی که ایران در آینده خواهد داشت به کشورمان سوخت اتمی بفروشند.

اما یک روز پس از انتشار این مصاحبه، سرگئی کرینکو، رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه گفته که چنین کنسرسیومی را کشورهایی باید تشکیل دهند که در حال حاضر دارای فناوری غنی‌سازی اورانیوم هستند تا بدین ترتیب این فناوری به دست هر کشوری نیفتد.
هیچیک از کشورهای عربی تاکنون به فناوری غنی‌سازی اورانیوم دست نیافته‌اند.

رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه در مقابل به ایران پیشنهاد داده‌است که سهامدار تأسیسات بین‌المللی غنی‌سازی اورانیوم در شهر «آنگارسک» سیبری شود و علاوه بر اورانیوم غنی‌شده برای سوخت نیروگاه اتمی خود خدمات مربوط به آن را نیز دریافت کند و در سود این تأسیسات نیز سهیم باشد.

در حالی که آمریکا و متحدانش هدف کشورمان از غنی سازی اورانیوم را دستیابی به سلاح اتمی می‌دانند جمهوری اسلامی ایران همواره تصریح کرده که تنها به دنبال بهره‌برداری صلح‌جویانه از فناوری غنی‌سازی اورانیوم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین