محمدعلی ایازی، در خصوص مباحث مربوط به واگذاری بخشی از کوه دماوند به سازمان اوقاف و بعد تکذیب این موضوع و واگذاری کامل آن به منابع طبیعی، به آیات قرآن کریم در سوره انفال اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا باید گفت که دماوند یک اسم کلی است که وقتی به آنجا میرویم، میبینیم که چندین روستا زیرمجموعه آن قرار دارند؛ مشابه این در مورد کوه سبلان هم هست؛ و، چون بحث موضوعی است باید به صورت دقیق مشخص شود که کجای دماوند مورد بحث بوده است؛ اگر خود کوه باشد که مثل مراتع، جنگلها و دریاها، اینها جزء انفال هستند و جنبه شخصی ندارد؛ البته میتوانند اجاره دهند؛ مثل گذشته که برخی انفال را اجاره میدادند.
عضو برجسته مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح بیشتر لغت انفال گفت: انفال در لغت به معنی کار غیر واجب است، اما در اصطلاح به اموالی گفته میشود که در اختیار دولتهاست و در اختیار شخص خاصی نیست و کسی هم نمیتواند این اموال را در اختیار و انحصار خودش بگیرد و دست ید ملکیت بر آن بگذارد؛ مثل مراتع، جنگلها، کوهها، آب دریاها، دریاچهها و ... که اینها به اصطلاح امروزی اموال عمومی هستند.

این قرآن پژوه خاطرنشان کرد: البته الان گاهی به نقاطی مثل شمال کشور که میرویم، میبینیم که قسمتی از جنگلها مالک شخصی دارند و اصلا جز محدوده یک روستای خاص محسوب میشوند؛ یعنی درست است که جنگل است، اما اینطور نیست که مالک شخصی نداشته باشد؛ و از این رو فقط یک سری جاهای عمومی هست که ملکیت آن شخصی نبوده و مالکیت آن عمومی است.
ایازی خاطرنشان کرد: حالا که بحث دماوند مطرح شده، بد نیست اشاره شود که امامزادهای در یکی از روستاهای محدوده دامنه کوه دماوند گذاشتهاند که من برای اولین بار در ۴۰ - ۵۰ سال اخیر شنیدم و آن مسئله امامزاده هارث است؛ بحق اسمهای عجیب و غریب است که میشنویم! این هم خودش مسئلهای است که این اصلا وجه تملکش برای کجا و چی بوده که این جای بحث است. این اصلا روشن نیست که بتوانیم راجع به آن صحبت کنیم.
وی افزود: امامزادههای زیادی در محدوده دماوند هستند که اکثرشان علمای زیدیه هستند و اصلا امامزاده نیستند، حتی همین امامزاده بالای روستای کن یعنی امامزاده داوود هم همینطور است. من یکباری که به این مکان رفتم و شجره نامه آن را نگاه کردم، دیدم که تقریبا با ۱۳ واسطه به امام معصوم میرسد و بعد هم تحقیق کردم دیدم ایشان از علمای زیدیه هستند؛ یعنی ایشان با یک، یا دو یا حتی سه واسطه به امام معصوم نمیرسد که لفظ امامزاده به آن اطلاق شود، بلکه با ۱۳ واسطه به امام معصوم میرسد و از علمای قرن چهارم هست؛ امامزاده هارث هم ممکن است مثل ایشان باشد.
این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همینطور در اصفهان هم امامزادههایی هستند که اصلا جزو دراویش هستند؛ دراویش دوره متأخیر قرن چهارم و پنجم و حتی برخی برای قرن دهم هستند که حالا عنوان امامزاده روی آن گذاشته اند.
امام زاده فرزند بلافصل امام است یا حداکثر نوه امام وبقیه نسلهای متوالی امام هستند.اگر بخواهیم نسلهای دوم به بعد امام را امام زاده درنظر بگیریم کلیه افراد سیدی که اکنون زنده هستند پس از فوتشان می شود برقبر آنها گنبد وبارگاه وامامزاده درست کرد.طبق گزارش یکی از نمایندگان مجلس دو دوره قبل ما درابتدای انقلاب 1500 امام زاده داشتیم واکنون 4500 امامزاده داریم .البته فکر می کنم از زمان گزارش این نماینده تا بحال مردم تعداد امام زادگان رابه تعداد 6000 رسانده باشند. امام زاده های مورد تایید فقط امام زادگانی هستند که علاوه بر نسب قوی دارای خصایل امام بوده وصاحب کرامات نیز باشند.متاسفانه بزرگانی در روستاها در قرنهای گذشته وجود داشته اندکه پس از فوت برقبر آنها گنبد دبارگاه درست شده است ومردم آنها را امام زاده پنداشته اند واز طرفی چون ملت ما همیشه همه چیز را غلو وبزرگ نمایی میکنند ودر انتقال اخبار وروایات دنیایی شاخ وبرگ به خبر وروایت اولیه اضافه می کنندوخبروروایت اولیه را طوری تغییر می دهند که خبر وروایت کاملا دگرگون وچیز دیگری می شودلذا اخبار وروایاتی که مردم روایت می کنند به هیچ وجه قابل استناد نیست ونمی شود از سخنان مردم به واقعیت شناسایی این امامزاده ها رسیدهمچنین اگر از امام زاده ای در کتابی نام برده شده باشد انطباق آن امام زاده ذکر شده در کتاب با قبر های موجود بسیار سخت است وتنها راه شناسایی واقعی بودن این امام زاده ها تست پی سی آر دی ان ا و بررسی کروموزوم ایگرگ است.
تو هر کوچه پس کوچه ای امامزاده درست کردن و کاسبی راه انداختن!! این همه امامزاده عرب تو ایران چکار میکردن؟!
خواهشا لطف کنید یه سری به استان کهگیلویه و بویراحمد بزنید و به مسئولین مربوطه بگید ترا خدا اینهمه امامزاده چطور در این استان پیدا شده. هرگوشه ای که میریم یه امام زاده هست.باور کنید تو کوههای صعب العبور هم مقبره امام زاده هست.مگه میشه هرجا روستایی بوده یا چشمه آبی ، امام زاده هم باشه جدا از مکانهای شهری که دو رو برش همه امام زاده هست.