کد خبر: ۶۶۳۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

سقوط تقاضا برای طلا

تقاضای جهانی برای خرید طلا در سه ماهه دوم و نیمه اول سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد اما تقاضا برای طلا به عنوان کالای سرمایه گذاران به رکورد بالایی صعود کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

جدیدترین گزارش شورای جهانی طلا نشان داد مجموع تقاضای جهانی برای طلا که شامل سرمایه گذاری، جواهرات، فناوری و خرید بانکهای مرکزی است، در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱۵.۷ تن رسید و مجموع تقاضا در نیمه اول سال را شش درصد کاهش داد و به ۲۰۷۶ تن رساند.

پاندمی کووید ۱۹ عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار طلا در سه ماهه دوم بود و تقاضای مصرف کننده را به شدت محدود کرد در حالی که باعث پشتیبانی از تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند شد.

سقوط تقاضا برای طلا

مجموع سرمایه گذاری برای طلا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ که شامل سرمایه گذاری در صندوقهای ETF طلا و شمش و سکه طلا بود، به رکورد تاریخی ۱۱۳۰.۷ تن به ارزش ۶۰ میلیارد دلار رسید.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، واکنش بانکهای مرکزی و دولتهای جهان به پاندمی که به شکل کاهش نرخهای بهره و تزریق نقدینگی صورت گرفت، باعث شد در نیمه اول سال ۷۳۴ تن طلا وارد صندوقهای ETF طلا شود و موجودی طلای آنها به رکورد ۳۶۲۱ تن افزایش پیدا کرد. ورود سرمایه به این صندوقها کمک کرد قیمت طلا به دلار ۱۷ درصد در مدت مذکور رشد کند.

در مقابل، سرمایه گذاری در شمش و سکه طلا در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ به پایینترین حد در ۱۱ سال اخیر سقوط کرد و بر مبنای سالانه ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد و به ۳۹۶.۷ تن رسید. بسیاری از کشورها در سه ماهه دوم همچنان تحت محدودیتهای قرنطینه بودند و این امر به تقاضا برای شمش و سکه طلا ضربه زد هر چند که طلا به دلار آمریکا به بالاترین حد در هشت سال اخیر صعود کرد و قیمت طلا به بسیاری از ارزهای دیگر هم رکورد شکست.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار آمریکا در ۱۹۵۳ دلار و ۴۰ سنت بسته شد که بالاترین قیمت نهایی ثبت شده تاکنون بود.

شورای جهانی طلا در این گزارش به تفاوت رفتار سرمایه گذاران در شرق و غرب اشاره کرد. در حالی که سرمایه گذاران در شرق به خصوص در آسیا و خاورمیانه به سودگیری از افزایش قیمتها می پردازند اما سرمایه گذاران در بازارهای غربی مانند اروپا و آمریکای شمالی به خرید و سرمایه گذاری متمرکز شده اند.

تقاضا برای جواهرات طلا در سه ماهه دوم ۵۳ درصد کاهش سالانه داشت و به رکورد اندک ۲۵۱ تن رسید و باعث شد مجموع تقاضا در نیمه اول سال ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده و به ۵۷۲ تن برسد. تقاضای چین برای جواهرات در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۲ درصد بر مبنای سالانه کاهش یافت و به ۱۵۲.۲ تن رسید چرا که پاندمی کووید ۱۹ تاثیر چشمگیری بر وضعیت مالی مصرف کنندگان گذاشت.

طلای مورد استفاده در فناوری در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۳ درصد کاهش یافت و به ۱۳۹.۹ تن رسید. در این بین، خرید بانکهای مرکزی به ۲۳۳ تن بالغ شد که ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش داشت.

بر اساس گزارش مارکت واچ، شورای جهانی طلا همچنین اعلام کرد عرضه جهانی طلا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیتهای قرنطینه در بسیاری از کشورهای استخراج کننده طلا، به میزان شش درصد کاهش پیدا کرده و به ۲۱۹۲ تن رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین