کد خبر: ۶۶۴۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

حکم اعدام "جوهر سارنایف" بمبگذار ماراتن بوستون لغو شد/اعتراض ترامپ

پس از آنکه قاضی دادگاه استیناف در آمریکا حکم اعدام جوهر سارنایف را که در سال ۲۰۱۳ به همراه بردار بزرگترش در بمبگذاری مارتن بوستون مشارکت داشت لغو کرد، دونالد ترامپ این اقدام را "مضحک" توصیف کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به لغو حکم اعدام جوهر سارنایف گفت: این مضحک است. درباره آن فکر کنید. این خنده‌دار است. او جانوری است که افراد بسیاری را کشت.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قاضی دادگاه استیناف در آمریکا حکم اعدام جوهر سارنایف را که در سال ۲۰۱۳ به همراه بردار بزرگترش در بمب‌گذاری مارتن بوستون مشارکت کرد، لغو کرده و دستور داده که بخشی از اتهام‌های طرح شده علیه او در دادگاهی جدید بررسی شود چرا که قاضی دادگاه اول می‌بایست آن دسته از اعضای هیات‌ منصفه که قبل از دادگاه و صدور حکم سارنایف او را گناهکار خوانده بودند، برکنار می‌کرده است.

جوهر سارنایف در جریان آن واقعه به همراه برادرش، تیمورلنگ، دو بمب را در میان تماشاگران و نزدیک خط پایان مارتن بزرگ سالانه بوستون منفجر کردند که در پی آن سه تن کشته و بیش از ۲۶۰ تن مجروح شدند.

قاضی دادگاه استیناف با لغو حکم اعدام جوهر سارنایف او را به حبس ابد محکوم کرده اما همزمان دستور داده است که بخشی از اتهام‌های او دوباره در دادگاهی جدید بررسی شود؛ اتهام‌هایی که در میان آنها جرایمی وجود دارد که در صورت تایید می‌تواند حکم اعدام به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، جوهر و برادر بزرگترش تیمورلنگ سارنایف شهروندی آمریکا و قرقیزستان را داشتند و اجداد آنها هم اهل چچن‌اند. این دو در روز ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۳ دو بمب را که در کوله‌پشتی‌های خود جا داده بودند در نزدیکی خط پایان ماراتن بوستون کار گذاشتند و خود از محل دور شدند.

پس از شناسایی این دو برادر، عملیات بزرگی در سطح شهر بوستون شکل گرفت و پلیس و یگان ضدتروریست بوستون برای سه روز در تعقیب جوهر و تیمورلنگ بودند. تیمور سارنایف در جریان تیراندازی پلیس کشته شد اما جوهر که زخمی هم شده بود چند روز بعد در حالی که درون یک قایق تفریحی پارک شده در حیاط یک خانه در حوالی بوستون پنهان شده بود، دستگیر شد.

اوراجری تامپسون، قاضی دادگاه استیناف روز جمعه، ۳۱ ژوئیه، گفت: "اشتباه نکنید، جوهر مابقی عمرش را در حبس خواهد گذراند و تنها مورد باقی مانده این است که آیا عمر او با اعدام به پایان خواهد رسید یا پشت میله‌های زندان".

جوهر سارنایف در حال حاضر در زندان فدرال "سوپرمکس" در شهر فلورنس ایالت کلورادو نگهداری می‌شود، زندان مخوفی که به آلکاتراس کوه‌های راکی شهرت یافته است.

در سال ۲۰۱۵ وکلای جوهر سارنایف نوشته‌های دو تن از اعضای هیات منصفه دادگاه را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کردند که در آنها این افراد حتی پیش از آغاز دادگاه سارنایف را "یک اشغال" خوانده بودند. این وکلا با استناد به این پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی این دو عضو هیات منصفه را متهم کردند که پیش از شنیدن دفاعیات و اتهامات از گناهکار بودن جوهر سارنایف سخن به میان آورده‌اند و به این ترتیب از بی‌طرفی که از اعضای هیات منصفه انتظار می‌رود قصور کرده‌اند.

وکلای جوهر سارنایف همچنین تیمورلنگ، برادر بزرگتر را مسئول برنامه‌ریزی و تدارک بمبگذاری خواندند و به این ترتیب مدعی شدند که جرم جوهر نباید به سنگینی برادرش تلقی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین