کد خبر: ۶۶۴۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

تازه‌ترین خبرها از جشن خانه سینما

رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران با تاکید بر اینکه خانه سینما آمادگی صرف هزینه برای جشن بزرگ سینمای ایران را ندارد، گفت: امسال خیلی شبیه خودش است و بیش‌ از پیش غیر قابل‌ پیش‌بینی، به همین دلیل سعی می‌کنیم با روشی خلاق، مانع حذف کامل این رخداد مهم از تقویم سینمایی سال ۹۹ شویم.
تازه‌ترین خبرها از جشن خانه سینما
آفتاب‌‌نیوز :

رامین حیدری فاروقی درباره وضعیت برگزاری بیست‌ودومین جشن خانه سینما و نحوه داوری آثار سینمایی با توجه به اینکه پیش‌تر برگزار نشدن احتمالی آن مطرح شده بود، بیان کرد: بر اساس شرایط پیچیده کنونی و غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط، به نظر می‌رسد اجرای آیین و مراتبی شبیه به سال‌های گذشته غیرممکن باشد. هیئت مدیره خانه سینما نیز بر این باور است که گذشته از مسائل مربوط به محدودیت برای اجتماعات و فاصله‌گذاری بهداشتی، نظر به تنگناهای معیشتی گروهی از اعضای خانه سینما، اولویت اختصاص بودجه مربوط به این حوزه است و خانه سینما آمادگی صرف ‌هزینه برای جشن‌ بزرگ سینمای ایران را ندارد.

او افزود: در جلسه مشترک هیئت‌ رییسه آکادمی ( انجمن‌ عالی هنرها و فنون سینمایی ایران) و هیئت ‌مدیره خانه سینما مصوب شد، با توجه به مصوبه سال‌گذشته مبنی بر فراهم آوردن شرایط ثبت‌نام ‌و ‌ارائه مدارک شرکت در رقابت، اعلام برگزیدگان سینمای ایران به شکل غیرحضوری و رأی‌گیری بدون ‌استفاده از فرم‌های مسبوق اعلام آراء و از طریق وب‌ سایت جشن و اپلیکیشن مربوطه و رأی‌گیری دیجیتال صورت گیرد. در حال حاضر مشغول پیگیری طراحی و اجرای این امکانات با پشتیبانی خانه سینما هستیم.

حیدری فاروقی ادامه داد: اگرچه امکان گردهم آمدن و شادکامی ناشی از برپایی آیین جشن که از ارکان هویتی خانواده سینمای ایران است فراهم نیست و اگر چه دقیقاً معلوم ‌نیست با توجه به اهمیت طراحی تخصصی و مسائل مربوط به حفظ امنیت‌آراء در برابر هک شدن و مواردی از این دست، که کار را سخت می‌کند، چه زمانی به این امکان دست‌خواهیم یافت؛ اما توافق جمعی، تلاش برای ایجاد این زیر ساخت‌ها در اسرع وقت است تا پس از آن با در نظر گرفتن وضعیت پیش‌رو ببینیم آیا ممکن است از طریق رأی‌گیری به‌شیوه جدید که در آینده ‌نیز از سرمایه‌های آکادمی خواهد بود، برگزیدگان را شناخت و اسامی‌ را اعلام کرد؟ و حتی به شکلی ابداعی در همراهی با نمایندگان کادر درمان و اماکن گوناگون به شکل آنلاین و در هر جا با حضور تعداد کم، برگزیدگان را معرفی کرد و فرصت تشویق را حتی با تأخیر نسبت به زمان معمول از دست نداد؟

وی خاطرنشان کرد: به هر حال شاید برای گروهی، فیلم‌های اکران شده مربوط به جشن امسال، درخششی استثنایی و تکرار نشدنی باشد. جامعه و سینمای ما به تشویق احتیاج دارد، به دلیلی برای شکل دادن به واقعه‌ای خوشایند نیازمند است و این قاعده‌ی هنر - صنعتِ سینماست و تشریفات نیست، مزید بر علت نیست، از اصول و مبانی است. سینما به خبر، به توجه، به یادآوری نیاز دارد و باید برایش کوشید تا انواع سرمایه‌های مالی و ذوقی و انسانی تشویق و تبلیغ شوند. ما سعی خواهیم کرد تا آخرین زمان ممکن از روشی خلاق، مانع حذف کامل این رخداد مهم از تقویم سینمایی امسال شویم اما امسال، خیلی شبیه خودش است و بیش‌ از پیش غیر قابل پیش‌بینی. چند ‌هفته دیگر با انتخابات هیئت مدیره مواجه هستیم و در کنارش هزار امر غیر مترقبه.

رییس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران در ادامه اظهار کرد: اما آن‌چه مهم است، طراحی و اجرای ساز و کار جدید رأی‌گیری و شمارش آراء است که برایش می‌کوشیم و اگر بودیم و به سرانجام رسید و شرایط اجازه داد، در صورت وجود اسپانسر، راهی برای برگزاری مراسمی معقول، کم هزینه و نمادین و منطبق با پروتکل‌های بهداشتی هم مورد بحث است.

حیدری فاروقی در پاسخ به اینکه با توجه به زمان‌بر بودن این تلاش‌ها برای رسیدن به نتیجه مطمئن آیا برنامه دیگری که به طور قطعی در روز ملی سینما (۲۱ شهریور) برگزار شود، تدارک دیده می‌شود یا خیر؟ گفت: برای روز ملی سینما در صورت فراهم بودن شرایط و تأیید مراجع بهداشتی مسئول، اگر مراسمی باشد، نمادین، از راه دور و به شکل نوعی بزرگداشت خواهد بود که شکل و اندازه نهایی و تعداد حاضرین و مکان آن، طبیعتاً به اولویت‌های بهداشتی مربوط خواهد بود. اما اخد رأی و جمع‌بندی و اعلام آن به وسیله سایت و اپلیکیشن، در صورت امکان، به هر ترتیب که باشد و اگر میسر شود که ترجیح ما است، حتماً ساز و کاری است که برای اعلام برگزیدگان سینمای ایران، بیش از این‌ها زمان خواهد برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین