کد خبر: ۶۶۴۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

در کدام استان ها اپیدمی کرونا در حال کاهش است؟

دکتر علی اکبر حق دوست، معاون وزیر بهداشت در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد مسایل مختلف بیماری کرونا سخن گفت.
در کدام استان ها اپیدمی کرونا در حال کاهش است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه مهم ترین بخش های این گفت و گو را می خوانید.

دکتر علی اکبر حق دوست:

♦ویروس کرونا یک شطرنج باز حرفه ای است و با کوچک ترین حواس پرتی مردم به راحتی کیش و مات می شویم.

♦در دو ماه گذشته در همه نقاط کشور شیوع بیشتر داشتیم و این بیماری در همه شهر ها و روستا های کشور نفوذ پیدا کرده است.

♦برخی از شهر ها که در 5 هفته گذشته آلودگی زیاد داشتن کم کم ایپیدمی بیماری درآن ها در حال پیر شدن است و امید است به زودی با رعایت پروتکل های بهداشتی از بین برود.

♦کرونا در استان های غربی؛ کرمانشاه، همدان ، خوزستان تقریبا رو به کاهش و محدود شدن است همچنین در استان جنوبی؛ بوشهر و بندر عباس ابتلای بیکاری به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

♦شمال شرقی، خراسان رضوی نقطه ای که باید همه به آن توجه کنند و ممکن است اتفاقات ناگوار در آن رخ دهد.

♦شهر های بزرگ اپیدمی دور تر پاک می شود؛ تهران از همان روز اول در وضعیت هشدار قرار گرفت.

♦یکی از دلایل کنترل کرونا ماسک زدن مردم است اما ماسک به تنهایی کافی نیست، در مکان های شلوغ حتی اگر همه ماسک داشته باشند باز هم این ویروس به دیگران منتقل می شود.

♦ماسک خطر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد اما هرگز درصد انتقال را صفر نمی کند.

♦عزاداری محرم اگر مستحب و به آن تاکید شده است اما حفظ سلامت و عدم ایجاد خطر برای دیگران واجبات است در این شرایط خاص ترجیح بر این است که این مراسم به صورت سبک و با فاصله در مکان های باز برگزار شود، اگر بتوانیم از راه دور همان حس و شور را دریافت کنیم ضرورتی برای راه اندازی دسته عزداری و تجمعات نیازی نیست.

♦کنکور خود استرس آور است اما استرس اضافی برای داوطلبان مضر است ستاد مقابله با کرونا مکان امن با اصول بهداشتی برای کنکور تدارک دیده است و جای هیچ نگرانی برای داوطلب وجود ندارد. کنکور سراسری در موقع مقرر برگزار می شود مگر شرایط تغییر کند که در آن صورت تصمیم جدید برای این آزمان گرفته می شود.

♦با تغییر کوچک در تعاریف تمام مفهموم تغییر می کند؛ نباید به شایعات توجه کنیم، موارد قطعی اعلام می شود، موارد مشکوک و مواردی که تست آن ها منفی شده است اعلام نمی شود، افراد زیادی بدون علامت هستند و حتی در تست هم مشخص نمی شود.

◊جمشد گلپور، دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت در ارتباط تلفنی با شبکه دو :

♦قیمت ماسک مصوب است؛ ماسکی که در شبکه توزیع ما قرار دارد با قیمت 1500 تومان در حال عرضه شدن است اما برخی از کارگزینی ها و تولید های زیر زمینی با قیمت بالاتر ماسک را وارد بازار می کنند.

♦اگر ماسک در داروخانه ها گران از قیمت مصوب فروخته شود تخلف است و با آن ها برخورد می شود، شهروندان می توانند گزارش تخلفات را از طریق 124 اطلاع دهند.

◊فاطمی؛ نایب رئیس انجمن داروسازان در ارتباط تلفنی با شبکه دو :

♦مسئولین برای نظارت به داروخانه ها مراجعه کنند ؛ آیا شرکت پخش، ماسک را به قیمت مصوب به داروخانه داده است؟

♦شرکت های رسمی مجوز دار ماسک را به داروخانه با قیمت بیشتر می دهند و داروخانه هم مجبور است با همان قیمت به متقاضی بفروشد.

دکتر علی اکبر حق دوست:

♦نادانستنی ها از ویروس کرونا بیشتر از دانستنی هاست، کرونا، ویروس عجیبی است وقتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود تغییر ژنتیک پیدا می کند.

♦خوشبختانه بر اساس آمارهایی که توسط سازمان بهداشت جهان اعلام شده مرگ و میر ایران در سطح وسط و رو به پایین قرار دارد.

♦بیماری مرگ و میر در سنین بالاتر و بالای 65 سال و با بیماری زمینه ای بیشتر است، اشکال شدید در کودکان کمتر از بزرگسالان است.

♦استرس نابه جا ایمنی را کاهش می دهد، فرد از زمانی که متوجه می شود که کسی از اطرافیان مبتلا شده تا مدتی باید ایزوله شود و با کسی در ارتباط نباشد، بعد از 7 روز اگر علائم نداشت مبتلا نشده است.

♦پیچیدگی در ویروس در حدی است که مشخص نیست واکسن تولید شده تا چه اندازه می تواند در مهار آن کمک کند. باید بدون واکسن و دارو و تنها با رعایت بهداشت این بیماری را کنترل کنیم.

منبع: خبرنیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین