کد خبر: ۶۶۴۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸

کمیسیون امنیت ملی موضوع تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان را بررسی کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بررسی موضوع تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان در نشست امروز کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: اقدامات هواپیمایی ماهان و کادر حرفه‌ای پرواز آن مورد تقدیر نمایندگان قرار گرفت و مقرر شد کمیته‌های امنیت، حقوق بشر و روابط خارجی کمیسیون راهکارهای مواجهه با این اقدام خطرآفرین آمریکا را پیگیری کنند.
کمیسیون امنیت ملی موضوع تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان را بررسی کرد
آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: جلسه امروز عصر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با محوریت موضوع بررسی ابعاد مختلف تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی در فضای سوریه با حضور مسئولینی از سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی ماهان و وزارت امور خارجه برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این نشست، اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن اعتراض به رفتار غیرقانونی و بی‌منطق آمریکایی‌ها، بر پیگیری موضوع در مجامع بین‌المللی تاکید کردند.

عمویی با بیان اینکه اقدامات هواپیمایی ماهان و کادر حرفه ای پرواز آن مورد تقدیر نمایندگان قرار گرفت، گفت: مقرر شد کمیته‌های امنیت، حقوق بشر و روابط خارجی راهکارهای مواجهه با این اقدام خطرآفرین آمریکا را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست گفت: علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن مرور بر واقعه رخ داده درباره هواپیمای ماهان در شامگاه ۲ مردادماه، تاکید کرد که این هواپیما در مسیر از پیش تعیین شده و معرفی شده در فضای سوریه در حرکت بوده که متوجه حضور جنگنده های آمریکایی در نزدیکی خود شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از قول عابدزاده اظهارداشت: هواپیمای آمریکایی بر خلاف همه قواعد رفتار خطرآفرینی داشته و تا ۵۰۰ پایی به هواپیمای ایرانی نزدیک شده است، در پی این رفتار تحریک‌آمیز هواپیمای آمریکایی، خلبان ایرانی به درستی بر اساس دستورالعمل‌ها، در ارتفاع هواپیما تغییر ایجاد کرده است که این تغییر سریع در ارتفاع موجب آسیب به تعدادی از مسافران و کادر پرواز شده است.

عمویی همچنین به حضور محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این نشست اشاره کرد و گفت: معاون وزیر امور خارجه هم با تشریح موارد نقض حقوق بین الملل در اثر این اقدام خطر آفرین جنگنده های آمریکایی گفت: این تعرض، از چند منظر خلاف حقوق بین‌المللی بوده است، اولا حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در فضا و خاک سوریه است که به آنها حقی برای رهگیری هواپیمایی را نمی‌دهد. ثانیا ایمنی پرواز، به عنوان یک اصل اساسی حقوق هوانوردی مورد خدشه قرار گرفته است. ثالثا نحوه نزدیک شدن جنگنده‌های آمریکایی کاملا غیرحرفه‌ای و خطرآفرین بوده است.

بهاروند در این نشست خبرداد که وزارت امور خارجه موضوع را از طریق دبیرکل سازمان ملل هم پیگیری می کند.

نماینده هواپیمایی ماهان هم در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که پروازهای این شرکت به منطقه، پس از این اتفاق طبق برنامه ادامه داشته است.

در این جلسه، مسئولان هواپیمایی و وزارت امور خارجه بر پیگیری موضوع از طریق سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) تاکید کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین