کد خبر: ۶۶۴۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶

7 ماه است درآمدی نداشتیم!

تحریم‌های بین‌المللی، فضای غیرشفاف اقتصادی، وجود برخی قوانین زائد، بورکراسی پیچ در پیچ اداری و...همه و همه اقتصاد نحیف کشورمان را در یکی دو سال اخیر با مشکلات جدی روبرو کرده، تاثیر این شرایط نه تنها در بخش‌های مهم اقتصادی به روشنی پیداست که بخش زیادی از صنوف را از اثرات منفی خود بی‌نصیب نگذاشته است.
7 ماه است درآمدی نداشتیم!
آفتاب‌‌نیوز :

از همین رو تا پیش از پیدا شدن سر و کله این ویروس منحوس هم، اقتصاد و معیشت بخش‌های وسیعی از مردم و صنوف، نیز از نفس افتاده بود و حالا با ماندگاری بیشتر کووید19 و اصرار آن بر ماندن بیشتر، چشم‌انداز پیش رو هم مبهم و ناروشن است.
یکی از صنوفی که در این 6 ماهه بیشترین آسیب را از شیوع این ویروس عالم‌گیر دیده، هتل‌داران،رستوران‌دارها و تالارهای پذیرایی و...بوده است.

آسیب‌های وارده به این صنف در مناطق گردشگرپذیر و شهرهای کوچک‌تر بیشتر هم بوده است، آنچه در پی می‌آید درددل‌های شماری از آنها با خبرنگار ایسنا است که از نظر می‌گذرد.

مدیر یکی از تلارهای پذیرایی در شاهرود معتقد است که با تداوم شرایط فعلی ظرف چندماه آتی این صنف با زیان‌های بسیار بیشتری روبرو و به مرز ورشکستگی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند.

محمد عجم مدیر تالار پذیرایی کاچیلا شاهرود در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کروناویروس بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داده و همین ممکن است به مرور سبب بیکار شدن بسیاری از کارگران و کارکنان شود.

مدیر تالار پذیرایی کاچیلا که در جاده کارخانه قند شاهرود واقع شده و از قدیمی‌ترین فعالان این صنف در شهرستان شاهرود است ادامه داد: تالار پذیرایی کاچیلا از سال 1390 با ظرفیت پذیرش 800 تا هزار نفر فعالیت خود را آغاز کرده است. دراین تالار حدود 8 نفر به‌صورت دائم و تمام‌وقت و 30 نفر به‌صورت غیر مستقیم مشغول بکارند ،.

لزوم حمایت از آسیب دیدگان از کروناویروس
وی با اشاره شیوع کووید 19 از ابتدای اسفند 98 در شاهرود افزود: با شیوع کرونا مشکلات عدیده ای برای این تالار ایجاد شد و تقریبا چندین ماه است که تعطیل است لذا اگر این تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند موجب ورشکستگی مجموعه و بیکاری کارگران خواهد شد .

عجم بر ضرورت همکاری بیشتری دستگاه‌های اجرایی با مشاغل آسیب‌دیده از کرونا شد و گفت: با توجه به رکود در کسب و کارمان از اداره امور مالیاتی درخواست داریم بدهی ما را در سال های 97 و 98 تقسیط کنند تا توان پرداخت آن را داشته باشیم .

این فعال صنفی اضافه کرد:اگر نهادهای مرتبط با ما همکاری نداشته باشند تا چند ماه آینده به نان شب هم محتاج می‌شویم لذا از استاندار سمنان که خود از مدیران دلسوز و کارآمد استان هستند تقاضا داریم که درد دل ما را گوش کرده و ما را از این گرداب نجات دهند .همچنین از فرماندار شهرستان شاهرود تقاضا داریم که ما مدیران تالارها را به‌حضور بپذیرند و به مشکلات ما رسیدگی کنند.

این مدیر تالار افزود: در روزهای اوج کرونا به مدت 10 روز تالار ما باز بود و دراین 10 روز چندین مجلس شادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل تب سنجی، سم زدایی و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک در دستور کاربود و مطمئنا جلوگیری از شیوع بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل و نظارت شبکه بهداشت و درمان در تالارها امکان پذیر است.

وی در پایان خواستار حمایت جدی‌تر از مشاغل آسیب‌دیده از کروناویروس شد و تصریح کرد: باید مسوولان ارشد چاره‌ای برای مشاغل آسیب‌دیده بیاندیشند وگرنه با ادامه دار شدن این روئند همه ما با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد.

امیر امینیان مدیریت تالار اورانوس شاهرود نیز در گفت‌وگو با ایسنا خواستار حمایت بیشتر از این صنف شد و گفت: صاحبان تالارها از مشاغلی هستند که بیشترین آسیب را از این همه‌گیری دیدند.

وی با بیان اینکه تالار ما در سال 1388 راه اندازی شده ادامه داد: این مجموعه ظرفیت پذیرش یک‌هزار و 550 نفر را دارد و 7 نفر نیرو دراین مجموعه مشغول بکارند .

این مدیر تالار با اشاره به خطر تداوم تعطیلی‌ها برای اینگونه مشاغل خاطرنشان کرد: اگر این وضعیت ادانمه بیابد متاسفانه علی‌رغم میل باطنی‌مان هیچ چاره‌ای جز اخراج نیروها را نداریم.

وی گفت: به علت شیوع ویروس کرونا حدود 7 ماهی است که هیچ درآمدی نداریم و از طرفی به دلیل تجاری بودن قبض‌های آب، برق و گاز را با قیمت‌های بالا باید پرداخت کنیم.

وی خواستار کمک دستگاه های خدمات‌رسان به این قشر شد و گفت:متاسفانه ادارات مربوطه هیچ همکاری در خصوص تخفیف و یا تقسیط این قبض‌ها با ما ندارند .

این شاغل آسیب‌دیده از کووید19 با بیان اینکه اگر از ما مدیران تالار حمایتی نشود تا چند ماه آینده ورشکست خواهیم شد اظهار کرد: انتظار داریم که مسوولان کشوری و استانی برای حمایت جدی تر از آسیب دیدگان از کروناویروس چاره ای بیاندیشند.

لزوم بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

همچنین مجید لطفی پور مدیریت باغ تالار آئینه شاهرود در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تقدیر از مدافعان سلامت گفت: همه ما شرایط امروز را درک می کنیم اما انتظار داریم که مسوولان نیز شرایط ما را درک کنند.

وی بر ضرورت حمایت از این صنف تاکید و تصریح کرد: متاسفانه شیوع این ویروس سبب شده که تقریبا از ابتدای امسال تاکنون درآمد چندانی نداشته باشیم. ضمن اینکه نوروز نیز که معمولا از مقاطعی است که این صنف درآمد خوبی دارند، هیچ درامدی نداشتیم.این فعال صنفی ادامه داد: یک ماه پایانی سال برای بسیاری از صنوف درآمدی معادل درآمد 6-هفت ماه و حتی درآمد کل سال را دارد که متاسفانه آن را امسال از دست دادیم از این جهت انتظار داریم هم در بحث مالیات به این نکته توجه شود و هم در بحث بازگشایی‌ها شرایط خاص این صنف را درنظر بگیرند.

لطفی‌پور با بیان اینکه تالار ما از سال 1385 فعالیت این تالار آغاز شده و ظرفیت تالار 600 الی 700 نفر است افزود: انتظار داریم با حمایت از این صنف مانع از آسیب بیشتر به این قشر شوند.

وی تصریح کرد: با بسته بودن تالار یکسری مواد اولیه غذایی با حجم بالا شامل برنج ، چای ، نسکافه و نوشابه و ... در انبار تالار نگهداری می شود که تاریخ مصرف آن می گذرد که به زیان تالار است.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است خاطرنشان کرد: همه همکاران این صنف درخواست بازگشایی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند.

به هر حال شوربختانه با آمدن این میهمان ناخوانده که نه تنها ایران که همه دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده بسیاری از فعالان صنفی به دلیل گسترش کرونا ویروس ماه‌ها است که درآمدی نداشته و همین سبب شده که برخی از کارکنان آنها نیز در آستانه بیکار شدن قرار بگیرند.

اگرچه بدیهی است که سلامت مردم ،ارجح‌تر ازهمه این‌ زیان‌های مادی است و هیچ زیانی توجیه‌گر این نخواهد بود که سلامت جمعی جامعه را به مخاطره انداخت، با این همه تلاش برای یافتن راهی که در سایه آن، مشکلات این قشر نیز مرتفع شود، کم اجر نخواهد داشت.

امید است با رویکردی کارشناسانه هم زمینه رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی فراهم شود تا سلامت جامعه کمتر به خطر بیفتد و هم در این فضای ناروشن، روزنه امیدی برای مشاغل آسیب‌دیده از کروناویروس رو به فردایی امیدبخش‌تر باز شود

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین