کد خبر: ۶۶۴۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۶

امضای قرار راه آهن مشهد ـ بجنورد ـ گرگان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كنسرسیوم مشترك ایران، اتریش و آلمان برای اجرای خط آهن مشهد ـ بجنورد ـ گرگان قرارداد امضا كردند.

استاندار خراسان رضوی در این نشست گفت: آرزوی ملت ایران، توسعه روابط با تمام ملت‌های جهان به ویژه كشورهای ممتازی است كه از بینش و آگاهی برخوردارند. 

محمدجواد محمدی زاده چهارشنبه شب در مراسم امضای قرارداد خط آهن مشهد ـ بجنورد ـ گرگان با طرف‌های كنسرسیوم مشترك ایران، اتریش و آلمان افزود: به لحاظ بین‌المللی فعالیت‌هایی كه در سایه همكاری‌های مشترك صورت می گیرد و توان علمی وسرمایه ها به هم گره می‌خورد، یك پیروزی در مسیر صلح بشری است.
نماینده عالی دولت در خرسان رضوی، پروژه مذكور را به لحاظ برخورداری از تكنیك و حجم سرمایه گذاری بالا، توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و نیز همكاری ملت‌ها ارزشمند ارزیابی كرد. 

وی افزود: خاطره تاریخی ملت ما هیچگاه این رویداد مهم و سرنوشت ساز را كه منشاء تحولی شگرف در منطقه آسیای میانه، شبه قاره هند تا اروپا و حوزه خلیج فارس است را فراموش نخواهد كرد. 

محمدی زاده اظهار داشت: به دلیل ویژگی های استثنایی خراسان، وجود مرقد مطهر امام هشتم و چهارراه اقتصاد بودن در شرق و غرب كشور، آسیای میانه و كریدور شمالی منطقه، راه‌اندازی این خط می‌تواند در ایجاد یك پشتوانه اقتصادی نقشی برجسته ایفا كند.
وی با بیان اینكه برقراری این خط آهن، موجب همبستگی بیشتر نوار شمالی و شرقی‌ترین نقطه ایران می شود، گفت: امضای این قرارداد و اجرای طرح در شرایطی كه كشور ما با هیاهوی دنیای سلطه مواجه است، یك پیروزی سیاسی محسوب می شود و گامی رو به جلو در همكاری كشورهای اسلامی و اروپایی است.
استاندار خراسان رضوی تصریح كرد: مجلس شورای اسلامی با امضای بیش از 200 نماینده و دولت با حمایت بی‌دریغ خود بر ضرورت و اولویت داشتن این طرح تاكید داشته اند.
وی گفت: این رویداد در كنار فعالیت هایی كه برای عملی كردن خط سریع السیر تهران ـ مشهد و در مسیر تكمیل خطوط آهن بافق- بندرعباس- چابهار و تربت حیدریه - سنگان تا هرات انجام می گیرد، می‌تواند فعالیت ارزشمندی در حوزه ریلی شرق كشور باشد.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون فرهنگی نیز گفت: این پروژه به دلیل ویژگی‌های خود برای شهر مشهد كه سالانه ده ها میلیون زایر ومسافر را میزبان است، مورد حمایت نمایندگان مجلس است.
جواد آرین منش افزود: ساماندهی حمل و نقل درون و برون شهری از اولویت‌های مجلس است وعلاوه بر اعتبارات سالانه حمل ونقل، دولت را مكلف كرده ایم مبلغ 10 هزار میلیارد تومان را در بودجه 3 سال آینده علاوه بر اعتبارات جاری به این امر مهم اختصاص دهد.
او ضمن درخواست از كنسرسیوم برای افزایش متوسط سرعت قطارها در این مسیر از 160 كیلومتر به 200 كیلومتر در ساعت گفت: با توجه به اینكه این طرح ظرف 5 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، توقع سرعت بیشتری از قطارها می رود.
آرین منش همچنین خاطرنشان كرد: این قرارداد بیانگر عدم همراهی كشورهای اروپایی با آمریكا در موضوع تحریم علیه ایران است و در واقع نماد انزوای این دولت در عرصه های سیاسی و اقتصادی جهان است. 

به گزارش فارس عدم درج و نصب خوشامد به زبان‌های مهمانان خارجی، انتخاب مترجم انگلیسی‌زبان برای مهمانان آلمانی‌زبان، نیامدن قائم مقام وزیر امور خارجه با وجود اعلام قبلی و تقسیم مهمانان و خبرنگاران به درجه یك و دو و حضور تعدادی از مدعوین، تنها هنگام صرف شام از حواشی جالب توجه این نشست است. تقسیم‌بندی مهمانان و خبرنگاران موجب شد تعدادی از نمایندگان رسانه‌های گروهی، محل برگزاری نشست را با دلخوری ترك كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین