کد خبر: ۶۶۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲
آخرین تکمیلی

ایرانیان آزاد شده وارد تهران شدند

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاري فرانسه گزارش داد که ارتش آمريكا نه تن از هموطنانمان را كه ظرف چند ماه گذشته در عراق ربوده شده بودند صبح امروز آزاد و به دولت عراق تحويل داده شدند. دو تن از آنها دیپلماتهای ربوده شده ایرانی در اربیل هستند. این دیپلماتها نزدیک به ده ماه در اسارت نیروهای آمریکایی بوده اند. نیروهای آمريكایی بيست و يكم دي ماه سال 1385 ، با يورش به كنسولگري جمهوري اسلامي ايران در اربيل عراق، پنج ديپلمات ایرانی را به بهانه های واهی بازداشت كردند. 7 زائر آزاد شده ایرانی نیز بین شش ماه تا دو سال در بازداشت نیروهای آمریکایی بوده اند.
منابع آگاه معقتدند که آزادی این گروه از هموطنان بخاطر تلاشهای دیپلماتیک وزارت خارجه بوده است. همچنین یک منبع آگاه در وزارت خارجه به آفتاب گفت که تلاشهای گسترده دیپلماتیک برای آزادی سه دیپلمات ربوده شده که هنوز نزد نیروهای آمریکایی هستند، ادامه دارد.
مقامات مسوول اعلام کرده اند هموطنان رها شده از بند آمریکایی ها پس از آزادی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد منتقل شده و امروز جمعه به تهران وارد خوهند شد.
محمدحسن كاظمي قمي سفير ايران در بغداد با اعلام خبر آزادي و تحويل گرفتن 9 ايراني از بند آمريكاييها به خبرگزاری ایسنا گفت:« اين افراد را امروز تحويل گرفتهايم و هم اكنون در مسير فرودگاه بغداد هستيم و نامه نگاريهاي لازم در مورد مشكل مدارك آنها انجام شده كه اميدواريم بتوانيم پس از حل اين مشكلات آنها را امروز راهي ايران كنيم.»
بر اساس مصاحبه ایسنا، وي ديپلمات هاي آزاد شده را موسي چگيني و حميدرضا عسگري شكوه عنوان كرد و افزود:« هفت زائر ايراني نيز كه به مدت شش ماه تا دو سال در اختيار نيروهاي آمريكايي بودهاند شامل عادل مرادي، فرزند حسين و محمد علي احمدي امين، فرزند عباس و ابراهيم مولايي، فرزند محمود و رائد سعيدي، فرزند حسين، اعظم كرمي، فرزند حسن، حبيب قرباني، فرزند محمد و محمد جعفر مكي، فرزند حبيبالله ميباشند.»
حسن كاظمي قمي افزود:« هم اكنون حال همهي اين افراد و نيز ديپلماتها خوب است و اميدواريم بتوانيم آنها را امروز به ايران منتقل كنيم.»
وي در مورد گزينش اين دو ديپلمات از بين پنج ديپلمات ديگر به خبرنگار ايسنا گفت:« من اين مساله را از دوستان عراقيمان پرسيدم كه آيا گزينش اين افراد دليل خاصي داشته است يا خير؟ كه آنها گفتند اين مساله هيچ دليل خاصي نداشته است و فقط آمريكاييها ميخواستند حسن نيت خود را نشان دهند.»
سفير ايران در عراق ادامه داد:« غير از اين سه ديپلمات باقي مانده، دو ديپلمات ديگر نيز در مكانهاي ديگر دستگير شدهاند اما همگي هم اكنون در يك محل نگهداري ميشوند و اميدواريم اين افراد نيز هر چه زودتر آزاد شوند.»
به گفتهي كاظمي قمي مجموعا بين 20 تا 25 نفر از ايرانيان در اختيار نيروهاي آمريكايي هستند كه هفت نفر از آنها زوار غير مجاز و چند نفر نيز از افرادي هستند كه در عراق از مدتها پيش زندگي ميكردند.
وي يادآور شد تمامي اين افراد از شهروندان عادي ايران هستند كه حتي يكي از آنها داراي پاسپورت و ويزا بوده است و ما بقي داراي ورود غير مجاز بودند كه اميدوار است با تلاشهايي كه دولت عراق انجام ميدهد اين افراد نيز هر چه زودتر آزاد شوند.
پيش ازاين رييس دفتر مجلس اعلاي اسلامي عراق در تهران، آزادي دو ديپلمات ايراني در آينده نزديك را در اثر تلاشهاي ائتلاف يكپارچه عراقي و عبدالعزيزحكيم عنوان كرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین