تجهیزات پزشکی شامل کلیه ابزار، لوازم، ماشین آلات و وسایل آزمایشگاهی و پزشکی است و تولید کنندگان و صاحبان کسب و کار بسیاری در این حیطه مشغول به فعالیت هستند. اگر جزء فعالان تجاری در این زمینه هستید، در این مقاله به ثبت برند تجهیزات پزشکی به زبان ساده میپردازیم.
به طور حتم به اهمیت ثبت لوگو و نشان تجاری اشراف دارید. ثبت علامت تجاری در هر زمینه به کار و فعالیت رونق میبخشد و به لحاظ قانونی در بین رقبا صاحب امتیاز میشود. روند چرخش سرمایه افزایش مییابد و مالک برند با اعتباری که از برند ثبت شده دارد، قادر است نظر سرمایه گذاران را جهت شراکت و سرمایه گذاری جلب کند.
با دریافت تائیدیه ثبت امکان بازاریابی تخصصی فراهم میشود و قادر هستید نسبت به اخذ نمایندگی در سایر استانها اقدام کنید. در واقع برند، نقطه تمایز شما با سایر فعالان حیطه تجهیزات پزشکی محسوب میشود.
اگر به موفقیت و کسب شهرت فکر میکنید و مصمم هستید در این عرصه نامی ماندگار داشته باشید، ناگزیر به ثبت برند تجهیزات پزشکی هستید. در ادامه تمامی مراحل کار را تشریح میکنیم. با ما همراه باشید.
مراحل ثبت برند تجهیزات پزشکی
اولین نکته در ثبت برند تجهیزات پزشکی اخذ پروانه و مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت است چرا که این محصولات به بحث سلامت مرتبط است.
تمامی برندهای ثبت شده در ۴۵ طبقه کاری دسته بندی شده اند. گروه تجهیزات پزشکی در طبقه دهم قرار دارد که میتوانید ثبت لوگو شرکتهای مشابه را ببینید و انتخاب دقیق تری داشته باشید. در سالهای اخیر رقابت در این حوزه بیشتر شده به همین دلیل باید بسیار قدرتمند و با اراده قوی گام بردارید. در چند مرحله روند ثبت شرکت را شرح میدهیم.
۱. نشان تجاری منحصر به فرد انتخاب کنید
ثبت لوگو و برند انتخابی شامل نشانه ها، علائم، حروف، تصاویر و اعداد است. پیش از هرگونه اقدام برای ثبت باید قوانین ثبت برند را بدانید و در زمینه تجهیزات پزشکی نمونهای منحصر به فرد انتخاب کنید. نشان تجاری باید جدید و پرمفهوم بوده و نباید خلاف شرع و قوانین کشور باشد. از نشانههای عمومی استفاده نشود و از سایر برندها تقلید و کپی برداری نشود.
۲. به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و استعلام بگیرید
جهت ثبت برند تجاری باید به اداره ثبت شرکتها مراجعه کنید و قبل از ثبت استعلام بگیرید. نام و علامت تجاری ویژهای که برای خود طراحی کرده اید، نباید با طرحهای دیگر شرکتها مشابهت داشته باشد. در صورتی که تکراری و خلاف موازین باشد مرجوع میشود.
اگر تصمیم به ثبت نشان تجاری در عرصه بین المللی دارید، علامت تجاری نباید در سایر کشورها نیز مشابهت با طرحهای ثبت شده داشته باشد.
۳. مدارک لازم را تهیه کنید
کلیه مدارک مورد نیاز جهت ثبت لوگو به قرار زیر است: دو نسخه اظهارنامه، مدارک هویتی شامل اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی، در صورتی که مالک به اداره مراجعه نمیکند، مدارک وکیل نیز باید آماده شود، ده نمونه گرافیکی از نشان تجاری، مدارک مبتنی بر فعالیت در زمینه تجهیزات پزشکی و رسیدهای پرداخت هزینهها باید بدون نقص آماده شوند.
در صورتی که ثبت برند بین المللی نیز انجام میدهید، اصل و کپی کارت بازرگانی را نیز ضمیمه پرونده نمایید.
۴. ثبت اطلاعات را مو به مو انجام دهید
بعد از آماده سازی علامت تجاری و تهیه مدارک به همراه کپی برابر اصل اقدام به ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی میکنید. ثبت نام به شیوه اینترنتی امکان پذیر است. تک تک مدارک خواسته شده را در هر مرحله بارگذاری کرده و وارد تکمیل اطلاعات بعدی میشوید. در صورت عدم دسترسی به اینترنت به صورت حضوری به اداره ثبت مالکیت معنوی مراجعه و مدارک را تحویل میدهید.
۵. اظهارنامه را به دقت تنظیم کنید
به دفترخانه رسمی مراجعه کنید و گواهی امضا دریافت کنید. مرحله بعدی کار، تنظیم اظهارنامه دقیق برند است. متن اظهارنامه باید به درستی و با دقت تکمیل شود.
۶. درج در روزنامه رسمی و دریافت سند رسمی ثبت برند
در این مرحله هزینههای مربوط به درج در روزنامه را پرداخت میکنید. برند انتخابی شما باید در روزنامه رسمی چاپ و اطلاع رسانی شود که اگر کسی مدعی تشابه برند بود یا اعتراضی به طرح انتخابی داشت، در دو مرحله چاپ آگهی مشخص میشود.
درج در روزنامه مرحله نهایی اقدامات است. با بررسی پرونده اگر مدارک ارسالی ناقص باشد، اداره مالکیت معنوی ابلاغیه وجود نقص صادر میکند و دریافت کننده برند باید نسبت به رفع نقص اقدام کند. اگر تمامی موارد مورد تائید بود، پس از طی چند مراحل اداری سند ثبت لوگو را دریافت خواهید کرد.
سخن آخر
اگر به دنبال راهی سادهتر هستید، به سایت ثبت فردا مراجعه کنید. متخصصین ثبت فردا از ابتدای فعالیتهای رسمی با ثبت برند تجهیزات پزشکی به صورت آنلاین راهنمای شما خواهند بود. نتیجه مطلوب و در اسرع وقت هدیهای است که کارشناسان ثبت فردا پیش روی شما میگذارند.
مشاوره تخصصی رایگان، انتخاب علامت تجاری منحصر به فرد و بی نظیر، عدم مراجعه مالک برند به سیستم پیچیده اداری، صرفه جویی در زمان و هزینه، سرعت در روند ثبت کردن برند و پیگیری کلیه امور توسط تیم تخصصی ثبت فردا انجام میشود. پیشرفت شما انگیزه ماست.