کد خبر: ۶۶۶۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

الیوت انگل: پامپئو با سوءاستفاده از اختیاراتش فروش تسلیحاتی به عربستان را پیش برد

یک دموکرات ارشد با اختیار نظارت بر وزارت خارجه آمریکا گفت، گزارش یک بازرس نشان می‌دهد که مایک پامپئو از اختیار خود برای پیشبرد میلیاردها دلار فروش تسلیحاتی به متحدان آمریکا در خاورمیانه بدون نیاز به تایید کنگره سوءاستفاده کرده است.
الیوت انگل: پامپئو با سوءاستفاده از اختیاراتش فروش تسلیحاتی به عربستان را پیش برد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از پایگاه خبری هیل، الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد گزارش دفتر بازرس کل که سه‌شنبه منتشر شد، سوالات و ابهاماتی درباره اعلام وضعیت ویژه از سوی مایک پامپئو در مه ۲۰۱۹ ایجاد کرده است.

پامپئو و مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، یافته‌های گزارش دفتر بازرس کل را یک "پیروزی" تلقی کردند که تایید می‌کند وزیر خارجه و این نهاد در حوزه اختیارات خودشان برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات به عربستان، امارات و اردن در مه ۲۰۱۹ عمل کرده است.

در آن زمان، اعلام وضعیت اضطراری به دولت ترامپ اجازه داد تا کنگره را که برای توقف فروش تسلیحات بابت نگرانی از نقض‌های حقوق بشری و تلفات غیرنظامیان از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن کار می‌کرد، دور بزند. این اقدام کنگره همچنین تنبیهی بابت قتل جمال خاشقجی به دست ریاض بود.

در گزارش دفتر بازرس کل آمده است که وزیر خارجه آمریکا در چارچوب اختیاراتش برای پیشبرد این فروش تسلیحاتی عمل کرده است اما از وزارت خارجه بابت عدم انجام اقدامات کافی به منظور تضمین این مساله که از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده نمی‌شود، انتقاد کرد.

با این حال، الیوت انگل معتقد است که جزئیات این گزارش جنجالی سوالاتی را درباره انگیزه‌های وزیر خارجه برای اعلام وضعیت ویژه ایجاد می‌کند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: هیچکس تردیدی ندارد که این قانون اختیاراتی را برای تسریع فروش تسلیحات در صورت اضطرار فراهم می‌کند. این سوال همواره وجود دارد که آیا دولت از این اختیار به منظور پیشبرد فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سوءاستفاده کرده است؟

این دموکرات ارشد گفت: دفتر بازرس کل در این خصوص اظهارنظری نکرد. اما جزئیات این گزارش به این نکته اشاره دارد که "بله همین طور است." گمان می‌کنم به همین دلیل است که وزارت خارجه روی سانسور مهمترین اطلاعات تاکید داشت و تلاش می‌کرد به ما بگوید که این گزارش پیش از انتشار قصد داشت چه مطلبی را عنوان کند.

براساس این گزارش جنجالی، تا مارس ۲۰۱۹ کنگره جلوی دست‌کم ۱۶ انتقال تسلیحاتی به عربستان و امارات را گرفت. در نسخه اصلاح نشده این گزارش، بازرس کل اعلام کرد در اوایل آوریل، پامپئو از کارکنانش خواست تا ببینند چطور می‌شود انتقال فروش تسلیحاتی را پیش برد و در نهایت ایده اعلام وضعیت ویژه مطرح شد. بر این اساس، وضعیت ویژه برای ۲۴ مه اعلام شد.

دفتر بازرس کل آمریکا دریافت که مهمات هدایت‌شده دقیق اولین تسلیحاتی بودند که طبق این وضعیت منتقل شدند. در گزارش این دفتر از عملکرد وزارت خارجه آمریکا که اقدامات کافی انجام نداد تا اطمینان حاصل کند که خطر استفاده از این تسلیحات علیه غیرنظامیان وجود ندارد، انتقاد کرد.

براساس این گزارش، در زمان انجام این بررسی، تنها ۲۰ میلیون دلار از ۳.۹ میلیارد دلار از فروش نظامی خارجی در این وضعیت ویژه اجرا شده بود. این گزارش همچنین نشان داد که پنج مورد از ۲۲ انتقال تسلیحاتی تا ۲۰۲۰ یا بعد از آن فراهم نخواهد شد.

الیوت انگل در بیانیه خود با تاکید بر اینکه استفاده از این وضعیت ویژه "ساختگی" بود، گفت: کدام وضعیت اضطراری هست که از چند ماه قبل خود را نشان بدهد و بتواند با انتقال تسلیحاتی در چند سال بعد از آن حل شود؟ این گزارش به ما می‌گوید که همه چیز مشکوک است. این اضطرار ساختگی بود. این ساخته و پرداخته شد تا بررسی کنگره درباره انتخاب سیاسی نامناسب را دور بزند. بعد پامپئو و همکارانش با استفاده از عبارت "اضطراری" تلاش کردند تا حقیقت را دفن کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین